exacte tijd instellen per shot

m_lombaert schreef op 09.03.2013 om 13:52 uur

Hallo

Ik ben bezig met een montage en had graag gehad dat bepaalde shots telkens exact dezelfde tijd hebben. Is daar een mogelijkheid voor dat je die tijd ergens kan instellen? bv. 2sec05  Wanneer ik op de tijdsbalk knip, is dit moeilijk om dit exact te bepalen. Ik werk met video deluxe 17 plus.

Bedankt

Reacties

Cinecor schreef op 09.03.2013 om 14:44 uur

Wat is de reden dat je dit wilt doen? Afhankelijk van de kadrering vereisen shots in de montage (lips) verschillende lengten. Aan een CU heb je dikwijls aan één seconde al genoeg, voor een totaal of haltotaal is dat juist weer te kort. Ook de camerabeweging speelt natuurlijk een belangrijke rol. Als je echter op de beat van muziek de beeldwisselingen wil aanbrengen zullen er vanzelfsprekend wèl veel clips dezelfde duur krijgen. Maar ook hier zal afwisseling nodig zijn om de film niet ééntoning te maken. Van voor tot achter gebruik maken van een automatische instelling is dus niet aan te bevelen. Een truc hierbij kan zijn om eerst op de maat en de aard van de muziek een "ontwerp" te maken voor de beeldwisselingen. Dat kan door te werken met clips in een paar afwisselende kleuren die "op maat" worden gesneden. De uirteindelijk shots kan je er dan op een onderliggende track gemakkelijk op aanpassen.

RiViS schreef op 09.03.2013 om 14:46 uur

Hallo M Lombaert,

Voor foto's kan dat wel, maar je hebt het over shots, dus zal het wel video zijn, daarvoor heb ik geen mogelijkheid gevonden om het voor alle shots tegelijk te doen.

Als het er niet al te veel zijn (of als je tijd genoeg hebt), overweeg dan dit:

Zet alle shots achter elkaar op de tijdlijn, stel je wilt ze op 2sec05 hebben, zorg dan dat er links ca 3 sec ruimte is (schuif dus alles 3 sec naar rechts). Schakel daarna de muismodus naar "Object". Rechtsklik op de monitor en zet een vinkje bij: afspeeltijd tonen, die verschijnt nu rood in beeld. Nu gaan we op maat knippen:

Schuif shot 1 helemaal naar links, zet nu de afspeelmarker op 2sec05 en laat hem daar staan! Knip het shot met sneltoets U (het einde verdwijnt). Schuif het shot weer naar z'n plaats.

Schuif shot 2 helemaal naar links en druk op toets U: het is nu net zo lang als shot1, schuif shot 2 naar rechts, aansluitend aan shot1. Schuif shot 3 naar links, etc etc etc

Als je ook nog wat van het begin af wilt knippen, moet je dat per shot natuurlijk eerst doen (sneltoets D, verwijdert begin), daarna schuif je hem naar links voor de exacte knip met U.

Een variant hierop: Sleep de shots één voor één uit de mediapool naar de tijdlijn en knip ze op maat en schuif ze naar rechts op hun plek. In elk geval heb je met die afspeeltijd in de monitor de mogelijkheid van exact knippen.

Opmerking: ik heb gezien dat die afspeeltijd naar 0 springt zodra je het tweede shot naar links sleept, dat is niet erg, als je de afspeelmarker maar niet verplaatst!

succes,

groet,

Rijk

bobbiaan schreef op 10.03.2013 om 11:10 uur

VOOR ALLE BEZOEKERS VAN DIT FORUM.

Cinecor heeft heel goede intenties, maar geeft meestal niet kort en bondig een antwoord op jullie gestelde vraag. ik heb deze informatie al meerdere keren aan hem prive gestuurd, ook dit bericht. Het zou plezierig zijn als hij zich hieraan zou willen gaan houden.

Mvg

Bobbiaan

Cinecor schreef op 10.03.2013 om 11:55 uur

VOOR ALLE BEZOEKERS VAN DIT FORUM.

Cinecor heeft heel goede intenties, maar geeft meestal niet kort en bondig een antwoord op jullie gestelde vraag. ik heb deze informatie al meerdere keren aan hem prive gestuurd, ook dit bericht. Het zou plezierig zijn als hij zich hieraan zou willen gaan houden.

Mvg

Bobbiaan

Een nogal vreemde stelling. Als je niet kort en bondig antwoord geeft op een vraag wordt je antwoord niet op prijs gesteld. Dat laatste is echter ter beoordeling van een vragensteller en niet van iemand die hier die "kort en bondige" antwoorden geeft. Juist OMDAT bij sommige antwoorden geen verdere toelichting of weinig achtergondinformatie wordt gegeven probeer ik dat aan te vullen. Immers, dikwijls is bij bepaalde vragen niet het HOE het belangrijkste, maar juist het WAAROM. Wie het niet interesseert hoeft het toch ook niet te lezen?