Eindresultaat op dvd geeft vertekend (breed) beeld op tv,.. hoe kan dat?

Superdave schreef op 22.10.2011 om 00:10 uur

Hallo, wie kan me helpen?

Na heel veel montagewerk van ruim 9 uur (bruiloft) filmmateriaal, heb ik 3 dvd's weten samen te stellen. Ieder dvd beslaat ongeveer 1:15 aan mooi montagewerk. Negen uur is heel wat, maar dat komt omdat er van 3 verschillende mensen videomateriaal is gebruikt. De beelden die gelijktijdig zijn opgenomen heb ik bewerkt met Multicam. Twee van de aangeleverde beelden zijn 16:9 opgenomen. De overige 4:3, maar dat heb ik naar 16:9 bewerkt in VDL. Alles ziet er in VDL gewoon keurig uit, dus waar het probleem in zit..??

Dvd's zijn gebrand en tot mijn grote verbazing zie ik bij het afspelen in verschillende dvd-spelers een vertekend beeld. Alles wordt breed getoond alsof alles en iedereen dikker is. Met de beeld-instellingen van mijn Samsung plasma tv, kan ik het beeld aanpassen naar 'breedbeeldzoom'. Met deze instelling ben ik van het vertekend beeld af, maar zoals het al aangeeft wordt er wel ingezoomd, waardoor het beeld kleiner is en nog steeds niet origineel is.

Ik doe iets niet goed met VDL waardoor ik niet meteen goed beeld krijg, zodra ik een dvd in de dvd-speler stop. Komt dat omdat ik VDL fout heb ingesteld of is er iets anders aan de hand?

 

Alvast bedankt! 

VDL 16

Reacties

lucky_me schreef op 22.10.2011 om 07:52 uur

Hallo

dit probleem heb ik al eens op een ander forum gelezen, gelukkig stond er ook een oplossing bij. ik vat het als volgt samen. Wanneer je een film inlaadt die in het formaat 4/3 is en je programma instellingen staan op 16/9 dan vraagt vdl je om je film aan te passen aan 16/9. Dus in je monitor ziet je film er keurig uit in 16/9.

  Wanneer je wil branden op schijf moet je deze omzetting van 4/3 naar 16/9 opnieuw instellen in vdl . Ik ben momenteel niet thuis dus ik kan het niet even opzoeken voor u, maar in de modus branden moet je onder "geavanceerd" ergens volgende opties hebben:

auto: film wordt gebrand volgens het originele formaat (dit is de standaard instelling)

16/9 alle films worden op dit formaat gebrand (in jouw geval kan je dit nemen)

4/3  idem

succes

Luc

bijlage 9h45

intussen heb ik het even kunnen opzoeken (wel in vdl17) en ik vond het in het venster dvd branden  onder formaat opslagmedium/encoderinstellingen onderaan dit venster klikken op geavanceerd, tapblad videoinstellingen -> keuzevenstertje beeldverhouding

gezien je het hebt over een film in 4/3 neem ik aan dat je het niet hebt over hd of avchd (die standaard reeds in 16/9 opgenomen worden. hoewel je daar ook kan spelen met de instellingen.

FransS schreef op 22.10.2011 om 15:33 uur

Hoi Superdave,

Het zou kunnen dat je DVD speler niet goed staat deze moet namelijk ook op 16:9 staan en niet je TV want die past zich aan naar wat hij voorgeschoteld krijgt via zijn scartkabel.

Wat het 4:3 naar 16:9 kun je in video effecten het beste resultaat krijgen en hoef je niet steeds je monitor aan te passen alleen als hij bij 4:3 er om vraagt moet je op niet aanpassen klikken en met video effecten 16:9 van maken en het programma bij renderen doet de rest.

 

Grt. Suc6 Frans S.

 

Superdave schreef op 22.10.2011 om 18:11 uur

Hartelijk dank Lucky_me en Frans!

Ik denk dat ik met je tip de oplossing inderdaad heb gevonden, Lucky_me. Het stond daar inderdaad op 4:3 ingesteld. Wel vreemd eigenlijk als je in het begin al heb aangegeven dat het 16:9 moet zijn. Maargoed, daar zal wel een reden voor zijn. Vanavond zal ik een test gaan branden.

Ik ga niet over 1 nacht ijs, dus vandaar dat ik meerdere dvd-spelers heb getest, Frans. Toch bedankt!

Een ander vraagje waar ik al een tijdje niet weet welke instelling nu de juiste is,.. via Bestand>Instellingen>Film>Video Instellingen kom ik bij de keuze welke PAL instelling ik hier moet kiezen. Waar is dit van afhankelijk? Moet ik hier gewoon voor het meest gangbare kiezen of kan ik ook voor HDTV 1080i kiezen, omdat dat misschien altijd goed is? Ik heb een plasma HD Ready en ik zou niet weten welke resolutie hierbij van toepassing is.

 

Mvg,

Dave  

Laatst gewijzigd door Superdave op 22.10.2011, 18:11, in totaal 1 keer gewijzigd.

Video DeLuxe 16 Premium

AMD Phenom II X4 945

NVIDIA GeForce 8800 GT

GEIL Black Dragon 8Gb

Windows7 64bit

HD's 1Tb + 500Gb + 200Gb + 160Gb

FransS schreef op 23.10.2011 om 00:07 uur

Bij het rijtje staat HDV2  als je tenminste met HD filmpt. anders zou ik het gewoon op 16:9 PAL houden.

Grt. Frans S.

Superdave schreef op 23.10.2011 om 12:31 uur

Bedankt Frans!

Kan je me ook uitleggen waar al die keuzes voor zijn?

Ik film met verschillende camera's. Van gsm tot hd, dus wat zou dan een goede optie zijn?Is het niet zo dat als ik voor HDTV kies, dat we dan een mooiere uitwerking op tv hebben?

 

Mvg,

Dave

Laatst gewijzigd door Superdave op 23.10.2011, 12:32, in totaal 2 keer gewijzigd.

Video DeLuxe 16 Premium

AMD Phenom II X4 945

NVIDIA GeForce 8800 GT

GEIL Black Dragon 8Gb

Windows7 64bit

HD's 1Tb + 500Gb + 200Gb + 160Gb

FransS schreef op 23.10.2011 om 23:03 uur

Hoi Daave,

Je schrijf dat je met verschillende camera's filmt ,waar je dan op moet letten is het format dat is natuurlijk verschillend van een GSM en een camera.

Het kan zomaar zijn dat een gsm een format heeft van 4:3 en een camera 16:9,en dan nog het verschil van analoog DV , HDV, AVCHD, dit zijn van systemen die gebruikt worden bij opname,dan heb je nog Mpeg2,AVI.

Maar als je gaat monteren stel je het programma in bij instellingen het meest voorkomend is 16:9 Pal, of

HDV2 1440x1080 Pal als je ook HD gefilmpt hebt.Je moet er natuurlijk rekening mee houden dat je niet 4:3 en 16:9 door elkaar gaat voegen,dan zal je de 4:3 film moeten aan passen naar 16:9 ,dat kun je doen bij video effecten "grote en positie" ,laat me eens weten als ergens mee zit .

Wat de verdere aanduidingen betekenen is een lang verhaal ,als je maar geen instelling maak waar NTSC bij staat want dan gaat het echt mis.

Grt.. Frans S.

Superdave schreef op 24.10.2011 om 09:18 uur

Hartelijk dank Frans!

Voornamelijk film ik met HDV en analoog DV, maar het wil nog weleens voorkomen dat ik hele korte fragmenten gsm beeldmateriaal verwerk in (PIP).

Ik heb nog enkele vragen maar die zal ik in een nieuw topic starten.

 

Mvg,

Dave  

Laatst gewijzigd door Superdave op 24.10.2011, 09:18, in totaal 1 keer gewijzigd.

Video DeLuxe 16 Premium

AMD Phenom II X4 945

NVIDIA GeForce 8800 GT

GEIL Black Dragon 8Gb

Windows7 64bit

HD's 1Tb + 500Gb + 200Gb + 160Gb

FransS schreef op 24.10.2011 om 20:54 uur

Hoi Dave,

Analoog en DV(digital video) zijn 2 verschillende formats.

Groet FransS

Superdave schreef op 29.10.2011 om 10:59 uur

Helaas is het niet gelukt. Afgelopen nacht heb ik project gebrand, maar wederom is het beeld vertekend breed. Ik ging er vanuit dat we de oplossing hadden gevonden en vandaar dat ik het nu pas test.

Alles is zo ingesteld zoals je zei, maar 1 ding vraag ik me nog af. In het menu van MPEG encoder, staat bij PRESET de keuze op 'STANDAARD DVD PAL BREEDBEELD' maar daar staat ook 'STANDAARD DVD PAL'. Geeft deze instelling misschien het vertekende beeld en moet ik het op 'STANDAARD DVD PAL' instellen?

 

En zo begin ik steeds meer te denken dat de zwarte balken nooit zullen verdwijnen met behoud van goed beeld. Een dvd-project die ik keurig op 16:9 dvd zal branden, zal dus nooit geheel beeldvullend op mijn plasma tv verschijnen. Klopt dat of niet?

Als dat zo is, heb ik spijt dat ik toen geen 50inch tv heb gekocht. Heb nu een 42inch en zit ruim 5 meter van de tv.

 

Mvg,

Dave

 

Laatst gewijzigd door Superdave op 30.10.2011, 02:44, in totaal 2 keer gewijzigd.

Video DeLuxe 16 Premium

AMD Phenom II X4 945

NVIDIA GeForce 8800 GT

GEIL Black Dragon 8Gb

Windows7 64bit

HD's 1Tb + 500Gb + 200Gb + 160Gb