Achtergrond maken voor staande foto op landscape scherm

EelvL schreef op 25.04.2016 om 00:01 uur

Op TV zie ik regelmatig dat een staande foto een achtergrond heeft gekregen van diezelfde foto, waarbij deze vertikaal doormidden is "gesneden , opengeschoven" en enigszins is vervaagd.

Is dit mogelijk in Video de Luxe MX (versie 11.00.38); of eventueel met een ander fotobewerkingsprogramma, zodat ik de totale foto dan in Magix kan importeren?

Reacties

RiViS schreef op 25.04.2016 om 10:15 uur

Werk in de tijdlijn modus. Zet de achtergrond (foto of plaatje) op spoor 1 en de staande foto op een spoor er onder.

groet,

Rijk

EelvL schreef op 25.04.2016 om 11:25 uur

Bedankt voor het  meedenken. Het is echter mijn bedoeling de staande foto ook als achtergrond te gebruiken in een soort "uitgerekte" versie. Dit wordt veel op tv gedaan.

RiViS schreef op 25.04.2016 om 12:20 uur

Nou, dan zet je de uitgerekte versie op spoor 1. Rek deze uit met Effecten/ Bewegingseffecten/ Positie-grootte en dan met de zoom-schuif of met de muis uitrekken. Je moet deze foto dus 2x op de tijdlijn zetten: als achtergrondfoto op spoor 1 en de eigenlijke staande foto er onder.

Misschien is het ook aardig om de achtergrondfoto wat te vervagen met Effecten/ Video-effecten/ Scherpte en dan met de schuif Artistieke vervaging.

groet,

Rijk

EelvL schreef op 25.04.2016 om 18:48 uur

Dit komt inderdaad een heel eind in de goede richting. Hooguit had ik gehoopt dat het met wat simpeler handelingen had gekund, maar heel erg bedankt!

RiViS schreef op 25.04.2016 om 19:25 uur

Ik zie nu dat ik je vraag niet erg zorgvuldig heb gelezen, mijn excuses hiervoor!

Doormidden snijden is niet nodig, we gebruiken nu gewoon de zelfde foto 3 keer.  Zet ze alle drie onder elkaar op de tijdlijn (op spoor 1, 2 en 3). Op de foto's op spoor 1 en 2 pas je nu het effect Bewegingseffecten / Positie-grootte toe. Schuif nu met de muis de foto van spoor 1 naar links en die van spoor 2 naar rechts. Pas op beide ook nog vervaging toe, zoals in mijn vorige antwoord beschreven.

Ik denk dat is wat je bedoelde, of heb ik het nou weer niet goed gelezen?

groet,

Rijk

EelvL schreef op 30.04.2016 om 22:37 uur

Sorry voor m'n late reactie, maar dit is inderdaad zoals ik het heb bedoeld.

Heel erg bedankt voor de hulp en groet,

Ine