geluid van mp4 bestand niet aanwezig/hoorbaar

acompagne schreef op 23.03.2015 om 23:49 uur

Beste lezer(s),

Ik werk met W7 64 bit en Magix Video deluxe 17 Plus. Ik heb al meerdere vragen hier gelezen maar mijn specifieke vraag niet gevonden.

Ik heb een mp4-bestand met geluid. In de verkenner van Windows lees ik bij eigenschappen van dat mp4-bestand dat de bitrate 32 kbps is. Ik heb meerdere keren met verschillende bitrates (32 en 44) de file in een project gezet, maar ik hoor geen geluid! Ook niet wanner de file wordt afgespeeld vanuit de mediapool. Bij exporteren komt het geluid ook niet tevoorschijn.

Met Windows Media Player, Windows Movie Maker en met een webbrowser (file staat ook op internet) is het geluid wel hoorbaar. Wat gaat er mis of doe ik verkeerd? Mist er een codec in VdL17? Zo ja welke en hoe importeer ik die?

Dank voor uw hulp.

Aart Compagne

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 24.03.2015 om 10:44 uur

Beste,

Ik heb VDL 17 niet meer op mijn computer staan, maar zou uw vraag proberen te beantwoorden met voorbeelden uit VDL 2014.

Om te beginnen heb ik een vraag. Zie je op het tweede spoor het geluid staan? Zo niet, druk dan op "Y" en klik op het tabblad video/audio en zet een viinkje bij:  "video met geluid importeren". zie afbeelding

Het kan ook zijn dat je het geluid heeft uitgezet wanneer de leter "M" (mute) is geactiveerd of door het luidsprekertje een Kruis staat. (zie afbeeldingen)

succes,

Rob 

mi-bo schreef op 24.03.2015 om 11:12 uur

Beste  Aart,
Na het goede antwoord van Robvroe1.
Ik heb wel de Special edition van vdl 17 Plus op mijn Pc, en kom tot ontdekking dat de beelden in mp4  in blokjes zijn opgedeeld, in de plus versie zit geen codex voor mp4,wel in de Premium versie, het was ( is ) wel te koop mpeg4 codex maar dan worden de beelden leesbaar omgezet van mp4 naar mpeg2.
Dit is het antwoord op Uw probleem
succes
Michael

acompagne schreef op 24.03.2015 om 23:08 uur

Hartelijk dank voor jullie reactie Rob en Michael.

De instellingen bij mij waren zoals Rob aangeeft. Het ligt 'dus' aan de codec van mp4 die niet aanwezig is in VdL17Plus. Ik heb de file geconverteerd naar mpeg-2 (met progje AVC) en nu hoor ik het geluid wel.

Ben alleen nog niet zeker of er verlies in beeldkwaliteit optreedt bij converteren. Op het eerste gezicht niet.

Ik zie nu ook dat het gaat om verschil mpeg-2 en mpeg-4. In de Help van VdL lees ik dat de codec voor mpeg-4 apart moet worden geinstalleerd (voor VdL17Plus), wat Michael min of meer ook meldt. En dat dat gratis kan. In de Help file staat "Klik op "Online bestellen...." (veld 1). Bedoelen ze met veld 1 de eerste menukeuze in het dropdownmenu van VdL Online: Magix Online Wereldoverzicht? Dan kom ik op de site van Magix en mag het verder zelf uitzoeken.

Iemand een idee waar ik die codec voor mpeg-4 download en hoe die geinstalleerd kan worden?

mi-bo schreef op 25.03.2015 om 11:54 uur

De codec is namelijk niet gratis maar als download update te koop toen het programma net was uitgebracht voor

€ 4,99.

te vinden onder hulp downlaod mp4.

maar dan is er nog geen sprake van mp4 maar een codec die het kan lezen en omzet naar mpeg2.

gr

Michael

acompagne schreef op 25.03.2015 om 22:28 uur

OK. Hartelijk dank. Het is me technisch duidelijk.

Is het normaal dat een programma als VdL17 zo'n codec niet standaard in huis heeft?

Ik heb nu zelf via een conversieprogje het omgezet naar MPEG-2, maar daardoor is de file 20% groter geworden.

Groetjes

Aart Compagne

simonart schreef op 26.03.2015 om 14:11 uur

Om MPEG4 te kunnen luisteren kun je op http://www.magix.com/  een bestandje downloaden (tegen betaling € 5,=) en klaar moet kees zijn. Is mij ook gelukt, en dat zegt toch wel wat. Succes.