Reacties

renepsr schreef op 12.01.2013 om 12:48 uur

Dit is de manier die ikzelf gevonden heb en toepas.

Ga op het geluidsspoor staan op de plaats dat het niveau moet aangepast worden.

Knip hier het geluidsspoor.

Ga vervolgens naar de plaats waar het niveau terug normaal moet zijn.

Hier opnieuw het geluisspoor knippen.

Nu heb je 3 geluidsdelen op het geluidsspoor staan.

Ga op het deeltje staan waar het geluid moet aangepast worden.

Via Geluidseffecten/Volume pas je het aan.

Dit blijf je maar herhalen.

Grt

renepsr

RiViS schreef op 12.01.2013 om 13:18 uur

Hallo Rene,

Er is ook een methode waarbij je niet hoeft te knippen:

Rechtsklik op het audio object en kies dan Volumecurve. Je ziet nu bovenaan het object een dunne groene lijn, als je er met de muis op gaat staan verandert het handje in een pijl, als je nu klikt ontstaat er een klein vierkantje. Maak op elke plek waar je het volume wilt wijzigen 2 van die vierkantjes vlak bij elkaar. Door de vierkantjes in vertikale richting te verslepen pas je het volume aan. Je kunt ze ook horizontaal verslepen om de tijdstippen goed te leggen.

groet,

Rijk

renepsr schreef op 12.01.2013 om 14:36 uur

Hallo Rijk,

Ik heb deze methode ook gevonden in de hulp.

Maar als ik de richtlijnen volg, gebeurd er niets. Je spreekt over een dunne groene lijn, maar ik vind die nergens.

Ik ga mijn methode gebruiken daar ik deze eenvoudig vind.

Alvast bedankt voor je reactie.

Grt,

René

Cinecor schreef op 12.01.2013 om 16:06 uur

Het audiovolume aanpassen (instellen is iets anders) doe je met controle via de audiometers (toets M). Alleen op het gehoor afgaan is onvoldoende nauwkeurig. Aanpassen is altijd nodig als je meerdere geluidslagen hebt, dus bijv live geluid, muziek, voice-over, sound effects. Je moet dan immers een mix maken, waarbij niet alle geluidsbronnen een even hoog volume mogen hebben. In de meeste gevallen zal het ook nodig zijn om met keyframes te werken. Immers, als bijv een stem gaat spreken moet de muziek even wat minder hard klinken. Voor die bewerking is er de volumecurve met keyframeanimatie (tabblad Effecten in de Mediapool en de clip selecteren). Het beste is om uit te gaan van het primaire volume op ca -3 dB, het daarop volgende niveau op -12dB, enz. Het vereist een beetje experimenteren.

Het instellen kan geschieden met de menuopties van de audioclip (rechter muisklik) of met keyframes. De optie om de hoogte van de clip naar beneden te slepen is niet aan te bevelen, want dat geeft onvoldoende controle over wat je doet. Ook het knippen in een audiotrack om volumes in te stellen, is niet aan te bevelen omdat je al snel de controle kwijt raakt en een optimalisatie, zoals o.a. een nadere fijninstelling erg lastig wordt..

RiViS schreef op 12.01.2013 om 16:51 uur

Maar als ik de richtlijnen volg, gebeurd er niets. Je spreekt over een dunne groene lijn, maar ik vind die nergens.

Vreemd, heb je wel rechtsgeklikt op het audio object? In het scherm wat dan opkomt vink je dan Volumecurve aan, dan verschijnt de groene lijn, zie het eerste screenshot:

Daarin heb ik al 4 puntjes gezet (met muisklikken).

In het tweede screenshot heb ik er 2 omlaag getrokken om zo een gedeeltelijke volumeverlaging te maken:

Het voordeel van deze methode is dat je 1) niet hoeft te knippen en 2) ook geleidelijk aflopende/oplopende sterktes kunt maken. Ik gebruik het ook wel om een korte ongewenste knal of plof te dempen.

groet,

Rijk

andre12 schreef op 21.12.2017 om 17:41 uur

Dank aaan jullie. Groetje Andre