Avi-bestanden comprimeren

th7m schreef op 02.08.2011 om 11:50 uur

Mijn oude video-8, video-hi8 en digital-8 heb ik via Magix Video deluxe omgezet naar avi-bestanden met de hoogste kwaliteit, wat resulteert in een bestand van bijna 20Gb voor ongeveer 90 minuten.

Via gspot krijg ik de volgende informatie hierover:

als ik het bestand converteer via Any Video Converter naar bijvoorbeeld mpeg2 is het bestand maar 5,42Gb en ik zie geen kwaliteitsverschil bij afspelen:

Ik vermoed dat het nog kleiner kan omdat de afmetingen van het bestand ook maar 720 x 576 zijn. Ik wil het bestand echter ook in de toekomst nog af kunnen spelen en geen gebruik maken van exotische codecs die over een aantal jaren mogelijk niet meer ondersteund worden.  

Any Video Converter lijkt me wel een goede oplossing hiervoor omdat dit met één opdracht alle bestanden achtereenvolgens kan converteren/comprimeren. Alleen wat is het beste format hiervoor en welke instellingen kan ik dan het beste gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Reacties

mi-bo schreef op 02.08.2011 om 13:23 uur

Uw verhaal gelezen, U heeft via Magix video de luxe analoge bestanden om gezet, helaas kan dit niet U zult het eerst moeten digitaliseren, en dit heeft u niet met magix gedaan,

als u het avi bestand wat 720:576 heeft geconverteerd kunt u het inladen in vdl programma en dan bewerken via de tijdlijn modus en dan branden dan zal het nog een vrij goed beeld zijn, liever niet meer dan 1 uur op een dvd

Maak er een mpeg2 bestand van en dit kunt u op de harde schijf zetten, dit heb ik namelijk ook met diverse kinderfilm gedaan, en wat betreft de grote 11/2 TB harde schijf  kost momenteel € 50,00


 


 

gr

th7m schreef op 02.08.2011 om 14:14 uur

Bedankt voor uw reactie mi-bo. Nog even de volgende aanvulling: met een pc-tv-kaart van Pinnacle heb ik mijn camcorder gekoppeld en daarna heb ik de film afgespeeld en via Magix Videodeluxe opgenomen als avi-bestand.

Ik wil de bestanden (48) niet op dvd hebben, dat medium vertrouw ik minder dan een harde schijf, ik heb ze liever 2x op verschillende harde schijven, maar dan wel graag in een wat kleinere bestandsgrootte.

Het gaat er mij dus om naar welk format ik die bestanden van 20Gb het beste kan converteren/comprimeren zonder zichtbaar kwaliteitsverlies en het liefst ook in een format wat redelijk gangbaar is en over een aantal jaren nog steeds afspeelbaar is.

Alvast bedankt voor uw reactie!

Groeten,

Leo

 

th7m schreef op 03.08.2011 om 11:52 uur

Het avi-bestand heb ik nog eens goed vergeleken met het mpeg-2 bestand. Wat me dan opvalt is dat er bij het mpeg-2 bestand horizontale streepjes zichtbaar zijn. Deze zijn vooral zichtbaar als je met je neus vlak voor het scherm zit als je er verder vandaan zit, valt dit nauwelijks op. Het lijkt me dus toch beter de bestanden in de originele grootte te bewaren.

Of is er nog een oplossing voor dit probleem?

Grt,

Leo

FransS schreef op 03.08.2011 om 22:54 uur

Hoi th7m,

Het is altijd verstandig om je normale bestanden te behouden. Ik neem aan dat je de Norm. & hi8 gecapturet hebt naar Magix VdLux dan krijg je normaal al een AVI bestand en dat het 20 Gig is ,is normaal als je er van uit gaat dat normaal al 1 uur film 13 Gig is in AVI bestand.

Nu heb je het er over om een nog kleiner bestand type bestand te willen uit voeren ,welnu er is er een en dat is H264 oftewel Mpeg4 dit kun je ook met VdLux produceren als je in het bezit bent van VdLux 17 (premium of de Speciale Editie) 

Suc6 Frans S
 

th7m schreef op 19.11.2011 om 13:43 uur

Sorry dat het even duurde voordat ik reageerde Frans S. Ik heb het even uitgetest bij een video. Als je goed kijkt zie je toch verschillen en omdat de kwaliteit van de video van een jaar of 15 oud toch wat minder is dan tegenwoordig, wordt die er niet beter op. Bepaalde oppervlakten met gedetailleerd kleurverschil veranderen soms in een effen kleur en bewegende randen boven en onder het scherm, bewegen nog meer. Aan de andere kant: de bestanden worden wel 17x kleiner (20Gb > 1,16Gb). Ik vraag me echter af hoe lang die H264 compatible zal zijn met toekomstige videoplayers. Ik neem aan dat dit bij normale avi-bestanden geen probleem is.