Exporteren naar Blu-ray Vdl 17

Marcel1 schreef op 14.01.2012 om 19:46 uur

Hallo, ik heb een probleem bij het exporteren op blu-ray.

Mijn bronbestanden zijn M2ts (AVCHD codec) met  50 fps/progressief.

Mijn Blu-ray wil ik ivm compabiliteit exporteren in Mpeg-2 formaat, echter de ingebouwde decoder van Magix VDL 17 deluxe geeft geen keuzemogelijkheid om dit ook in 50 fps-progressief te doen.

Maximaal accepteert hij dan 25 fps interlaced, afhankelijk van de instelling (upper of lower field first) krijg je dan een hoogstens redelijk resultaat maar het beeld blijft bij mn. snelle passages / panbewegingen etc  schokkering omdat je niet 50 fps kan instellen.

Vreemd is dat in de Mpeg-2 encoder deze instelling wel voorhanden is , echter als je deze  dan wilt bevestigen geeft hij een foutmelding dat 50 fps samen met  1920x1080 resolutie een ongeldige instelling is voor Blu-ray en springt weer terug op 25 fps interlaced.

De Mpeg-4 decoder van Magix geeft trouwens wel een mogelijkheid tot exporteren in 50fps progressief echter geeft dit ivm veel lagere bitrate m.i. een bedroevende kwaliteit tov het bronmateriaal.

Bij het afspelen hiervan zijn zeer duidelijk artefacten en blokken te zien, het beeld pompt als het ware de hele tijd.

Heeft iemand hier al ervaring mee ?

Mij PC is overigens snel genoeg om AVCHD bestanden aan te kunnen, met importeren/monteren heb ik weinig problemen en het afspelen op de PC verloopt ook vloeiend .

Hoop dat iemand me op weg kan helpen want mijn tickets aan de helpdesk van Magix worden vooralsnog niet beantwoord. ;-(

Groet

Marcel

Reacties

RiViS schreef op 17.01.2012 om 21:41 uur

Hallo Marcel,

Ja, de mogelijkheden met 50p zijn tot nu toe nogal beperkt. Zelf heb ik aanvankelijk wat proefopnames van een testplaat gemaakt met 50p en dat was erg scherp. Bij filmopnamen in de praktijk was het verschil tussen 50p m2ts en mpeg2HD door mij nauwelijks waarneembaar, zodat ik voorlopig niet meer met 50p werk.

Wel ben ik al een tijdje van plan om nog wat proeven te doen (op een testplaat) met pan bewegingen en dan met name op het verschil tussen 25i en 50p, maar daar is nog niet van gekomen...

Wel heb ik de volgende overweging: Als je met 25i werkt, dan krijg je in feite 50 frames te zien die, als de interlace goed staat, de panbeweging volgens mij net zo goed moeten laten zien als bij 50p, zij het dan dat je misschien niet de zelfde scherpte realiseert, maar dat is bij die bewegingen nauwelijks (zeg maar: niet) waarneembaar. Wel heb ik duidelijk verschil gezien tussen upper en lower field first. Bij mpeg2HD moet ik instellen op topfield first, anders krijg ik duidelijke hakkels/schokjes te zien bij pan etc.

Ik deel je mening dat mpeg4 geen fraaie resultaten geeft, om die reden werk ik met mpeg2HDarchief1920x1080i. Dat geeft zeer bevredigende resultaten. Volgens mij moet je van goed huize komen om in een film het verschil te zien.

Ik ben wel benieuwd naar je commentaar en eventueel verdere bevindingen, want het onderwerp interesseert me in hoge mate.

groet,

Rijk

Marcel1 schreef op 18.01.2012 om 20:34 uur

Hallo Rijk

Allereerst bedankt voor je reactie !

Inderdaad werkt voor mij totnutoe ook de instelling op 25i met bovenste veld eerst het beste.

Voor de gemiddelde kijker zal het weinig verschil maken, echter als je zoals ik een kritische filmer bent

en investeerd in een moderne camera en dito hardware probeer je gewoon het maximale eruit te halen .. :-)

Probleem is dat als je het bronmateriaal dan gezien hebt in 50p en dan de beelden op 25i je toch letterlijk

de scherpe kantjes mist (denk vb aan gebouwen of een vliegtuigvleugel, daar kun je het goed zien)

Uiteindelijk betekend omzetting van 50p naar 25i toch dat de helft aan informatie wegvalt en da's m.i. zonde.

Ik ben van zins de proefversie van Vdl 18 of MX eens uit te proberen om te zien of je daar wel al kunt

branden op BD met 50p, ook hier wordt door Magix aangegeven dat dit de 50p files kan verwerken.

Denk toch dat er meer en meer mensen zullen gaan komen die met deze files willen gaan werken

want de cameratechniek is er nu eenmaal al..

Ik hoop hier van het weekeinde tijd voor te krijgen, zal dan nog wel even berichten !

Voor nu een groet

Marcel

Marcel1 schreef op 21.01.2012 om 11:27 uur

Hallo Rijk

Ik heb inmiddels de proefversie van VDL MX geprobeerd, maar die heeft ook geen optie om weg

te branden met 1920x1080 50P  // Tevens heb ik heden antwoord gehad van de technische ondersteuning van Magix - in het kort komt het erop neer dat het technisch niet mogelijk is om beelden met 1920x1080 50P weg

te branden op Blu-ray omdat domweg de Blu-ray standaard hierin niet voorziet.

Ik heb hierop wat verder op internet gezocht en idd kom je dit dan tegen, maximaal kun je 1920x1080 met 50i wegschrijven, dat is gewoon het hoogst haalbare binnen deze standaard.

Enkel op 1280x720 kun je met 50P wegschrijven, niet op volledige resolutie dus.

Jammer voor de opnames in 50P  - heb een 60inch Plasma daar zie je toch wel verschil tussen 50I en 50P

maar het is niet anders .. ;-)

Ik maak iig een back-up van alle bronbestanden, zo ben ik klaar als er in de toekomst nog andere techniek

beschikbaar komt.

Groet

Marcel

Voormalige gebruiker schreef op 20.08.2012 om 23:16 uur

Hallo Marcel1,

Ik was met de zoekterm INTERLACED bij deze vraag gekomen. Ik weet niet of je probleem al is opgelost. Ik heb sinds juni dit jaar een SONY HDR-CX730 waarmee ik uit de hand film. (geen statief, nooit gedaan ook). Nu een antwoord op je vraag. Het is wel degelijk mogelijk om een DVD te branden in de resolutie 1920x1080 50P in VDL MX . Gebruik dan de brand mogelijkheid van AVHC. Alleen je kan niet meer dan 30 minuten film op een DVD branden. Volgens mij kan je deze DVD dan in een Blu-ray speler  afspelen. zeker weet ik dat niet, het is te proberen.  Of deze functie ook in VDL 17 aanwezig is weet ik niet, denk het van wel.

Groet,

Robvroe1

Marcel1 schreef op 28.08.2012 om 21:53 uur

Hallo Robvroe1

Allereerst bedankt voor je interesse en bericht, ik heb in een eerder stadium idd ook gekeken naar exporteren met 50P in het AVCHD formaat.

Op een of andere manier krijg ik hier echter niet de beeldkwaliteit die ik zoek, ik heb dan veel last van blokvorming en m.i. kun je toch zien dat alhoewel het een progressief beeld is, de overall bitrate aan de lage kant is tov  Mpeg 2 -decodering.

Dan heb je dus wel scherpe randen etc echter in de vlakken (vb lucht, gebouwen etc) weer last van blokvorming, dit haalt dan de algehele kijkindruk weer onderuit.

Enfin, het blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeuren ..maar  voor mij werkt momenteel de Mpeg2-codering het beste.

Tot zover nogmaals bedankt en groet !

Marcel

Voormalige gebruiker schreef op 28.08.2012 om 22:39 uur

Hallo Robvroe1

Allereerst bedankt voor je interesse en bericht, ik heb in een eerder stadium idd ook gekeken naar exporteren met 50P in het AVCHD formaat.

Op een of andere manier krijg ik hier echter niet de beeldkwaliteit die ik zoek, ik heb dan veel last van blokvorming en m.i. kun je toch zien dat alhoewel het een progressief beeld is, de overall bitrate aan de lage kant is tov  Mpeg 2 -decodering.

Dan heb je dus wel scherpe randen etc echter in de vlakken (vb lucht, gebouwen etc) weer last van blokvorming, dit haalt dan de algehele kijkindruk weer onderuit.

Enfin, het blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeuren ..maar  voor mij werkt momenteel de Mpeg2-codering het beste.

Tot zover nogmaals bedankt en groet !

Marcel

Marcel, Graag gedaan.

Ik heb pas een een Sony HDR-CX 730 aangeschaft en brand mijn films via:  branden -  bluray - H.264 - encoder instellingen -  anti-interlace aan gevinkt. Wanneer ik deze via mijn Samsung Led TV afspeeld d.m.v. een externe harddisk aan te sluiten, geeft dit een goed en strak resultaat. Wanneer ik dit met mijn de LG bluray speler afspeel dan is het iets minder maar wel acceptabel. De LG bluray kan volgens mij niet goed overweg met MPEG4. Ook stream ik mijn films naar de TV met goed resultaat. Ik gebruik hiervoor Filzilla. Hierbij blijkt maar weer uitproberen, uitproberen en uitproberen

Groetjes, Rob