Reacties

magixagent schreef op 20.08.2011 om 12:14 uur

Ja beeld ruis is een verhaal apart.

wat slecht is kan natuurlijk nooit beter gemaakt worden.

heeft u de beelden opgenomen met mpeg2 of mpeg4 dan is het ook weer een verhaal op zich, heeft u het met een avchd/hdd camera opgenomen van een prijs klasse tot € 350,00 ligt dit meestal aan de camera, daar de pixel opdeling niet scherp genoeg is en de stabilisator werkt ook meestal niet erg goed . in vdl 17 kunt u aardig wat bij werken, het is wel wat experimenteren zodat de beeld kwaliteit niet te ver achteruit gaat, te vinden

ctrl + Shift + H

succes

hdereus schreef op 22.08.2011 om 13:34 uur

Helaas, met ctrl + B krijg ik een scherm SpeedburnR, een brandprogramma. Dit is niet waarnaar ik op zoek ben.

Andere suggesties?

Cinecor schreef op 22.08.2011 om 15:18 uur

De kwaliteit van beeldmateriaal begint natuurlijk bij de camera. Alles wat je met de software doet om onvoldoende kwaliteit te verbeteren is een lapmiddel. Behalve dan natuurlijk eventuele kleurcorrecties en dergelijke. Beeldruis ontstaat in de meeste gevallen door de gain die bij veel camera's automatisch staat ingesteld. Bij onvoldoende licht wordt het beeld dan digitaal opgewaardeerd en dat gaat met ruis gepaard. Bij een beetje camera kan je die automatische gain uitzetten, hetgeen is aan te bevelen. Bij de weer wat betere camera's is de gain handmatig in te stellen. Een belangrijke overweging bij de aankoop van een camera. Met NLEsoftware is zo'n ruis natuurlijk niet te verwijderen, ook niet met VdL.  Met pixels en de stabilizer heeft dit dus allemaal niets te maken, zoals iemand hier schreef. Problemen daarmee lkunnen wel andere kwaliteitsproblemen opleveren. De prijs van een camera is natuurlijk geen maatstaf en zeker niet een bepaalde "grens" van bijv 350 Euro. Blijft natuurlijk wel zo dat de betere camera's ook meestal de duurste zijn...

Wat de snelkoppelingen (sneltoets) bij VdL betreft kan worden gezegd dat dit nogal rommelig is opgezet. Ik ken andere gebruikers die dezelfde versies hebben geïnstalleerd en met verschillende instellingen voor de toetsen worden geconfronteerd. In de handledingen staat het dan weer anders en grote kans dat de helpfunctie in de software wéér een andere opgave geeft. Zèlf ben ik bezig alle toetsinstellingen naar mijn eigen smaak aan te passen. Maar helaas kan je die niet saven, zodat bij evt reset alles weer opnieuw zou moeten ingesteld.

hdereus schreef op 22.08.2011 om 19:05 uur

Ik begrijp dat een goede camera belangrijk is voor een goede beelkwaliteit. Daar mankeert het in mijn geval niet aan. De opnamen zijn gemaakt met de Panasonic HS 700, toch geen verkeerde camera. Een klein stukje van m'n vakantiefilm wil ik wat verbeteren. Het betreft hier opname die bij weinig licht zijn gemaakt. Als ik weet waar de ruisreductiemogelijkheid in de software zit kan ik zelf zien of dit tot een kleine verbetering leidt. Ik verwacht er geen wonderen van. Blijft de vraag, waar vind ik deze mogelijkheid in het programma? In de handleiding vindt ik dit niet.

huistra5 schreef op 25.08.2011 om 00:49 uur

ook al heb je een camera van 25.000 euro dan nog zal je problemen krijgen op donkere plekken

Waarschijnlijk draai je op Full auto en zal de camera automatisch het signaal upscale (ook wel gain genoemd) wanneer hij dit doet versterkt hij alles dus je beeld en de ruis (die altijd aanwezig is ook met een camera van 25.000 euro) versterken en wat al eerder genoemd is "wat slecht is zal nooit goed worden" tenzij je geavanceerde software hebt en een jaar tijd ervoor neemt

kleur correctie e.d. tast zeker wel je kwaliteit aan, je gaat iets maken wat er niet is, bij kleine aanpassingen is de kwaliteitsverlies te verwaarlozen

conclusie, de volgende keer een lampje meenemen zodat je het onderwerp kan belichten