Beelden zonder zwarte balken, kan dat? Zoja, welke instelling?

Superdave schreef op 31.10.2011 om 01:48 uur

Ik ga een nieuw project maken en het eindresultaat wil ik gebrand op een DVD-tje hebben. Nu wil ik de film zodra ik 'm afspeel in elk willekeurige dvd-speler, zonder de boven+onder zwarte balken in beeld, zodat het gewoon beeldvullend wordt afgespeeld.

Ik heb veel naar antwoorden gezocht, maar helaas verschillen deze nogal en weet ik nog steeds niet wat nu wel en niet kan. Aan antwoorden zoals de inzoom instellingen van m'n plasma tv heb ik niets. Dat is niet wat ik zoek, want op deze manier gaat er veel beeld verloren.

Wat me opvalt is dat er best veel vragen hierover op internet ronddwaalt, maar nergens kon ik eenduidige antwoorden hierover vinden. Hoe komt dat? Waar zijn de experts met gelijke antwoorden?

Reacties

mi-bo schreef op 31.10.2011 om 09:32 uur

Goedemorgen, het verhaal zwarte balken is verkeer de instelling of 4: 3 //of 16:9 dit is het antwoord.

gr

Cinecor schreef op 31.10.2011 om 12:29 uur

Er bestaan twee soorten 16:9 beeldformaat: letterbox en anamorf.  De laatstgenoemde is het "echte" beeldformaat, waarvan onder andere ook de High Definition gebruik maakt. Oudere camera's bieden een mogelijkheid van een 16:9 beeldformaat waarbij echter gebruikt gemaakt wordt van de opbouw van het 4:3 beeldformaat en waarbij dan boven en onder een deel niet wordt gebruikt: er ontstaan zwarte balken boven en onder. Dit noemen we letterbox en is technisch gezien dus feitelijk gewoon 4:3.

De meeste hedendaagse breedbeeldTV's corrigeren dit automatisch en geven letterbox in full 16:9 weer. Oudere types TV kunnen dat meestal niet en geven dan een 4:3 beeld met boven en onder zwarte balken.

Het is allemaal nog wat gecompliceerder dan hier omschreven, maar ik hoop dat de uitleg voldoende duidelijk is.

Superdave schreef op 31.10.2011 om 13:26 uur

Bedankt heren, maarrrrrr..

Er klopt dan iets niet met betrekking tot mijn eerder genoemd probleem. Mijn 1e voorgaande project had 16:9 beeldmateriaal en alle instellingen in VDL 16 waren op 16:9 ingesteld. Ook in het tabblad BRANDEN. Toch heb ik nu een dvd schijfje die onder en boven zwarte balken op tv toont. Wat doe ik dan fout?

Sterker nog,.. in een ander topic geef ik aan, last te hebben van een vertekend beeld. Zwarte balken met ook nog eens een vertekend breedbeeld. Dit verdwijnt pas als ik de tv instel met 'breedbeeldzoom'. Maarja,.. dat is geen oplossing omdat veel beeld verdwijnt.

Even een editje: Mijn project had tevens 4:3 beeldmateriaal, maar dat had ik handmatig omgezet naar 16:9. Ook had mijn project foto's die ik tussendoor in de film liet zien. Zou hier de oorzaak in kunnen zitten?

En voor de duidelijkheid, er zijn meerdere tv's en dvd-spelers gebruikt.

Laatst gewijzigd door Superdave op 31.10.2011, 13:30, in totaal 2 keer gewijzigd.

Video DeLuxe 16 Premium

AMD Phenom II X4 945

NVIDIA GeForce 8800 GT

GEIL Black Dragon 8Gb

Windows7 64bit

HD's 1Tb + 500Gb + 200Gb + 160Gb

mi-bo schreef op 01.11.2011 om 14:29 uur

Hoi Dave ,

zie mijn antwoord hier onder verkeerde instelling en dat kan je niet zomaar omzetten.

Trouw reportage al af

gr

Superdave schreef op 02.11.2011 om 12:09 uur

Hallo mi-bo,

De trouw reportage is in zoverre af dat ik de dvd overhandigd heb, maar dat ze de tv wel in 'breedbeeldzoom' moeten instellen. Anders blijft er een vertekend breedbeeld zichtbaar. Dat is ook de reden dat ik helemaal overnieuw begin. Ik heb alles verwijderd in VDL en VDL gereset.

Ik heb dus verschillend beeldmateriaal van diverse personen gekregen. Van al deze beelden wil ik dus 1 film maken in volledig breedbeeld, zodat dus het beeld volledig gevuld wordt, zonder zwarte balken.

Van 1 persoon heb ik perfect 16:9 beeldmateriaal gekregen en van de ander matig 4:3. De 4:3 had ik met het project van hiervoor, eerst omgezet naar 16:9 via EFFECTEN > POSITIE/GROOTTE. Als ik je reactie zo lees dan is het dus niet zomaar om te zetten? Hoe pak ik dit aan?

Laatst gewijzigd door Superdave op 02.11.2011, 12:09, in totaal 1 keer gewijzigd.

Video DeLuxe 16 Premium

AMD Phenom II X4 945

NVIDIA GeForce 8800 GT

GEIL Black Dragon 8Gb

Windows7 64bit

HD's 1Tb + 500Gb + 200Gb + 160Gb

FransS schreef op 02.11.2011 om 16:34 uur

De Dvd-speler instellen op 16:9 en niet de TV die doet dat zelf als de Dvd-speler aan geschakeld word,zo werkt het bij mij .

Suc6 Frans S.

Hans_ schreef op 17.09.2013 om 16:19 uur

Hallo. Ik heb alles tot me genomen omdat ik een soortgelijk probleem heb.  Ik film en monteer alles in 16:9.  Ook MVL heb ik ingesteld op 16:9 en ook bij de extra opties bij het branden heb ik 16:9 ingesteld.  Wat kan er mis gaan zou je denken?   Als ik vervolgens de dvd in mijn dvd speler bij de tv doe, verschaald hij toch het beeld.  Nu lees ik dat ik dan de tv e/o dvd afspeler handmatig op 16:9 moet zetten.  Maar dat "verdom" ik omdat ik dat ook niet hoef te doen als ik een film op dvd uit de winkel koop. (of download en brand)   Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?  Ik heb het natuurlijk in verschillende dvd spelers, bij verschillende mensen geprobeert.... Heel erg benieuwd naar een reactie.  Grt hans