Ik ben ervan uitgegaan, dat u werkt met VDL 2020 versie 21.0.2.138. Als dit niet juist is, wat is dan uw VDL versie. U kunt dit opvragen met de sneltoetsen Shif+Alt+F1
Ga naar:
programma-instellingen (sneltoets "Y")
tabblad Video/audio
staat er een vinkje bij: Video met geluid importeren, zo niet vink deze aan
Bij mij maakt het niet uit of ik WAV of DirectSound activeer. In beide gevallen heb ik audio. Maar hebt u wel de juiste uitvoerapparaat geselecteerd bij DirectSound?
Kijk ook eens rechtsonder of u wel de juist afpeelapparaat is geselecteerd.
Even voor de goed orde, als bij Golfvorm import automatisch aanmaken niet aangevinkt staat, zal bij u ook geen Golf(wave)vorm te zien zijn. Als u op spoor 2 geen audio ziet staan, haal dan het vinkje weg bij Video/Audio op één spoor
Als u uw MP4 afspeelt op de tijdlijn, ziet u dan wel aan de linker de audio uitslag (groene lijn)
Met vriendelijke groet,
Rob
Ps. Bij mij staat er geen vinkje bij Golfvorm import automatisch aanmaken, omdat dit alleen maar vertragend werkt, omdat de golfvorm bij het invoeren van een MP4 bestand eerst moet worden aangemaakt.
Bedankt voor de info en sorry voor de late reactie. Kon niet vinden waar ik kon reageren. Ondertussen van alles nagekeken en kan niets verkeerds vinden. Weer wat uitgeprobeerd. Ik heb een oude versie, MVDL 2013. Overzetten van iPhone-filmpjes gaat goed en kan ik slepen naar balk met geluid en al. filmpjes van fotocamera zijn in MTS bestand. Als ik die wil slepen naar balk, dan krijg ik venster: om functie Dolby Digital Stereo aspelen te gebruiken moet deze worden geactiveerd. Online activeren wordt afgebroken en tel. klopt niet. Dan kan ie niet worden gelezen en moet contact opnemen met administrator. Hoe werkt dat dan weer? Ik denk maar iets nieuws te gaan kopen voor die filmpjes, want wij hebben toch geen video-camera meer. In ieder geval nogmaals bedankt voor de moeite.
als het goed is zat bij de fotocamera een installatie cd/dvd'tje ,heeft U dat geïnstalleerd of via internet de drivers downloaden, misschien lukt het dan wel.
Levert de fotocamera de filmpjes met MP4 of met MOV of iets dergelijks? Ik heb wel eens meegemaakt dat bestanden niet goed gelezen worden door de bewerkingssoftware. Misschien kun je ze online laten converteren.
Hebt u soms toevallig uw oude versie MVDL 2013 uit 2012 pas weer opnieuw geïnstalleerd? Als dat zo is, dan hebt is dit uw probleem. Na het updaten in oktober 2020 van VDL2021 en Pro X hebt Magix het volgende gedaan:
verwijderd: "Uitgebreid audiopakket"
verwijderd: AC-3 import/export op Windows 7 en 5.1 Surround export op Windows 8/10)
verwijderd: Importeren/exporteren van bestanden via "MAGIX Intermediate codec"
U zou uw MTS moeten converteren naar MP4 bestanden met bv. Handbrake (freeware).