bronmateriaal verschillende camera's

ceecoupeetje schreef op 18.07.2017 om 12:04 uur

Hallo iedereen ,

binnenkort zullen we tijdens onze reis bronmateriaal vastleggen met 3 verschillende camera's waar we dan nadien een montage willen maken met VDL 2017 (recentste versie)

Er zullen  camera's gebruikt worden die kunnen opnemen in full hd 1980 , hd 1440 en k4 formaat.

Kunnen we tijdens montage de shots in de verschillende resoluties mixen in een film of heeft dit geen nut en houden we beter 

één basisresolutie aan ?

alvast bedankt voor jullie respons

Reacties

Kees-Haremaker schreef op 18.07.2017 om 13:41 uur

hallo ceecoupeetje, ik werk met de recentste versie en ik monteer voor een lokale omroep en daar werken we ook vaak met meerdere camera's en het is van belang dat de specificaties gelijk zijn die kan je bij elke camera gelijk zetten en als je bij thuiskomst een nieuwe project aanmaakt dan is het ook handig om bij instellingen klik daarvoor op de Y toets zodat het allemaal gelijk is. Ook belangrijk is het om het project wat je gaat maken in een speciaal daarvoor in de windows verkenner op een HD te maken map met de naam van het project en daarna kan je in het tweede tabblad van het scherm dat je met de letter Y hebt opgeroepen zie het figuurtje hieronder de verschillende mappen vastleggen dan blijven alle bestanden overzichtelijk bij elkaar.
Wij gebruiken altijd i.v.m. het TV kanaal export in MPEG 4 verder de instellingen 1280x720p, 25 fps, H264, 4000kbit/s, en audio 48000 Hz, en audio code AAC, deze instellingen geven op ons TV kanaal de beste resultaten, maar je kan ook een hogere resolutie nemen

veel succes
Mvg Kees

ceecoupeetje schreef op 18.07.2017 om 15:26 uur

Dag Kees,

dank U voor het snelle antwoord

Bij elk nieuw project maak ik ook een nieuwe map en wijs ik de paden dan aan zoals u uitlegt , vind ik ook zeer overzichtelijk en een zeer goede tip

Aangezien ik (nu) kan opnemen in K4 (UHD) + uitvoeren + afspelen op een K4(UHD) tv zou ik natuurlijk graag mijn eind montage ook laten uitvoeren in dit kwalitatief hoog formaat.

De meeste bruikbare beelden zullen ook van deze K4 camera komen , mijn zoon en schoonzoon zullen ook met hun camera's opnames maken die dan in full HD formaat zijn en waar er iets minder bruikbaar beeldmateriaal zal bij zitten , u kent dat wel (overdreven in en uitzoomen,snelle pan en tilt,mindere beeldcompositie...)

Niettemin zullen ook daar bruikbare shots bij zitten die ik dan zal willen gebruiken.

Ik vroeg mij dus eigenlijk af of het mogelijk zou zijn om deze beelden (HD) gecombineerd te verwerken met K4 beelden en uit te voeren in K4 ?

Grtz Robin

Voormalige gebruiker schreef op 18.07.2017 om 15:42 uur

Hallo Ceecoupeetje,

Om het beste resultaat te krijgen tijdens het afmonteren, kunt u het beste de drie camera's op één resolutie instellen. bv Full HD of 4K. Waar u ook op moet letten zijn de kleuren. Bij gelijke camera's, type en merk kunnen er toch afwijkende kleurweergave optreden. U kunt de beelden later, binnen VDL 365, wel enigszins op elkaar afstemmen. zie afbeelding en tekst. Ik adviseer u, voordat u aan uw reis begint, maak wat proefopnames en monteer deze af in VDL 365. Dit voorkomt teleurstelling achteraf.

Beeld op elkaar afstemmen

Met deze functie kunt u het beeld van een videoclip naar een andere videoclip kopiëren. Daarbij worden kleuren en grijstrappen automatisch op elkaar aangepast.

Doe hiervoor het volgende:

1. Open in de Mediapool onder 'Effecten' > 'Video-effecten' het effectgedeelte 'Beeld op elkaar afstemmen'.
  2. Markeer het object, waarvan u de look wilt aanpassen ("Doel") en plaats in dit object de afspeelmarker op de plek waarvan u het beeld wilt wijzigen.
  3. Klik op de knop "Doelframe kiezen". De gekozen positie wordt weergegeven.
  4. Plaats de Afspeelmarker in het arrangement op die positie waarvan u de look wilt overnemen('referentie').
    Opmerking: wijzig daarbij niet de objectselectie! Deze moet bij het doelobject blijven.

5. Klik op 'referentiekader kiezen'. De gekozen positie wordt weergegeven.
  6. Klik op 'Beeld op elkaar afstemmen' om het beeld aan te passen. De afspeelmarker springt automatisch terug naar het aangepaste doelobject.
  7. U kunt de sterkte van het effect reduceren, door de schuifregelaar 'Intensiteit' te gebruiken.

Onder de volgende voorwaarden werkt het beeld op elkaar afstemmen het beste:

• Dezelfde scène is met meerdere (ook verschillende) camera's vanuit verschillende gezichtspunten opgenomen.
  • Dezelfde scène is in verschillende belichtingen opgenomen.

Wanneer de voorwaarden daarvan afwijken kan het resultaat suboptimaal zijn.

Aanwijzing bij meervoudige selectie: wanneer meerdere objecten gemarkeerd zijn, wordt het resultaat van het 'beeld op elkaar afstemmen' op alle gemarkeerde objecten toegepast.

Nog een opmerking: Maak van te voren ook de keuze, hoe jullie het geluid wilt opnemen in 2.0 of 5.1.

Ik wens u een fijne reis toe,

Groet,

Rob

RiViS schreef op 18.07.2017 om 19:29 uur

Uit de vraagstelling heb ik begrepen dat het hier gaat om 3 verschillende camera's, die kennelijk al in jullie bezit zijn. Het advies om de 3 camera's te gebruiken met de zelfde instelling is, hoe nuttig ook bedoeld, niet zo zinvol in dit geval,omdat de meeste opnames in 4k gemaakt gaan worden, zoal je schrijft. Mijn advies zou nu zijn: Maak de opnames met die 3 camera's (en de meeste dus met jouw 4k camera), en monteer de film in 4k. Bij het toevoegen van de HD opnames zal VdL waarschijnlijk vragen of de film hieraan moet worden aangepast, de keuze is dan: Niet aanpassen. Volgens mij moet het dan lukken. Ook het uitvoeren in 4k zal dan lukken, maar van een HD opname zal het natuurlijk geen echte 4k resolutie worden...

Nog een advies over het geluid: Ik heb in het verleden nogal eens gedonder gehad wanneer ik films mengde met verschillende bitsnelheden in het geluid. Bij sommige filmdelen werd het geluid dan in het geheel niet weergegeven. Het is daarom nuttig om vooraf te kijken of de 3 camera's opnemen met de zelfde bitsnelheid van het geluid, zo mogelijk dit op elkaar afstemmen (bij: Instellingen op de camera's).

Voor alle zekerheid zou je vooraf even 3 (zeer) korte opnames kunnen maken met de 3 camera's en die monteren in één film, dan weet je het zeker.

groet,

Rijk

Voormalige gebruiker schreef op 18.07.2017 om 19:51 uur

Hallo Robin,

Op het moment, dat ik mijn antwoord aan het schrijven was, hebt u aanvullende informatie gegeven. Wat ik beschreven heb, is voor meer gevorderde filmers en als er MultiCam-modus wordt toegepast. Zoals ik het nu kan beoordelen is dit hier niet aan de orde. Ik ben het volledig met het bovenstaand antwoord eens. Vooral de laatste alinea spreek mij aan. Uitproberen is de beste leermeester.

Succes,

Rob