beeld in beeld

timjongkees schreef op 08.03.2016 om 12:35 uur

Sorry, mijn vorige vraag kennelijk niet volledig ingevuld.

Ik wil in een bepaalde scene één of meerdere foto's uit een door mij te bepalen punt laten groeien tot een bepaald formaat, in dit geval plaatsnaamborden. Ik kan nergens in de helpfunctie iets vinden van "beeld in beeld" of "picture in picture". Ik heb het geprobeerd met videoeffecten, maar als ik op "snelheid" klik moet ik eerst een object selecteren. Dat lukt wel met videobeelden, maar niet met een foto die ik uit de mediapool naar de tijdlijn heb gesleept. In het verleden lukte het allemaal wel met vorige versies van VDL, maar op een of andere manier niet met deze versie.

Overigens kreeg ik geen e-mail dat er een antwoord op mijn vraag was, heb ik iets niet goed gedaan bij het posten? 

Gebruikt wordt VDL 2016 Premium

Computer is op maat samengesteld met zowel een SSD als een normale harde schijf.

Besturingssysteem Windows 8.1

Reacties

RiViS schreef op 08.03.2016 om 13:39 uur

Hallo Tim,

Eerst even dit:

- de gevraagde toevoegingen over je programma etc kun je gewoon plaatsen bij (of als antwoord op) je eerste vraag, hij komt dan vanzelf weer bovenaan te staan. Nieuw topic dus niet nodig en ook niet gewenst.

- e-mail bij antwoord: check op je profielpagina onder instellingen of die optie is aangevinkt.

- nu je vraag: in VdL2016 werkt het net iets anders dan we gewend waren. Voor wat jij wilt gebruik je (net als vroeger) het effect Positie/grootte (onder effecten/ Weergave/animatie).  Selecteer de foto en zet de afspeelmarker op de beginpositie. Klik in het bewerkingsschermpje rechtsboven op de knop "Bewerken", die dan verandert in Preview. Nu staat er een stippellijn om je foto (die je onder de achtergrond hebt geplaats, bv op spoor 3). Met de muis verander je de grootte naar heel klein en schuif hem naar de gewenste plek. Plaats een keyframe door te klikken op het wybertje met het plusteken. Zet de afspeelmarker naar de eindpositie, maak met de muis de foto weer naar een groot formaat en plaats ook hier een keyframe. Speel het af en bewonder het resultaat. Maak zo nodig correcties.

groet,

Rijk

timjongkees schreef op 08.03.2016 om 14:43 uur

Hallo Rijk,

Uitstekend resultaat, bedankt. Als je eens wist hoeveel tijd ik er inmiddels aan verprutst heb zou je het niet geloven.

Wat betreft de E-mail aanvinken, dat lukt nog niet.

Verder (mag dat eigenlijk wel in deze topic?) zou ik een foto willen animeren door wat te bewegen en een beetje te zoomen om dat hele "stille" wat te breken. Ook daar heb ik naarstig naar gezocht, maar niet kunnen vinden. Heb je nog meer goede raad?

groet,

Tim

RiViS schreef op 08.03.2016 om 15:28 uur

Hallo Tim,

Fijn dat het gelukt is. 

Waarom je geen e-mail krijgt, weet ik niet, waarschijnlijk werkt het  niet meer via e-mails. Krijg je wel een berichtje bij Mijn Overzicht (bovenaan)?

Het animeren van een foto kun je op de zelfde manier doen als ik heb beschreven, alleen natuurlijk wat subtieler. Als je heen-en-terug wilt bewegen zul je wel meer keyframes moeten plaatsen. Paswel op voor te veel beweging en gedoe, het wordt dan onrustig. Tenslotte gaat het toch om de inhoud en daar moet je niet te veel de aandacht van afleiden, tenzij je wat wilt verdoezelen... Maar ja, smaken verschillen.

Nog even over de keyframe animaties: Links van de balk waar je keyframe wybertjes in komen, zie je een klein blauw knopje met een stippellijntje tuseen twee punten. Als je er met de muis op gaat staan zie je: Lineaire interpolatie, etc. Als je er op klikt verandert het in een gekromd lijntje en wordt de beweging aan het begin en het eind wat  vloeiender uitgevoerd, zoals je dat ook vaak ziet op TV, de bewegingen worden wat minder abrupt ingezet en gestopt. Zelf vind ik dat mooier, probeer het maar eens uit.

groet,

Rijk