ervaringen met VDL 18?

willemb2 schreef op 23.04.2012 om 14:33 uur

Dit gaat over een versie die volgens het programma versie 11.0.5.0 (UDC1) heet, volgens de marketingjongens "Video deluxe MX Plus Speciale Editie (versie 18)" en die ik hier voor het gemak even VDL18 noem.

Mijn vraag is of iemand hier betere ervaringen heeft met de nieuwe versie en of daar speciale aanpassingen van instellingen voor nodig waren.

Aangemoedigd door kreten als "Nieuw! gemiddeld 3 maal sneller" heb ik een paar weken geleden VDL18 plus gekocht, upgrade van VDL 17 plus en meteen geïnstalleerd en getest. Het installeert zich naast VDL17, Magix doet niet aan versie checks e.d. heb ik al eerder gemerkt.
Het resultaat is zeer teleurstellend. Met onderstaande tests is het 2x zo *traag* als VDL17

Ik heb via het programma support gevraagd (syscheck) maar na 2 weken nog geen reactie. Een week geleden opnieuw, via de website een ticket aangemaakt, maar nog steeds geen reactie.

Voorbeeld: 3 Quicktime video fragmenten van 720p 59.94 fps, in totaal 92 min. achter elkaar geplakt zonder verder enige edit, alleen 2 harde lassen. export: MP4 720p 59.94 fps.

VDL18 heeft hier ruim 3 uur voor nodig. In taakbeheer zie ik 4 van de 8 threads actief, in totaal rond 29% CPU load en slechts 1,8 van de 8 GB in gebruik.
VDL17 had voor deze klus 1 u. 35 min. nodig met wel 8 threads rond 65% . Het gratis Avidemux 1 u. 7 min. met 8 threads op 99% CPU.

Een dergelijke test met drie AVCHD 1080p 50 fps fragmenten geeft hetzelfde resultaat: VDL18 doet er 2 maal zo lang over als VDL17

Mijn systeem: i7 860 @ 2,8 Ghz, 8 GB, GeForce GT 9800 1 GB, SSD systeemschijf OCZ Agility 3, WDC WD10EADS 1 GB voor media. Win 7 Home 64 bits.

Reacties

mi-bo schreef op 23.04.2012 om 16:34 uur

Beste,
Magix vdl is een programma die up-to-date is,
en als er vernieuwingen zijn zij deze zo snel mogelijk aanpassen,
sinds kort is er een extra versie uitgekomen, met meer aanpassingen en mogelijkheden, dit programma is niet zoals de 17 naast de MX versie te installeren.
wat betreft de snelheid heeft te maken met Uw grafische kaart, als deze een Open Gl of Cuda ondersteuning heeft en minimaal3gb geheugen, werkt het perfect.
een film gemonteerd met avchd met overgangen van 1 uur is in 30 minuten gebrand.
Waarom heeft U niet versie 17 verwijderd, dan heet de MX versie alle mogelijkheden onder een programma.
U schrijf dat U een grafische kaart heeft van 1GB dit is voldoende voor mpeg2 maar niet voor mpeg4.
een upgrade va de grafische kaart zal betere resultaten hebben.
succes.

FransS schreef op 25.04.2012 om 14:59 uur

Voorbeeld: 3 Quicktime video fragmenten van 720p 59.94 fps, in totaal 92 min. achter elkaar geplakt zonder verder enige edit, alleen 2 harde lassen. export: MP4 720p 59.94 fps.

Dit voorbeeld begrijp ik niet goed en vooral de 59.94 fps (frame per seconde) normaal is dat 720 x 568 of heb ik het mis?

En als ik bij export Mpeg4 aan klik dan gaat dat razend snel 1 uur is met 25 a 30 minuten gebrand,en als je rechts boven gaat expoteren naar iPad of een ander medium dan kun je gegevens in geven zoals 1920x..... of 1440x......

720 x ..... maar ik kan daar geen 59,94 bij vinden,wwar haal jij dat van daan ?

Grt. Frans S.

willemb2 schreef op 26.04.2012 om 02:06 uur

@FransS: de 1280x720 59.94 fps H.264 komt als .MOV bestanden uit een sport/fun cameraatje, Kodak Zx1. Het heet ook wel 60p en dat schijnt in de VS vaker voor te komen dan hier, het heeft te maken met de lichtnetfrequentie die daar (net geen) 60 Hz is en daar is de verticale frequentie van de oude analoge TV van afkomstig. In VDL17 en 18 zie je bij Bestand, Film Exporteren, Video als MPEG-4 wel presets met 59,94 fps. Overigens zeurt VDL17 bij importeren dat het 59,96 fps is en dat ik de filinstellingen moet aanpassen. Bij objecteigenschappen wordt ook 59,96 fps weergegeven. VDL18 geeft wel correct 59,94 fps aan. Er is dus toch iets verbeterd ;-)

@mi-bo: "vdl is een programma die up-to-date is" Niet mee eens. Het is me inmiddels duidelijk geworden dat VDL nog steeds een 32-bits programma is... anno 2012. Premiere Elements en Powerdirector zijn wel 64-bits en ik heb inmiddels een proefversie van de laatste geïnstalleerd. Dat rendert een stuk sneller dan VDL. Maar de mogelijkheden zijn wel erg beperkt.

"U schrijf dat U een grafische kaart heeft van 1GB dit is voldoende voor mpeg2 maar niet voor mpeg4". Ik heb onder de Systeemeisen voor HD- en stereo3D-bewerking geklikt op Meer informatie bij de ondersteuning van grafische kaarten en daar staat: "(...) chipset van de series GeForce 8, 9, 100, 200 en meer met minimaal 256MB lokaal geheugen op de grafische kaart. De mijne heeft 4 x maal zo veel. Weten ze bij Magix dan niet wat er nodig is voor hun eigen product? Volgens GPU-Z gebruikt VDL18 8% van mijn GPU capaciteit en ca. 100 MB videogeheugen.
"Waarom heeft U niet versie 17 verwijderd, dan heet de MX versie alle mogelijkheden onder een programma." Mijn ervaring is dat VDL versies geen projecten die gemaakt zijn in een vorige versie kan openen. Bij mijn overstap van VDL15 naar 17 kreeg ik daarom het advies van Magix Support om deze naast elkaar te handhaven.
Bij het installeren waarschuwt v. 18 ook niet dat er een oudere versie op het systeem staat. Wel als je de één start terwijl de ander actief is.
"een film gemonteerd met avchd met overgangen van 1 uur is in 30 minuten gebrand" Naar DVD of Blu-ray? En gaat het bij u sneller dan met VDL17? Naar DVD gaat bij mij ook flitsend, maar dat is MPEG-2 in een lage resolutie.

Ik heb nog wat verder geëxperimenteerd met opnames uit mijn Panasonic HDC-SD900 AVCHD camera. Dat is denk ik een wat gebruikelijker soort video. Ik heb alleen gebruik gemaakt van standaard presets. De verschillen zijn wat kleiner dan ik eerder meldde, maar exporteren naar "HDTV 1920 x 1080 H264 25 FPS" is in VDL18 nog altijd 70% trager dan in VDL17. Bij "AVCHD transport stream 1920 x 1080i PAL 25 FPS" is er geen verschil, dus niet sneller. Het andere verkoopargument VDL18, de Preview Rendering is ook een afknapper: alleen mogelijk met MPEG2 materiaal.

Ondertussen na bijna drie weken nog steeds geen reactie van Magix Support...

willemb2 schreef op 27.04.2012 om 14:34 uur

Update: eindelijk een reactie van Magix Support gehad. "Deze snelheidswinst wordt met name bereikt bij de export naar mpeg4 en dan als AVCHD-Transportstroom". Met een link naar een pagina waar geen oplossing staat, maar ik vermoed dat ze deze pagina bedoelden. Ik zie nu dat als ik VDL opnieuw start en dan meteen AVCHD transportstream kies voor export CUDA wel te selecteren is. Het resultaat is in negatieve zijn verbluffend: met CUDA wordt de GPU wel flink belast, ronde 78% en 387 MB videoRAM, maar gaat het renderen nog trager! Het duurt bijna twee keer zo lang als zonder CUDA en crasht ook regelmatig. De gewone CPU doet dan bijna niets meer, het toont een erg grillig verloop maar het ligt zo rond de 15-20%. Typisch geval van hardwarevertraging :(

De preview-rendering heb ik wel aan de praat, met trial and error. Dat werkt uitsluitend als ik de preset "Magix Video" gebruik met dezelfde resolutie en framerate als de film. Dit wordt kennelijk niet automatisch gedetecteerd. De rendering duurt eindeloos en levert een gigantisch .mvx bestand op (ruim 1,5 GB voor 2 minuten film) in een map PerfBounce binnen de projectmap.

Al googelend naar oplossingen inmiddels deze reviews gevonden van VDL MX en v.18:
http://www.dvscene.nl/videosoftware/magix-video-deluxe-mx-premium.html
http://www.dvscene.nl/videosoftware/magix-video-deluxe-mx-premium/gpu-acceleratie-en-preview-rendering.html

Dat komt aardig overeen met mijn ervaringen, alleen heeft Dvscene.nl wel hardwareversnelling bereikt met MX eerste editie (niet v18).