Eén kleur behouden, rest zwart wit.

GHWMR schreef op 18.03.2012 om 20:42 uur

Ik probeer het volgende te doen:

In mijn kleuren filmpje komt een rode bal voor, ik wil nu graag die bal rood houden en de rest zwart wit maken. Ik weet wel hoe ik alles zwart wit moet maken maar niet hoe ik dat rood er in kan houden. In de rest van het beeld zit geen rood.

Ik heb Magix Video Deluxe premium (18).

Alle adviezen zijn welkom.

Reacties

lucky_me schreef op 18.03.2012 om 22:03 uur

Ik denk dat dit zou moeten lukken met het alphakey effect en een zwarte cirkel die je gebruikt als masker en die je vasthangt aan de bal met "aan beeldpositie vasthangen" wel juist positioneren en scalen op de bal.

bovenin je tijdlijn komt de video in kleur te staan, eronder het masker en er nog onder (wel precies eronder) dezelfde video in zwart-wit.

wanneer je nu het alphakey effect toepast zie je door het zwarte masker de bovenste video (dus enkel de rode bal) , ernaast zie je de onderste film, dus zwart-wit

Alphakey heb ik nog niet geprobeert in deze combinatie, maar het lijkt me het proberen waard.

succes

Luc

GHWMR schreef op 19.03.2012 om 08:57 uur

Heel erg bedankt! Ik ga het proberen. Als het lukt dan krijg zet ik wel een link met het resultaat hier.

GHWMR schreef op 02.04.2012 om 17:19 uur

Het is me niet gelukt, ik moet duidelijk meer oefenen met alpha key.

 

Resultaat:

RiViS schreef op 02.04.2012 om 21:40 uur

Leuke tip van Luc, maar misschien is het volg-effect, in combinatie met chroma key, net iets te veel gevraagd van het programma. Mij lukt het (met een eigen filmpje) op die manier niet, maar wellicht doe ik iets niet goed.

Ik heb misschien wel een alternatief voor je (leuk filmpje, overigens!):

- Zet originele film op spoor 1, maak hiervan een kopie (Ctrl C...Ctrl V) en zet die er even naast.

- verwijder kleur uit het origineel (verzadiging = 0)

- plaats kopie onder origineel op bv spoor 3

- nu gaan we chroma key toepassen, jammer echter dat dit niet met rood kan, dus doen we eerst een tussenstap:

- pas op de kopie het effect Kunstfilters toe, als je daar de schuif "Verplaatsen" op positie 1 zet, dan zie je het rood veranderen naar groen. Let er in jouw geval op dat alleen de bal groen wordt. Met de schuif "Inkleuren" kun je nog een beetje bijregelen.

- nu kunnen we wél chroma key toepassen, kies voor groen, zet de schuiven voor Video-niveau en evt Drempelwaarde en/of Overgangsgedeelte zodanig, dat de bal mooi groen is en de rest zwart/wit. Dit is nog niet wat je wilt, want de bal moet rood worden, doe daarom het volgende:

- exporteer het stukje film (bv als mpeg 2 of zo iets) en importeer het daarna terug in je project. Pas nu nogmaals het effect Kunstfilters toe. Ik heb gezien dat je met de schuif "Verplaatsen" in stand 2 het groen weer rood kunt maken, terwijl de rest redelijk zwart/wit blijft. Experimenteer ook met de combinatie Verplaatsen en Inkleuren voor een evt beter resultaat.

Ingewikkeld? Omslachtig? och een hobby mag tijd kosten, toch?

Ben benieuwd of het bij jou ook werkt...

groet,

Rijk

GHWMR schreef op 03.04.2012 om 08:47 uur

Dank! Met kleur heb ik nog niet zoveel gespeeld, ik doe alles in zwart wit zoals je misschien gezien hebt. Ik heb daar dus nog veel te leren. Deze video laat ik misschien voor wat het is maar mijn "serie" gaat door dus ik ga daar zeker nog een keer iets mee doen.

Inderdaad, het mag tijd kosten. Ik heb gisteren avond uren zitten puzzelen voordat ik een oplossing gevonden had voor mijn andere probleempje (zie elders op dit forum).

Het belangrijkste is dat ik weer een hoop bij leer waardoor ik me steeds meer kan richten op het vertellen van een verhaaltje, en waarbij de software mijn gereedschap wordt, ipv een doel op zich.

 

Nogmaals dank!

lucky_me schreef op 08.04.2012 om 22:26 uur

inderdaad, leuk filmpje. Gok ik juist als ik denk dat dit gemaakt is met crazy talk animator?

GHWMR schreef op 10.04.2012 om 17:37 uur

de animaties doe ik met monkeyjam, een gratis programma wat ik ergens gevonden heb. Ik heb ook al ergens gratis programma's gezien die gebruik maken van "onion skin" wat me ook handig lijkt, misschien dat ik in de toekomst over stap op zoiets. Ondertussen zit ik nog met dat andere probleem (zwarte randen) dus voorlopig lig ik even stil totdat ik daar iets op vind.

 

hmiguel schreef op 10.04.2012 om 17:47 uur

Misschien helpt dit verder (maar in het duits):

http://www.magix.info/de/pro-x-farbkorrektur-oder-der-quotschindlers-liste-effektquot.online-training.40041.html

 

Groeten