DV-bandje op externe HD zetten

Tobytje schreef op 29.12.2011 om 15:46 uur

Ik heb onlangs een nieuwe laptop gekocht en Video Deluxe MX om al mijn DV-bandjes te kunnen bewerken en branden. Nu ontdek ik dat op de nieuwe laptop geen fireware aansluiting zit. Om toch de inhoud van de DV-bandjes naar de laptop te krijgen wil ik ze via mijn oude pc (waar wel fireware op zit) op een externe HD zetten en daarna op de laptop in te lezen waarna ik de opname hopelijk ook weer in het bewerkingsprogramma krijg. Maar als ik nu mijn camcorder aansluit via fireware op de pc weet ik niet wat ik verder moet doen om de inhoud op de externe HD te zetten. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Anders heb ik helaas voor niets Video Deluxe gekocht en kan ik mijn opname niet op DVD zetten na bewerking.

Reacties

mi-bo schreef op 29.12.2011 om 17:12 uur

Ten eerste zal U op de oude Pc ook vdl MX moeten installeren, met het zelfde email adres dan van Uw laptop.

via camera kan u dan de beelden inlezen in vdl MX, geef project van te voren een naam, evt direct op een externe harde schijf, en Uw vraag is beantwoord,

fijne jaarwisseling en veel montage plezier in 2012

 

lucky_me schreef op 29.12.2011 om 21:26 uur

Zit er geen software bij uw camera om de bestanden via USB over te zetten op pc? (via USB gaat importeren niet met magix) eens de bestanden op de pc staan kan je ze wel verder bewerken via magix.

mvg

Luc

Cinecor schreef op 30.12.2011 om 10:15 uur

Leg om te beginnen de vorige antwoorden op uw vragen naast u neer (sorry hoor!).

Het capturen (van een mini DVband de bestanden naar de pc overbrengen) dient te geschieden met een firewire, waarvoor de pc moet zijn voorzien van een firewirekaart. Ook uw laptop kan daarmee worden uitgerust (even ermee naar de winkel, liefts een andere dan waar u hem kocht want die hebben er verstand van).

Ook kunt u capturen met een andere pc. Maar breng de bestanden eerst over op de interne harddisk van de pc en kopieer ze later naar de externe harddisk, die u vervolgens aansluit op de laptop. Dan kopieert u weer de bestanden van de externe schijf naar de aste schijf van de laptop. Videobewerken via een externe schijf is geen goede methode. Die externe schijf is in dit geval dus eigenlijk alleen een "transportmiddel".

Het zal u duidelijk zijn dat de voorkeur is om die kaart in de laptop te latenn zetten. Daarvoor zit er een speciaaal "slot" op, maar dat weet uw computerwinkel wel.

Eigenlijk is een laptop niet geschikt voor videobewerking. Als er niet de eis is dat "onderweg" gemonteerd moet worden hou je dan bij de pc. Dat is een stuk goekoper ook nog.

Veel succes!

Tobytje schreef op 30.12.2011 om 10:40 uur

Beste Cinecor,

Bedankt voor uw antwoord. Ik heb nog een vraag mbt het capturen. Op welke wijze krijg ik de bestanden welke op de mini DVband staan op de harde schijf vd pc? Dat kan niet via Video Deluxe MX omdat deze niet op de pc geinstalleerd kan worden. Het is nl een pc van ca 8 jaar! Als ik nu de camcordeer via firewire aansluit op de pc gebeurt er erg weinig en zie ik geen bestanden staan. Logisch ook want het bandje zal eerst afgespeeld moeten worden vermoed ik. Heb ik hier speciale software voor nodig. En als het gelukt is, op welke lokatie zet ik naderhand de bestanden op de laptop zodat VdL ze kan "zien"?

Alvast bedankt!

 

lucky_me schreef op 30.12.2011 om 12:09 uur

ik heb zelf oa een camera met dv bandjes en weet dus wel waarover ik spreek. Het antwoord van cinecor is onvolledig.

1* wanneer je wil capturen met magix moet je inderdaad een firewire aansluiting hebben. Wanneer er geen vooraf in je laptop gemonteerd zit kan er MISSCHIEN een firewire kaart bij gemonteerd worden. Dit hangt af van het feit of er een extra slot voorzien is. Dit is op nieuwere laptops helemaal niet meer zeker. Mijn eigen laptop,een jaar oud, heeft er bijvoorbeeld geen.

2* wanneer er in je camcorder behalve een firewire aansluiting ook een een USB aansluiting is, bestaat er ook software om je film naar pc over tebrengen via USB. Zoals ik in mijn vorig antwoord al aangaf gaat dit niet in magix. Met mijn panasonic werkte dat perfect met de software geleverd bij de camera. Nadien is het perfect mogelijk om de film in magix te laden en verder te bewerken. Volgens mij is dit de beste oplossing want dan hoef je helemaal niets te kopen.

3* Cinecor, als je mensen wil verbeteren geef dan aub het ganse verhaal en als je dit niet kent, laat het dan uit !!

Cinecor schreef op 30.12.2011 om 13:12 uur

Beste Cinecor,

Bedankt voor uw antwoord. Ik heb nog een vraag mbt het capturen. Op welke wijze krijg ik de bestanden welke op de mini DVband staan op de harde schijf vd pc? Dat kan niet via Video Deluxe MX omdat deze niet op de pc geinstalleerd kan worden. Het is nl een pc van ca 8 jaar! Als ik nu de camcordeer via firewire aansluit op de pc gebeurt er erg weinig en zie ik geen bestanden staan. Logisch ook want het bandje zal eerst afgespeeld moeten worden vermoed ik. Heb ik hier speciale software voor nodig. En als het gelukt is, op welke lokatie zet ik naderhand de bestanden op de laptop zodat VdL ze kan "zien"?

Alvast bedankt!

------------------------

Uit uw antwoord maak ik op dat u nog niet veel weet van een pc of een laptop. Ik adviseer u om eerst wat algemene basiskennis op te doen hoe met een pc/laptop moet worden omgegaan en dan eerst eens op internet rond te kijken en te lezen over algemene zaken over videobewerking. Ik ging ervan uit dat u daarmee al enigszins op de hoogte was.

Bij een firewirekaart hoort ook software die geïnstalleerd moet worden. Heeft u bij aankoop van de laptop niet aangegeven WAARVOOR u die wilde gaan gebruiken? Een slechte winkel als ze u dat niet gevraagd hebben!  Als u ze had vertelt dat u video wilde gaan bewerken en een DV camera bezit en ook dat u dat niet "onderweg" wilde gaan doen, hadden ze u zelfs NOOIT een laptop mogen adviseren! Ik hoop dat ze het nu voor u kunnen oplossen.

Die oudere pc zou ik verder vergeten, is zo te horen totaal ongeschikt voor videobewerking omdat de configuratie niet meer van deze tijd is.

 

 

Tobytje schreef op 30.12.2011 om 14:50 uur

Jammer dat er meer wordt ingegaan over mijn kennis mbt pc/laptop dan op mijn vraag hoe een dv-bandje via fireware op de vaste schijf van mijn pc te krijgen. Hier heb ik idd geen kennis van. Mischien vandaar ook dat ik deze vraag stel? Ik heb mijn laptop niet speciaal gekocht voor videobewerking maar als vervanging voor mijn oude pc. En deze voldoet aan de laatste eisen en is een vd beste die je momenteel kunt kopen! Alleen blijkt er geen fireware in te zitten zodat ik op deze manier de dv-bandjes niet kan inlezen. Ik heb verder meer dan voldoende kennis wat betreft pc/laptop. Op een dergelijke kwalificatie zat ik niet te wachten! Kan iemand mij wel duidelijk antwoord geven op mijn -voor jullie waarschijnlijk- eenvoudige vraag?

lucky_me schreef op 30.12.2011 om 15:17 uur

dat heb ik eigenlijk al 2x geprobeert en zelf kan ik het niet duidelijker formuleren dan ik het al deed. overigens geef ik je groot gelijk met je opmerking dat je enkel een vraag stelt wanneer je het antwoord niet kent, daar dient dit forum voor. Spijtig alleen dat je niet op mijn antwoorden reageert, bij mij heeft het jarenlang zo gewerkt.

Tobytje schreef op 30.12.2011 om 15:30 uur

Beste Lucky me,

Ik zocht eigenlijk naar een manier om via fireware (op mijn pc aanwezig) de bestanden op de harde schijf te zetten en niet via USB. Ik heb namelijk op internet gelezen dat bij het overzetten via USB er kwaliteitverlies onstaat en dat wil ik voorkomen. Is dat zo of treedt er geen kwalitietsverlies op via USB overbrenging. Een firewarekaart inbouwen in ijn laptop kan idd ook niet omdat in mijn nieuwe Dell XPS ook geen extra slot zit. Verder bedankt voor je snelle reacties, maar ik reageerde dus niet omdat ik het eerst via fireware voor elkaar hoopte te krijgen. Ik heb nog wel een oude versie van VdL (15 plus) die ik wel kan instelleren op de pc. Als ik dan de dv-bandjes inlees kan ik natuurlijk ze ook via een externe HD ze in mijn laptop krijgen. Op welke lokatie schrijft VdL de ingelezen bestanden weg?

 

Cinecor schreef op 30.12.2011 om 16:55 uur

Beste Lucky me,

Ik zocht eigenlijk naar een manier om via fireware (op mijn pc aanwezig) de bestanden op de harde schijf te zetten en niet via USB. Ik heb namelijk op internet gelezen dat bij het overzetten via USB er kwaliteitverlies onstaat en dat wil ik voorkomen. Is dat zo of treedt er geen kwalitietsverlies op via USB overbrenging. Een firewarekaart inbouwen in ijn laptop kan idd ook niet omdat in mijn nieuwe Dell XPS ook geen extra slot zit. Verder bedankt voor je snelle reacties, maar ik reageerde dus niet omdat ik het eerst via fireware voor elkaar hoopte te krijgen. Ik heb nog wel een oude versie van VdL (15 plus) die ik wel kan instelleren op de pc. Als ik dan de dv-bandjes inlees kan ik natuurlijk ze ook via een externe HD ze in mijn laptop krijgen. Op welke lokatie schrijft VdL de ingelezen bestanden weg?

 

Het capturen van SD materiaal (meestal avi) kan met bijna alle bewerkingssoftware, bijv óók met Windows Moviemaker of een ander gratis programma (te vinden op internet). Wel met de firewire en niet met de USB die is daarvoor niet ingericht (anders zou er geen firewire bestaan). Waar u bij het capturen de bestanden opslaat is van geen belang als ze maar op de harde schijf staan van de pc. Daarna (ik schreef het al) kopiëren naar de externe vaste schijf en die later aan de laptop hangen en wederom kopiëren.

Gaat het om HDV (1440x1080) op een DV band kies dan voor het gratis progje "HDVSplit" (op internet te vinden) als software om te capturen.

 

Tobytje schreef op 30.12.2011 om 18:57 uur

Beste Lucky me,

Inmiddels is het mij gelukt op via fireware de opname op de HD van de pc te zetten (via VdL 15) en daarna op de laptop. VdL MX kan deze opname ook vinden en kan ik gaan bewerken. Het zijn idd .avi bestanden geworden. Ik heb ze zonder compressie ingelezen, dus 1:1.  Mini dv heeft toch een resolutie van 720x576 pixels. Ik neem aan dat ik straks dan ook de bewerkte opnames in dat formaat (PAL 720x576) moet branden? Zou ik ook in (full)HD formaat kunnen branden om een hogere kwaliteit te krijgen? Ik wist niet dat er ook HDV op een DV bandje kan staan. Ik heb een Sony DCR-HC94E (2006). Kan die ook in HD opnemen?

 

lucky_me schreef op 31.12.2011 om 05:02 uur

Hallo

1* uw camera is van 2006 geef je aan. In 2006 bestond hd nog niet. Dus kan je niet opnemen in HD. 720 x 576 pixels is ook het formaat waarin een gewone dvd weggeschreven wordt. daar kan je niets meer aan verbeteren.

2* Je hebt gelijk wanneer je stelt dat er bij capturen mbv USB kwaliteitsverlies is. Met USB kan je niet 1:1 capturen, dat kan enkel met firewire. Het kwaliteitsverlies is wel zo klein dat het in de praktijk niet zichtbaar is. Ik heb met de beide systemen mijn filmbestanden overgezet en eigenlijk weinig verschil gezien. dit wordt ook aangegeven op de support pagina van magix zelf: http://support2.magix.com/customer/nl/node/222

3* het lijkt er momenteel op dat firewire een stille dood zal sterven, de trent zou eerder gaan in de richting van USB3. Deze bewering komt niet van mezelf maar van IT-managers die ik ken.

succes

Luc

Cinecor schreef op 31.12.2011 om 08:42 uur

Beste Lucky me,

Inmiddels is het mij gelukt op via fireware de opname op de HD van de pc te zetten (via VdL 15) en daarna op de laptop. VdL MX kan deze opname ook vinden en kan ik gaan bewerken. Het zijn idd .avi bestanden geworden. Ik heb ze zonder compressie ingelezen, dus 1:1.  Mini dv heeft toch een resolutie van 720x576 pixels. Ik neem aan dat ik straks dan ook de bewerkte opnames in dat formaat (PAL 720x576) moet branden? Zou ik ook in (full)HD formaat kunnen branden om een hogere kwaliteit te krijgen? Ik wist niet dat er ook HDV op een DV bandje kan staan. Ik heb een Sony DCR-HC94E (2006). Kan die ook in HD opnemen?

 

Goed dat het nu gelukt is! De avi kan je in de laptop gewoon standaard bewerken, je blijft dan zonder verlies aan kwaliteit en het bewerken zèlf loopt soepel. Als de film klaar is (gemonteerd) kan je twee dingen doen: 1. Exporteren en opslaan op de harde schijf (of een externe). 2. De film op eeen DVD branden.

Mijn advies is om eerst te exporteren, de film af te spelen in je laptop en kritisch kijken of alles naar wens is en hij bij de kijker goed zal overkomen. Dit laatste is het belangrijkste, want als je film klaar is zal hij aan anderen vertoond moeten worden anders heb je er weinig aan. Als de film dan helemaal oké is, kan je er een DVD van maken, af te spelen op een TV of beamer.

Waarom eerst exporteren? Dat dient om de film zonder kwaliteitsverlies op te slaan en is dus de enige goede manier om te archiveren. Het beste gebruik je dus een externe harde schijf (tot deze vol is en dan koop je een nieuwe). Voor het branden op een DVD dient eerst geconverteerd te worden, want avi kan niet op een DVD gebrand worden (te grote bestanden). Dat converteren gebeurt via Magix en vergelijkbare software automatisch m.a.w. je merkt het niet. Het wordt dan een mpeg-2, die op de DVD straks een VOB bestand gaat heten (maar dus een mpeg-2 blijft). Dat heeft enig kwaliteitsverlies, op een TV nauwelijks te zien, maar bij zaalprojectie wèl. Een DVD is niet eeuwig houdbaar (soms zelfs maar enkele jaren) en dus voor he bewaren (archiveren) van je film totaal niet geschikt.

Ik hoop dat ik nu wat vollediger ben in mijn antwoord dan de vorgie keer, al zou ik er nog veel en veel meer over kunnen vermelden. Dus wat is in dit verband eigenlijk "volledig"?

Veeel succes met filmmaken!

NB  Het heet "firewire" en geen "fireware"!