Ikheb diverse filmpjes. Deze wil ik tot 1 grote film maken. Die kleine filmpjes geven allemaal een zwart stukje op het einde als ik ze toevoeg.
Ik weet niet zo goed wat je bedoeld met scènedetectie en andere clips van eigen shots...sorry....voel me enigszins een beetje dom.... :-)
Wie vragen stelt is niet dom maar juist verstandig. Het komt echter veelvuldig voor dat de vragen moeilijk zijn te begrijpen omdat de vragensteller (nog) niet volleidg op de hoogte is van alle termen, enz. Er onstaat dan al snel een misverstand. Zo spreek je over "filmpjes" waar je je eigen opnamen mee bedoelt (denk ik). Die opnamen heten "shots", het opgenomen materiaal noemen we de "footage". Zodra shots in de software worden gebruikt heten ze "clips".
De opnamen met je camera maak je óf op een miniDV bandje òf op een vast opname medium (een SD card is daarvan een voorbeeld). In het eerste geval staan alle shots zonder merkbare scheiding achterelkaar op het bandje, in het tweede geval is elk shot een afzonderlijk digitaal bestand (Ik denk dat jij zo'n camera hebt) . Wil je de footage van een miniDVbandje in shots verdelen dan kan dat softwarematig door scènedetectie toe te passen. Als je dat met Magix doet kan je die aldus verkregen clips opslaan en dan noemt Magix dat "takes".
De zwarte delen op het eind van jouw shots kunnen in de camera zijn ontstaan (bij een aantal camera's een meer voorkomend verschijnsel). Eigenlijk helemaal niet zo erg, want het bij het editen een normale werkwijze om elk shot in te korten. Shots worden namelijk in tijd gezien altijd veel langer opgenomen dan wat er uiteindelijk van gebruikt wordt in de montage. Het inkorten van die clips noemen we "trimmen".
Wat soms wel eens werkt: Frametable opnieuw aanmaken. Rechtsklik op een fragment en klik dan op "Frametable (opniuew) aanmaken".
groet,
Rijk
Voormalige gebruiker
schreef op 21.09.2012 om 21:17 uur
Beste,
In magix vdl mx premium kan de frametable automatisch laten aanmaken. Zet vinkje bij: "Frametable bij import automatisch aanmaken" klik met de muis om de foto te vergroten. Ik weet niet of deze ook in vdl 17 premium zit!