DVD inladen om te bewerken

Liwy schreef op 21.09.2018 om 18:43 uur

Is het mogelijk om een gemaakte dvd met daarop enkele films die gekozen kunnen worden via een menu in Magix inladen om hem dan te bewerken?

Wanneer ik dit probeer dan hoor ik dat de dvd uitgelezen wordt en verschijnt onderaan een blauwe lijn met als tekst "building frame table" en dan de resterende tijd. Eens die verstreken is gebeurt er niks en kan ik ook niet weervinden waar de ingelezen film ergens staat. Als ik er opnieuw op klik gebeurt net hetzelfde maar ik kan niks naar het monitor venster brengen.

Gedurende het inlezen kan ik niks doen ook niet het programma sluiten. Is het misschien doordat er een menu is dat Magix zo reageert?

Willy

Reacties

fverwaal02 schreef op 24.09.2018 om 10:14 uur

Liwy

Er staan VTS_01.1.VOB bestanden op de DVD vaak meerdere *.2.VOB enz deze bestanden naar je pc kopiëren.

Deze eventueel omzetten naar VTS_01.MPEG dan kun je ze op je tijdlijn zetten en bewerken.

Gr Frans

Liwy schreef op 24.09.2018 om 13:05 uur

Ja Frans dit zal de werkwijze zijn. Rechtstreeks van de dvd naar Magix inlezen schijnt niet mogelijk te zijn.

Na het rechts klikken op de dvd en dan "openen" krijg ik 2 mappen , één met VIDEO_TS en een andere met AUDIO_TS. In die laatste staat niks maar in VIDEO_TS staan er enkele VTS VOB bestanden die ik dan kopiër en ergens plak, Dit bestandje kan ik dan wel inladen in Magix.

Maar ik heb niet het gemakkelijkste gekozen. De desbetreffende dvd bevat 4 filmpjes van elk ongeveer 10 min. die kunnen genomen worden via een menu, maar het probleem is dat al die filmpjes achter elkaar staan en dat dit niet allemaal in één VTS staat

Nu stop ieder VTS ergens halfweg in een film en moet je de volgende VTS er achteraan plaatsen maar ze overlappen elkaar. Dat is allemaal nog te doen met wat knip- en schuifwerk.

Maar ik stelde vast dat de audio van de tweede film versneld is ( hoe dit komt weet ik niet). Verschillende keren herbegonnen maar dit bleek altijd hetzelfde (dit heeft natuurlijk niks te maken met Magix). Ik kon dit enigszins met Magix regelen door de audio los te koppelen van de video en door dan rechts te klikken op het desbetreffende audiospoor opende zich via "timestrech/resample" een nieuw venster waarin onder andere de lengte van het audiosignaal kon aangepast worden

Dit was voor muziek aanvaardbaar maar een gesproken tekst kwam er soms gekapt uit.

Deze ervaring wil ik meedelen zodat anderen die iets dergelijks willen doen weten wat de mogelijkheden zijn en wat de problemen. Het is ook mogelijk dat ik bepaalde bewerkingen niet goed gedaan heb en daardoor geen perfect resultaat heb.

Groeten

Willy

Kees-Haremaker schreef op 25.09.2018 om 10:57 uur

Hallo Willy,
Als je van te voren een specifieke projectmap heb ingesteld op een HD in je computer kan je in Magix eerst de instellingen goed zetten.
als je op de Y toets drukt dan komt het volgende scherm op.kies dan tab MAP (zie plaatje)
daar kan je aangeven waar importen terecht komen en je kan bv bij Disk-images een speciale map aanmaken waar
alle bestanden voor een DVD terecht komen
Overigens is het advies bij het eerste branden te kiezen voor een image die je later met een specifiek brander programma op een DVD brand ik gebruik daar het programma Anyburn voor

het is verstandig de regels Downloads en de onderste twee origineel te laten
Mvg Kees

Liwy schreef op 25.09.2018 om 14:15 uur

Kees, ik heb op de plaatsen die jij aangaf bij de projectinstellingen gekeken maar van het 3x inlezen van de dvd heb ik niks terug gevonden. Daarom denk ik dat het kopiëren naar een map van de VIDEO_TS vanwaar ik het dan in Magix kan inbrengen nog de eenvoudigste manier is. Ofwel zoek ik nog op de verkeerde plaats.

Groeten

Willy

Bol schreef op 25.09.2018 om 15:39 uur

Hallo Willy,

De vraag van jou is: "Is het mogelijk om een gemaakte dvd met daarop enkele films die gekozen kunnen worden via een menu in Magix inladen om hem dan te bewerken?"

Het ligt eraan, wat je onder inladen en bewerken verstaat.
Als je bedoeld: "Kan ik enkele films vanaf een DVD op de tijdlijn te zetten, deze dan na het bewerken weer terug zetten op dezelfde DVD", dan is het antwoord: "Nee"

Ik ga er vanuit dat je VDL 2018 hebt.

Om een van je films op de tijdlijn van VDL te zetten, ga dan als volgt te werk:

1. leg de DVD in DVD station
  2. start VDL op en klik op Computer / letter van de DVD station
  3. hier zie je de films staan
  4. sleep de gewenste film naar de tijdlijn
  5. klik op "Film kopiëren"
  6. Geef aan in welke map je deze wilt kopiëren of maak een nieuwe map aan en klik op OK
  7. Nu wordt de film naar deze map gekopieerd. Dit kan je zien
  8. Maak nu een keuze
  9. als op aanpassen of niet aanpassen klikt wordt de gewenste film op de tijdlijn gezet.

Succes,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 25.09.2018, 15:42, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Liwy schreef op 25.09.2018 om 16:50 uur

Dag Rob.

De bedoeling is het volgende:

Ik heb ondervonden dat met het effect " scherpte" het beeld heel wat opgewaardeerd wordt. Dus ik wou al de films (4) die op de dvd staan maar wel over dezelfde reis gaan en gekozen kunnen worden via een menu, in Magix inbrengen en dan na het bewerken op de tijdlijn de films afzonderlijk op een USB stick te plaatsen.

Ik heb echter de fout gemaakt, de film naar het monitor venster via [ ] willen verplaatsen om daar de verschillende films te splitsen en deze dan op de tijdlijn inbrengen i.p.v. de ganse film rechtstreeks naar de tijdlijn te slepen. Daardoor kreeg ik geen beelden te zien in het monitor venster.

Dit is wel de juiste methode om de film in te laden en niet diegene die ik gebruikt heb met de verschillende VOB bestanden.

Willy

Bol schreef op 25.09.2018 om 16:59 uur

Hallo Willy,

Met welke versie VDL wil je dat doen? Want zoals ik heb laten zien, zie je bij mij in de mediapool geen VOB bestanden maar XXXX film 1.

groet,

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Liwy schreef op 25.09.2018 om 17:17 uur

Ja Rob ik ben weer verwarrend geweest met mijn uitleg. Ik heb wel degelijk VDL 2018.

Die VOB bestanden waar ik naar verwijs zijn diegene die ik vermeld bij mijn schrijven van 23.9.2018.

Hopelijk is dit duidelijk.

Willy

Bol schreef op 25.09.2018 om 23:33 uur

Hallo Willy,

Start VDL2018 op en ga naar de map waar de VTS_0X_X.VOB bestanden instaan.

Deze bestanden kan je nu direct op de tijdlijn van VDL zetten en bewerken en daarna weer exporteren en de films afzonderlijk op een USB stick kopiëren.

Zoals ik het nu kan beoordelen is de volgende opsomming de film volgorde. Om dit zeker te weten zet dan VTS_01_0.Vob op de tijdlijn en je weet het.

1. VTS_01_0.VOB zal waarschijnlijk film 1 zijn
  2. VTS_01_1.VOB zal waarschijnlijk film 2 zijn
  3. VTS_02_2.VOB zal waarschijnlijk film 3 zijn
  4. VTS_03_3.VOB zal waarschijnlijk film 4 zijn

Succes,

Rob

PC -1-

PC -2-

Liwy schreef op 26.09.2018 om 13:07 uur

Dag Rob,

Die VOB bestanden zijn niet zoals je zou denken 1 voor film 1 en 2 voor film 2 enzoverder maar het eerste bevat ook een stuk van de tweede film, maar de 2 gaat dan verder waar het eerste deel gestopt is en dit zo verder tot en met de laatste film, dit komt waarschijnlijk doordat de 4 filmen niet afzonderlijk op de dvd staan maar aansluitend op elkaar. In het menu kan ik dan kiezen welke film ik wil zien, dit zijn dan de verschillende hoofdstukken. Maar als ik het doe zoals jij beschreven heb kan ik de film in zijn geheel op de tijdlijn plaatsen.

Nu heb ik nog 2 vraagjes :

1. Kan ik nu met de 4 filmen aan elkaar op de tijdlijn iedere film afzonderlijk laten bereken en ze zo apart op een stick plaatsen of moet ik de films die ik niet wens van uit de tijdlijn verwijderen. Dus kan men enkel maar een stuk uit de film van de tijdlijn laten berekenen en opslaan.
  2. Wanneer twee beelden van verschillende kwaliteit op de tijdlijn geplaatst worden komt de vraag om aan te passen. Als je aanpassen activeer wat gebeurt er dan? Wordt de beste kwaliteit vermindert naar de mindere of wordt de minst opgewaardeerd?

Groetjes

Willy

Bol schreef op 26.09.2018 om 16:40 uur

Hallo Willy,

Het klopt dat, dat bij het branden van een DVD ook een tweede Vob bestand wordt aangemaakt. Het grootste VOB bestand is de volledige film. Waarom dat zo is, kan ik niet zeggen.

Vandaar ik in https://www.magix.info/nl/forum/dvd-inladen-om-te-bewerken--1213793/#ca1412501 laat zien hoe je het beste een film van een DVD op de tijdlijn kan zetten.

Natuurlijk kan je de films achterelkaar kopiëren en importeren naar de tijdlijn van VDL 2018 maar je kan deze ook op een afzonderlijk filmtabblad zetten door op het "+" te klikken

Wanneer je op aanpassen klikt, dan wordt de film aangepast naar de resolutie waarmee deze is gemaakt. dus in dit geval 720x 576px

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 26.09.2018, 16:40, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

Liwy schreef op 26.09.2018 om 17:37 uur

Hallo Rob,

Je hebt mij verkeerd begrepen denk ik ofwel zie ik het verkeerd,

Op de tijdlijn staat er nu een film van ongeveer 40 min. dit zijn die 4 filmen aan elkaar geplakt. Nu wil ik iedere film afzonderlijk hebben, dus moet vb maar de eerst 10 min. van die 40 berekend en in een bestand opgeslagen worden. daarna de tweede film dus van min. 11 tot vb. min. 22.in een ander bestand.

Kan ik dus enkel een stuk van die 40 min. laten berekenen en in een bestand opslaan of moet ik hetgeen ik nu niet nodig heb van de tijdlijn verwijderen?

De vraag over het aanpassen wil ik het volgende weten:

Er zijn reeds meerdere beelden met resolutie 1920x1080 op de tijdlijn geplaatst en er wordt nu een beeld met resolutie 720x576 op de tijdlijn geplaatst. Wordt bij aanpassen de ganse film naar 1080x1020 gebracht dus ook het laatste beeld, of gans de film naar 720x576.

Sorry maar voor mij is dit nog niet duidelijk

Willy.

Bol schreef op 27.09.2018 om 15:30 uur

Hallo Willy,

Om 4 verschillende films te maken, ga dan als volgt te werkt.

1. zet de afspeelmarker op de plaats waar de bv. film1 eindigt en de film2 begint en knip daar de film (sneltoets "T").
  2. activeer nu film1 en druk op Ctrl+C (kopiëren)
  3. klik op "+" en creëert een nieuwe film binnen het actieve project
  4. druk nu op Ctrl_V (Plakken)
  5. Film 1 wordt nu op de tijdlijn gezet
  6. herhaal punt 1 t/m 6 totdat je 4 films gemaakt hebt.
  7. nu kan je deze afzonderlijk filmtabs exporteren

Als de film is ingesteld op 1920x1080px en je sleept dan beeldmateriaal met 720 x 576px naar de tijdlijn en je klikt op aanpassen, dan wordt de gehele film aangepast naar 720x576px , als je op niet aanpassen klikt blijft de gehele film op de tijdlijn 1920x1080px

Zijn er nog vragen dan verneem ik dat wel,

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 27.09.2018, 15:33, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

Liwy schreef op 28.09.2018 om 09:46 uur

Ik vermoede al dat het afzonderen van films op die manier zou moeten gebeuren ( er kon misschien een kortere manier zijn) en bij het aanpassen alles naar de laatste ingebrachte resolutie zal geplaatst worden maar ik heb nu zekerheid. Uw uitleg was klaar en duidelijk.

Bedankt.

Willy.

Bol schreef op 28.09.2018 om 11:08 uur

Hallo Willy,

Ik heb een snellere manier gevonden om je films te exporteren.

Dit doe je zo:

1. markeer bv. film1 dat je wilt exporteren.
  2. Ga naar: Bestand / film exporteren / uw keuze
  3. Zet een vinkje bij: Alleen het gemarkeerde gedeelte exporteren

Groet,

Rob

PC -1-

PC -2-

Liwy schreef op 28.09.2018 om 16:49 uur

Dag Rob,

Ik had dit met die blauwe lijn (ik weet niet hoe die heet) ook al eens geprobeerd maar ik had het vinkje bij : "Alleen het gemarkeerde gedeelte exporteren " niet geplaatst. Dus de ganse film werd geëxporteerd en daarom dacht ik dat je het maar enkel met uw eerder beschreven werkwijze kon uitvoeren.

Ik heb weer wat bijgeleerd.

Willy