film-instellingen, PAL FULL HD, 25p ontbreekt

ruuduitdegraaf schreef op 08.05.2014 om 21:55 uur

Wanneer ik de filminstellingen van VDL2014 wil aanpassen aan mijn film materiaal (1920x1080, 25fps), dan zie ik dat deze instelling ontbreekt bij het menu voor filminstellingen.....

Wat kan ik nu het beste kiezen als start punt:

"PAL FULL HD 24p, 1920x1080" en vervolgens 24p handmatig aanpassen naar 25 in het zelfde menu?

of

"PAL FULL HD 50fps, 1920x1080", idem handmatig aanpassen

of

"PAL HDTV, 1080i, 1029x1080 25fps"

of maakt het allemaal niet uit?

Hartelijk dank voor de antwoorden, ben nieuw hier, en wil graag de kwaliteit die ik heb, behouden in de uitvoer....

Ruud

Reacties

RiViS schreef op 09.05.2014 om 11:09 uur

Hallo Ruud,

Volgens mij moet je kiezen voor PAL HDTV 1080i 16:9 (1920x1080; 25fps)

(die 1029 in je vraag bij derde optie is ws een typfoutje?)

De  i  bij 1080i staat voor Interlaced, wat bij 25 fps gebruikelijk is, het zijn in feite 50 halve frames per sec, die telkens twee aan twee over elkaar gezet worden, het zogenoemde interlacen of interliniëring.

groet,

Rijk

ruuduitdegraaf schreef op 09.05.2014 om 22:41 uur

Hallo Rijk, hartelijk bedankt voor je antwoord! 1029 is een typ-foutje, excuus... Dit menu bedoel ik dus. (werkt dit, een plaatje invoegen?) Interlaced heb ik over gelezen ja, maar dat gebruik ik niet. Ik hoop niet, dat het materiaal erdoor verslechterd, of heeft het geen invloed omdat ik van 25p-materiaal-in naar 25p-export ga?

RiViS schreef op 10.05.2014 om 14:19 uur

Hallo Ruud,

Ik denk dat je interlace gebruikt zonder het te beseffen, het zit nl in het systeem. De PAL TV standaard gaat uit van 50 frames per seconde, bij 25 frames/sec krijg je nl ongewenste flikkering in het beeld. Omdat de opnames meestal 25 frames per sec zijn, wordt ieder opgenomen frame gesplitst in 2 halve frames, die dan na elkaar afgespeeld worden. De halve frames laten beurtelings de oneven en de even lijnnummers zien. Bij het afspelen worden die netjes tussen elkaar gezet zodat je toch alle (1080) lijnen in de juiste volgorde ziet. Dit proces noemt men Interlacing (ook wel Interliniëring).

De basisgedachten zijn: 25 fps is genoeg om voor het oog een vloeiende beweging te krijgen, snellere frekwenties kan het oog niet volgen. Maar bij 25fps ziet het oog nog wel een flikkereffect, dat verdwijnt bij 50 fps.

Er zijn ook camera's die 50 frames per sec opnemen, dat gaat dan zonder interlace en wordt 50p (van progressief) genoemd. Dit geeft wat mooiere beelden maar kost wel veel meer geheugen.

Je hoeft dus niet bang te zijn dat het interlacen ten koste gaat van jouw kwaliteit, sterker nog: als je het zou weglaten wordt de (vertikale) kwaliteit slechter, want dan zit je in feite naar het halve aantal beeldlijnen te kijken (de 2 frames komen dan nl op elkaar te liggen in plaats van tussen elkaar).

groet,

Rijk