Beeld en geluid niet meer synchroon na branden DVD of exportbestand

Adigro schreef op 08.11.2019 om 15:57 uur

Ik gebruik Magix Video deluxe Premium 2020 en Windows 10. Mijn probleem (na recente update?): na branden DVD, export (bv. mpeg) of uitvoerbestand maken lopen beeld en geluid na verloop van tijd niet meer synchroon. In het begin wel maar op het eind (bij video 90 minuten) zit er verschil in: geluid komt aan het eind ca. 2 seconden na het beeld. Op de tijdlijn loopt het volledig synchroon. Ik ben Hi8 bandjes aan het digitaliseren. Beeld 750x576. Als ik het resultaatbestand (DVD, mpeg, enz.) weer inlees in Vdl en beeld/geluid splits dan zie ik dat het beeld eerder eindigt dan het geluid. Kortom: het geluid lijkt iets uitgerekt te worden. Ik hoop dat iemand een oplossing weet. Vast bedankt!

Reacties

mi-bo schreef op 08.11.2019 om 16:37 uur

@Adigro

Beste Adigro.

Welkom op MAGIX Multimedia Forum.

Het is mogelijk dat analoge bandjes het net lijkt of het iets uitgerekt wordt.

Dit heeft namelijk te maken met hoe is het bewaard, temperatuur verschil, weinig afgespeeld gaat het iets plakken, niet goed opgespoeld kan het iets uitrekken,

Iets meer werk, digitaliseer het bandje niet in 1 keer ( geen 90 minuten dit is al LP ) ( normaal zijn de bandjes 60 minuten )maar neem 10 minuten op bewerk het, en dan voltooien, en opslaan, en zo het gehele bandje digitaliseren, en dan is het resultaat wel goed.

Sc6

Met vriendelijke groet.

Michael

Adigro schreef op 08.11.2019 om 18:10 uur

Dag Michael,

Bedankt voor het meedenken. Afgelopen jaren heb ik al heel veel bandjes gedigitaliseerd (ook Hi8, waar ik nu problemen mee heb) maar dit probleem heb ik niet eerder gemerkt. Ik ga het uitproberen.

Met vriendelijke groet,

Adigro

mi-bo schreef op 08.11.2019 om 18:25 uur

@Adigro

Beste Adigro,

Dank voor Uw Feedback.

Hopend dat het voorstel de oplossing is voor deze bandjes.

Sc6,

Met vriendelijke groet,

Michael

Bol schreef op 09.11.2019 om 11:08 uur

Hallo Adigro,

U schrijft in uw topic: "Ik ben Hi8 bandjes aan het digitaliseren. Beeld 750x576". Wanneer u uw project op een DVD brand, dan wordt deze als een VOB bestand 720x576 weggeschreven. Misschien zit hier uw probleem?

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 09.11.2019, 11:11, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Kees-Haremaker schreef op 09.11.2019 om 12:20 uur

Hallo Adigro, hebt je wel gekeken naar de fps waarschijnlijk heb je 30fps i.p.v. 25 of 50 fps gebruikt en ook even opletten welke samplefrquentie gebruik je bij het audio
Bij CD's wordt altijd 44.1 KHz gebruikt en bij video gebruik ik zelf altijd 48 KHz, wellicht kan je daar ook even kijken hoe het origineel is opgenomen op je HI8 camera.
Voor info over samplerate kijk hier even https://www.bax-shop.nl/blog/studio-recording/sample-rate-en-bit-diepte-betekent-geluidskwaliteit/
Mvg Kees

Adigro schreef op 12.12.2019 om 19:27 uur

Advies mi-bo opgevolgd: Hi8-bandjes gelukt. Nu bezig met VHS-band. Andere apparatuur, ander type band. Zelfde probleem: in oorspronkelijke film en op tijdlijn lopen beeld en geluid synchroon. Bij branden DVD, via Bestand exporteren naar MPEG of uitvoeren naar bestand lopen beeld en geluid niet meer synchroon. Begin gaat goed maar naar einde video loopt geluid aantal seconden achter. Maakt niet uit hoe lang de film is (bv. ook bij filmpje 6 minuten). Lijkt alsof geluidsspoor wordt uitgerekt. Aan einde film zet ik altijd stukje zwart. Geluid loopt daarin nu door (dus laatste stukje geluid en zwart beeld). Ik hoop dat iemand oorzaak/oplossing weet. Zo niet dan verwijder ik Magix vdl 2020 premium van m'n pc en ga terug naar m'n oude versie 2016 Premium. Daarmee had ik nooit problemen. M’n nieuwe versie loopt ook regelmatig vast waarna ik het via Taakbeheer moet beëindigen. Ik hoop dat iemand me kan helpen...

mi-bo schreef op 12.12.2019 om 19:45 uur

@Adigro

Beste Adigro.

Heeft U al geprobeerd om de VHS bandjes heen en weer te spoelen.

Het kan uiteraard mogelijk zijn dat na lang te hebben gelegen zonder heen en weer te spoelen (warm en koud weer) dat kan rek veroorzaken.

Alles is mogelijk, maar of MAGIX vdl 2016 beter is dan 2020 betwijfel ik.

Sc6.

Met vriendelijke groet,

Michael

Adigro schreef op 12.12.2019 om 20:16 uur

Dag mi-bo, heen en weer spoelen doe ik standaard met alle bandjes die ik digitaliseer. Daarnet ook getest met een Video8-bandje. Zelfde probleem. Ik heb meerdere versies van Magix Vdl gehad en was daar heel positief over. 2020 is ongetwijfeld beter. Ik vermoed dat er iets met een instelling is, maar (als ervaren gebruiker) begrijp ik niet wat. Terugzetten naar standaardinstellingen helpt ook niet. Het regelmatig vastlopen programma vind ik ook bijzonder (nooit eerder gehad). Zou opnieuw installeren een oplossing zijn?

Adigro schreef op 12.12.2019 om 20:22 uur

Dag mi-bo, kan ik ergens zien of er een geheugenprobleem is? Ik ben nu een video aan het exporteren (Bestand - exporteren als MPEG). Pc geeft aan dat het ruim 10 uur duurt. Lijkt me erg lang voor een video van 1:15 uur.

mi-bo schreef op 12.12.2019 om 20:34 uur

@Adigro

Beste Adigro.

Export moet mpeg-dvd zijn.

Rechtsonderin <-> klik dit is aan kijk of er geen openstukken zijn.

Zwarte (open) stukken die berekend moeten worden eisen veel rekenkracht en tijd .

Met vriendelijke groet,

Michael

Adigro schreef op 16.12.2019 om 17:07 uur

Bedankt voor jullie reacties. Na enkele avonden zoeken, proberen en software opnieuw installeren blijft het probleem. Probleem blijkt niet het geluid op zich. Bij branden DVD/bestand wordt het beeld (bij film van 1:15 uur) 30 a 40 sec. langer dan gereed in Magix. Het goede geluid wordt verdeeld over het langere beeld. Geluid wordt dus uit elkaar getrokken en verdeeld over langer beeld. Beeld en geluid lopen dan niet meer synchroon. In de bijlage heb ik het schematisch weergegeven. Ik zou heel blij zijn als iemand de oorzaak/oplossing weet...

mi-bo schreef op 16.12.2019 om 17:33 uur

Beste Adigro.

U schrijft over analoge beelden die zijn in 1 keer gedigitaliseerd.

Als dit op de tijdlijn staat is het 1 plaatje (clip).als u eens de optie scenedetectie doe.en tegelijk onderin aangeven takes direct weergeven.

Dan worden alle start en stop apart weergegeven. Dan is de mogelijkheid in MAGIX vdl 2020 om slechte beelden te verwijderen.

Wel zorgen dat magneetje aanstaat en alle beelden met geluid goed tegen elkaar zijn aangesloten ,dan branden of exporteren naar externe schijf kan als eind resultaat nooit geen 30-40 seconden overblijven.

Sc6

Met vriendelijke groet,

Michael

Ps

misschien een vreemde vraag, met welk materiaal ( omzetter )digitaliseer U gezien U schrijf over 750:576 dit is namelijk van Pinnacle

Wijziging aangebracht i.v.m. meer info ( PS )

Bol schreef op 16.12.2019 om 18:18 uur

Hallo Adigro,

Heb je dit is al eens geprobeerd:

1. start VDL 2020
  2. druk op "Y" (programma-instelling)
  3. klik op tabblad "Video/Audio"
  4. zet een vinkje bij: "Frametable bij import automatisch aanmaken"
  5. zet nu u film op de tijdlijn
  6. nu wordt de frametable opnieuw aangemaakt.
  7. kijk eens wat het resultaat is bij het branden op een DVD of bij het exporteren

Succes,

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Adigro schreef op 13.01.2020 om 13:09 uur

Allen bedankt voor het meedenken! Na vele tests bleef er één mogelijke oorzaak over: videograbber (ca 1 jaar oud - geen Magix). Nieuwe gekocht (Magix). Hiermee gaat het weer als vanouds. Heel blij mee. Blijft bijzonder dat video en beeld in Vdl volledig synchroon liepen en na branden of bestand exporteren niet meer. Kortom: videograbber bleek de oorzaak. Probleem lag dus NIET aan Video de luxe. Leek me goed om dit op het forum te delen.  

mi-bo schreef op 13.01.2020 om 13:38 uur

@Adigro

Beste Adigro.

Een goed bericht,

dat na aankoop van een goed MAGIX product, videograbber( video omzetter ) Uw problemen zijn opgelost, en dat U dit kenbaar heeft gemaakt op het Forum.

Veel plezier met het digitaliseren van Uw dierbare beelden.

Met vriendelijke groet,

Michael