geluidsweergave MTS-bestanden

gwmwillemsen schreef op 12.02.2019 om 07:16 uur

Ik heb tot voor kort MTS-bestanden van mijn fototoestel gebruikt voor montage in Video Pro X. Deze kunnen nog wel in Magix worden weergegeven, maar dan zonder geluid. Ditzelfde geldt voor films die ik in Magix heb gemonteerd en nadien geëxporteerd.

In andere players (Mediaplayer, VLC) wordt het geluid wel correct weergegeven.

Ik heb de indruk, dat dit is veranderd na het installeren van de laatste Windows-update (1809-versie). Maar het is me ook opgevallen, dat de handleiding van Magix het MTS (of M2TS-formaat) in het geheel niet meer vermeldt.

Ik gebruik Video Pro versie16.0.2.306.

Wie kan mij helpen ? Bij voorbaat dank

Gerard Willemsen

Reacties

mi-bo schreef op 12.02.2019 om 10:29 uur

@gwmwillemsen

Beste Gerard.

Is Uw MAGIX Video ProX 10 wel volledig geinstalleerd,via hulp alle programmas installeren (ong 8 Gb).

Mts (m2ts ) bestanden kunnen gewoon geimporteerd worden,wat geluid betreft van Uw Foto camera heeft U optie geluid uitstaan.

Misschien een andere optie,bestand,instellingen,instellingen terug zetten naar Standaard waarde.

Windows 10 (1809)mag niet de oorzaak zijn van Uw probleem.

Mvg

Michael

gwmwillemsen schreef op 14.02.2019 om 14:29 uur

Beste Michael en Rob,

Bedankt voor jullie meedenken en jullie adviezen. Het probleem is vanzelf opgelost na het verwijderen van de persoonlijke instellingen van MAGIX Video PRO X (het "ini-bestand"). Heb daarna mijn persoonlijke instellingen weer teruggezet.

Gerard

Bol schreef op 14.02.2019 om 14:37 uur

Hallo Gerard,

Het doet mij deugd om te lezen, dat u op mijn advies, die ik u heb gegeven via een PB, het Video-ProX.ini bestand heeft verwijderd en dat geluid van uw MTS bestanden weer hoorbaar zijn op de tijdlijn van Pro X10

Ik wens u veel succes met het samenstellen van uw films

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 14.02.2019, 19:57, in totaal 3 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 14.02.2019 om 15:53 uur

@gwmwillemsen

Beste Gerard.

Goed bericht, dat U zelf het probleem heeft kunnen oplossen en dit kenbaar heeft gemaakt op het Forum.

Veel montage plezier met MAGIX Video ProX 10 .

Mvg

Michael

robbyscot2 schreef op 11.07.2019 om 20:12 uur

Ik heb hier eigenlijk een soortgelijk probleem. Ik werk met VDL 2018 Premium. Ik had een film klaar van 1,5 uur met VTS bestanden. Nu ik deze wou overzetten op DVD blijkt dat de muziek van deze bestanden verdwenen zijn. Ze stonder er zeker op. Is er iets veranderd bij VDL of is er iets anders?

Groetjes

Robby

mi-bo schreef op 11.07.2019 om 20:31 uur

@robbyscot2

Beste Robby.

Kan het probleem niet zijn dat 90 minuten film op een dvd iets te veel van het goede is.

M.vr.gr.

Michael

robbyscot2 schreef op 11.07.2019 om 21:06 uur

Het betreft niet het overzetten Michael, dat gaat op een bleuray (sorry, mijn fout, heb gezegd DVD), maar het gaat hem hier over de film zelf in VDL zelf. Hij was afgewerkt, muziek, ondertitels, intro, outro, effecten, alles was ok. Nu is de muziek van de opnamen die ik genomen heb met mijn camera verdwenen. De film is gedeeld in beeld en geluid. Beide sporen staan er nog op, maar ik hoor geen geluid. De muziek van cd's die ik er ook op gemonteerd heb hoor ik nog wel.

Groetjes Robby

mi-bo schreef op 11.07.2019 om 21:22 uur

@robbyscot2

Beste Robby.

Is het muziek wat opgenomen is met de camera ook op de Pc als wave of mp3 geimporteerd.

Want als de camera aan de Pc is gekoppeld zal de muziek te horen zijn ook als het afgespeeld wordt,maar als de camera ontkoppeld wordt en de blu-ray moet worden gebrandt is de muziek nergens te vinden.

Als het project eerst als een iso files wordt opgeslagen(gesaved)met de camera nog aangesloten aan de Pc en daarna de blu-ray word gebrandt zal de muziek er wel bij staan..

sc6

Michael

robbyscot2 schreef op 11.07.2019 om 21:44 uur

Nee Michael, alles werd eerst op pc opgeslagen in de originele vorm. In de verkenner staat het als MTS en na invoegen in VDL 2018 als VTS_01_1.VOB. Raar dat MTS zijn naam wisselt met VTS.

mi-bo schreef op 11.07.2019 om 23:10 uur

@robbyscot2

Beste Robby.

Jammer dat U tussen 20.12 uur en 20.55 uur 2 x een wijziging heeft aangebracht.

U schreef over Mts & Vob bestanden en nu staat er Vts.

Jammer.

Sc6.

Michael

gwmwillemsen schreef op 12.07.2019 om 07:27 uur

Een beetje verwarrend al die afkortingen.

De VTS-"bestanden" die Robby vermeldt, zijn de namen van de bestanden die op de DVD-schijf (of BluRay) met de verkenner te zien zijn. Ze bevatten de feitelijke video- en audiogegevens van de gebrande film. Die bestanden hebben de extensie VOB en worden bij het renderen automatisch aangemaakt. Ze vormen de kern van de image die wordt gebruikt bij het branden van de DVD.

Toevallig heb ik gisteren een fragment van een DVD op de tijdlijn van een bestaand project geïmporteerd. Dit fragment is nu zichtbaar op de tijdlijn en in het projectarchief als een VOB-bestand. (Het volledige geluid van de DVD is overigens meegekomen.) Er is dus niets veranderd in de benaming.

Na het exporteren van de bewerkte film wordt zowel het beeld als het geluid van dit fragment correct weergegeven - in MAGIX maar ook in andere players. (Mijn probleem van enige tijd terug is definitief voorbij.🙂)

Het bestand (de film) heeft het MP4-format wat door mij is ingesteld bij de export.

Dan het probleem van Robby. Als ik hem goed begrijp, dan heeft hij het steeds over het niet weergeven van een geluidsspoor al tijdens de montage van de film. Helemaal links van het betreffende geluidsspoor staan een aantal instelmogelijkheden van het geluid (luidsprekertje) en volumen (schuifregelaars). Je zou dit kunnen uitproberen.

Verder kunnen er bedoeld of niet effecten zijn aangebracht in het betreffende spoor. Die kunnen met één klik gereset worden (aanklikken betreffende audiolijn met rechtermuisknop, effecten, audio-objecteffecten, reset geluidsgeluid).

Tot slot kunnen de volumencurve en de "gewone" volumeninstelling tot het 0-niveau zijn teruggetrokken. In dat geval is het terugschuiven voldoende. Dat zou dan gewoon in de tijdlijn te zien moeten zijn.

Succes.

Gerard

robbyscot2 schreef op 12.07.2019 om 08:10 uur

@robbyscot2

Beste Robby.

Jammer dat U tussen 20.12 uur en 20.55 uur 2 x een wijziging heeft aangebracht.

U schreef over Mts & Vob bestanden en nu staat er Vts.

Jammer.

Sc6.

Michael

Nee Michael, het gaat nog steeds om de bestanden MTS, VTS en VOB.

- Op de camera gaat het over MTS

- In verkenner op computer gaat het over MTS

- Na overdracht naar video de luxe gaat het over VTS_01_1.VOB (naamsverandering), Bij het overzetten naar VDL vraagt VDL om de foto of film te mogen aanpassen om te kunnen bewerken in de film.

Dus gaat het hier wel degelijk over MTS, VTS en VOB.

Wat ik dus wil vragen is hoe het komt dat ik de film eerst kan zien met geluid, en na een tweetal weken, wanneer ik hem wil overzetten op bluray er sommige muziekstukken er wel nog staan, maar niet meer kunnen gehoord worden. Voor mij heel moeilijk te begrijpen allemaal.

robbyscot2 schreef op 12.07.2019 om 08:21 uur

Beste Gerard,

Helemaal links van het betreffende geluidsspoor staan een aantal instelmogelijkheden van het geluid (luidsprekertje) en volumen (schuifregelaars). 

Helaas kan ik het luidsprekertje en volumen niet terugvinden op de projectlijn.

De effecten zijn gereset maar helpt ook niet.

De volumeinstellingen van het muziekstuk staat op 2.0

Dank je voor je antwoordje.

robbyscot2 schreef op 12.07.2019 om 08:27 uur

Hallo Michael, ik ga het nog wat ingewikkelder maken. Sommige filmstroken zijn verdeeld in 2: MTS en mts.HDP

Voorbeeld:

Dome.MTS

Dome.mts.HDP

mi-bo schreef op 12.07.2019 om 10:13 uur

@robbyscot2

Beste Robby,

Dank voor Uw Feedback.

Heeft U al geprobeert om het muziek stukje wat op de camera staat weer opnieuw op de tijdlijn te zetten.

evt. een spoor er onder gezien U in MAGIX minimaal 9 sporen heeft

Dan zijn alle problemen opgelost.

Sc6

Michael

mi-bo schreef op 12.07.2019 om 11:16 uur

@robbyscot2

Beste Robby,

U heeft nu een probleem dat een muziekstuk na 14 dagen weer opstarten van het het project het geluidstukje is verdwenen( niet meer geluid geeft ) , dit kan via deze Topic verder behandelt worden tot het komen van een oplossing

Heeft U andere vragen of problemen die opgelost zouden moeten worden, kunt U het beste een nieuwe Topic aanmaken.

Dan blijft alles overzichtelijker op het Forum, ook voor de lezers en belanghebbende.

m.vr. gr

Michael ( moderator )

robbyscot2 schreef op 12.07.2019 om 21:56 uur

Beste Michael,

Volgens mij gaat het nog steeds over hetzelfde onderwerp, over de MTS en VTS bestanden. Precies zoals de Heer Willemsens in het eerste bericht aangegeven heeft. Waarom moet ik dan een nieuw onderwerp beginnen voor hetzelfde probleem? Trouwens, ik had al geprobeerd wat je hierboven aangegeven hebt, om opnieuw dat muziekstukje er onderaan te zetten. Sporen heb ik trouwens genoeg, 32. Maar het resultaat is hetzelfde. Beeld zonder geluid.

Dus problemen NIET opgelost.

En ik heb inderdaad een probleem dat een muziekstuk met MTS niet speelt, juist zoals bij de Heer Willemsens, alhoewel het maanden ervoor wel speelde. Mag ik dan niet vragen in een topic over dit onderwerp of er iemand een oplossing heeft om dit te verhelpen? Om dit in de toekomst te vermijden?

Groetjes en fijn weekend iedereen.

gwmwillemsen schreef op 14.07.2019 om 06:53 uur

Beste Robby,

Als ik je goed begrijp, dan heb je een montageproject aangemaakt, waarin je delen van een DVD hebt ingevoerd (met de extensie "VOB") en bestanden afkomstig van je camera (met de extensie "MTS").

Als het goed is heb je daarmee (in ieder geval) vier bezette sporen op je tijdlijn staan. Tenminste als je video en geluid op aparte sporen weergeeft (keuze bij de instellingen van je programma).

Als het geluidsprofiel van de camera zichtbaar is op de tijdlijn dan moet dit hoorbaar zijn bij het afdraaien in de montagemodus. De instelmogelijkheden van het geluid links van het betreffende spoor zijn in Video Pro inderdaad anders dan bij VdL, maar ook in jouw programma staan knoppen met de letters S en M, die staan voor Solo en Mute. Heb je mogelijk per ongeluk de M aangeklikt bij het geluidsspoor van je camera ? Eigenlijk zouden de S&M's van elk spoor uit moeten staan.

Mocht dit niet de oplossing zijn, dan adviseer ik je een nieuw project aan te maken. Een paar minuten van de betreffende cameraopname, dus niet de VOB-bestanden, te importeren en kijken wat er dan gebeurt.

Succes

Gerard (en als je mijn achternaam wilt gebruiken graag zonder s aan het eind) Willemsen

robbyscot2 schreef op 15.07.2019 om 15:44 uur

PROBLEEM IS ZOGEZEGD OPGELOST;

Voor iedereen die een programma heeft van Magix, weet dat je alle jaren moet hernieuwen of je kan delen niet meer gebruiken. Men heeft deze morgen op mijn pc een PC visit gedaan om het probleem op te lossen. Het resultaat was bangelijk. Als ik geen upgrade doe kan ik op VTS en MTS geen muziek meer plaatsen. Heb ik ergens de kleine lettertjes niet gelezen? Wist Michael dit dan niet voor hij de boeken hier toewerpt omdat ik geen nieuwe topic wil openen omdat deze niet hetzelfde is als wat de Heer Willemsen aangaf in de eerste topic bovenaan?

Gedeelte uit de pc visit:

Normaliter wordt er geen support aan verouderde programmas geleverd. en dit is de reden hiervan. U mist gewoon een update. VOB bestanden zijn al bewerkt en hebben een andere import 

Ok, maar vind het wel raar dat een programma van 1,5 jaar oud niet meer kunt gebruiken.

Dit is niet waar. U kunt het gewoon gebruiken. Maar als u geen update service meer heeft, kunnen wij het niet updaten. Dit is niet raar als er een een heel team aan programmeurs hier dagelijks aan werken om het  functineel te laten zijn.

Dat begrijp ik, maar had die laatste update er niet geweest, dan werkte alles nog normaal of niet?

Dan zet u het naar de stand hoe U het gekocht heeft.

En de knop werd afgezet zonder boeh of bah.

Heel vriendelijk

mi-bo schreef op 16.07.2019 om 00:17 uur

@robbyscot2

Beste Robby.

Uw antwoord van MAGIX gelezen.

Toch even een paar dingen recht zetten.

De Topic van De Heer G Willemsen( 12-2-2019 geluidsweergave MTS -bestanden ) ging over MAGIX video Pro X 10, met  het verwijderen van Ini bestand, en daarna het programma weer opstarten was het probleem verholpen.

Nadat het probleem van De Heer G Willemsen was verholpen, heeft U een reactie geplaatst 11-07-2019  5 maanden later.

“Ik heb hier eigenlijk een soortgelijk probleem”

U heeft een heel ander pakket van MAGIX namelijk MAGIX vdl 2018 Prem

Uw probleem is dat het gehele project af was, 14 dagen later een Blu-Ray heeft gebrand, en nu blijkt dat opgenomen muziek met een camera die U heeft toegevoegd wel zichtbaar en hoorbaar was maar na het branden van de Blu-Ray disk niet te horen was.

Er is gevraagd heeft U de muziek die is opgenomen met de camera ook opgeslagen ( gesaved ). Hierop was Uw antwoord dat het is gebeurd. Nu mijn vraag waar is het opgeslagen, en als het  een mp3 bestand is kan dit gewoon op de tijdlijn worden gezet onder het project en direct te horen zijn bij het afspelen,( dit heeft niets te maken met M2TS of Vob  bestand) mits de muziek uit een Vob bestand is gekomen en bewerkt in het project ( als dit evt. beveiligd was dan wordt het bij het branden van een Blu-Ray niet mee genomen.).

Dan een reactie van U.

Hallo Michael, ik ga het nog wat ingewikkelder maken. Sommige filmstroken zijn verdeeld in 2: MTS en mts.HDP

Voorbeeld:

Dome.MTS

Dome.mts.HDP

Daarover heb ik geschreven” Heeft U andere vragen of problemen die opgelost zouden moeten worden, kunt U het beste een nieuwe Topic aanmaken.”

Nu is nog steeds mijn vraag de muziek bestanden die apart zijn opgenomen volgens schrijven hoe zijn die opgeslagen ( gesaved).

MAGIX Story.

Tot 2015 waren alle MAGIX producten stand- alone elk jaar kwam er een upgrade uit maar was een volledig nieuw pakket.( nieuwe DvD )

Sinds 2016 heeft MAGIX  net zoals Microsoft Office en Adobe Première o.a .upgrade pakketten die verlengt kunnen worden na 365 dagen, wilt U geen gebruik maken van deze upgrade dan blijft het pakket zoals het is op de datum dat contract is verlopen en kunnen geen updates meer worden gedownload ( dit is ook bij Adobe en Office ),

Dat Uw contract net was afgelopen voor dat er een nieuwe download update was geplant dat is mogelijk.

met.vriendelijke groet

Michael

robbyscot2 schreef op 16.07.2019 om 08:15 uur

Hallo Michael,

Op het eerste gedeelte hebt u gelijk, er is een verschil tussen X10 en 2018 premium.

Tweede deel klopt niet. blu-ray is nog niet opgenomen. Ik had de film gemaakt, enkele maanden laten liggen en een drietal weken geleden de eindaftitteling gedaan, zonder de film nog eens na te kijken wegens gebrek aan tijd. Verleden week wou ik deze branden op blu-ray en heb hem eerst nog eens nagezien en toen ontdekt dat er stukken muziek verdwenen waren terwijl ze er nog opstonden (geen geluid, maar spoor was er nog). Plaats ik die stukken opnieuw, dan heb ik ook geen geluid. Enkel als ik ze omzet in MP4 lukt het, maar dan kan ik evengoed twee films van meer dan 1 uur helemaal gaan hermonteren. Sorry, maar dat is een beetje te veel van het goede.

De films van de camera zijn in originele versie opgeslagen op de pc, in MTS;

De gekochte films zijn ook in originele versie opgeslagen op de pc in VTS_01_1.VOB.

Mijn vraag dus die ik al heel de tijd probeer te stellen is hoe het komt dat ik de film kan maken met alle geluid, en als de updateperiode voorbij is die bepaalde klanken weg zijn. Mijn hoop was dat er een codec (weet niet of het juist is) bestaat die de muziek weer leesbaar maakt.

Het is mijn derde of vierde VDL. En elke keer heb ik na meer dan een jaar een probleem, zodanig dat ik steeds een nieuwe mij moet aanschaffen. Daarover mijn opmerking van dat ik de kleine lettertjes niet gelezen heb waar staat dat het programma maar 1 jaar werkt. Komt daar nog de commentaar bij van die persoon van Magix dat met een update mijn probleem zou voorbij zijn.

Ik heb niet gevraagd om na een jaar nog updates te verkrijgen, dat wist ik op voorhand, maar dat, naar mijn gevoel, met het zo zou spelen, en het programma minder gebruiksvriendelijk maakt om een nieuwe aankoop te forceren.... Maar dat het pakket blijft zoals het is klopt klaarblijkelijk niet.

Dat men geen updates meer geeft, tot daar aan toe. Normaalste zaak van de wereld. Maar dan moet er mij eens iemand kunnen uitleggen hoe dit komt.

Ik zal me nog éénmaal een VDL aanschaffen, maar dat zal het zijn. Gewoon om mijn twee films die in de running zijn af te werken. Dit is geen aangename ervaring (voor de zoveelste keer, daarom dat ik op mijn koordjes rondloop nu).

Groeten

Robby

robbyscot2 schreef op 16.07.2019 om 20:11 uur

Hallo iedereen, ik heb een upgrade uitgevoerd en alles werkt terug zoals voorheen. Mijn grote dank aan iedereen die geprobeerd heeft om mij uit deze impasse te halen. En nu ga ik ervoor zorgen da de twee films waaraan ik bezig was zo snel mogelijk in orde zijn en gebrand zijn op blu-ray.

Nogmaals mijn dank aan iedereen

Robby

mi-bo schreef op 16.07.2019 om 20:35 uur

@robbyscot2.

Beste Robby.

Dit is een goed bericht.

Nu snel verder gaan met het vervullen van de projecten

Sc6.

Michael