Bewerken vob bestand

bieba5 schreef op 27.04.2012 om 13:22 uur

Ik heb een filmpje gemaakt met mijn videocamera en overgezet om mijn computer.Dit is echter een .vob bestand.

Nu wil ik dit bewerken met Magix Video Deluxe MX Plus, maar dit filmpje staat volledig door elkaar, het is echt een grote puzzel. Niet te doen dus om deze stukjes met het correcte geluid op de juiste plaats te krijgen.

Is het voldoende om deze film om te zetten naar een .vro bestand? En met welk programma doe ik dat het best en het eenvoudigst?

Want ik heb filmpjes met diezelfde camera die in een vro bestand staan en daar heb ik helemaal geen problemen mee om deze te bewerken en te branden.

Hoe kan ik dit oplossen?

Reacties

Cinecor schreef op 27.04.2012 om 14:06 uur

Als het een .VOB bestand betreft is het bestand afkomstig van een DVD. Een vob bestand is echter een mpeg-2 compressie. Van een vob bestand kan je daarom gewoon de extensie veranderen in .mpg en wellicht is het dan beter in de NLE software te bewerken.

Belangrijk is natuurlijk ook de wijze waarop je het vob bestand van de DVD ript. Dat kan met kopiëren via de Windows Verkenner, maar beter is om gebruik te maken van een speciale ripper, bijv DVDdecrypter, dat gratis is te downloaden van internet. Bij het kopiëren kan je namelijk meerdere bestanden krijgen die aan elkaar gezet moeten worden, waardoor er onregelmatigheden kunnen ontstaan. Denk eraan dat in de meeste gevallen de audio AC3 codec op de pc geïnstalleerd moet zijn.

Cinecor schreef op 27.04.2012 om 14:12 uur

Nog een aanvulling: Ik verwacht dat  een vro eveneeens een mpeg compressie is en dus zou je ook die extensie in .mpg moeten kunnen veranderen.