achtergrond invoegen

plagge schreef op 26.09.2017 om 16:14 uur

Ik heb een film die uitsluitend uit beelden bestaat in het formaat 4:3. Omdat ik het formaat niet wil upgraden naar 16:9 krijg ik aan beide zijden een zwarte balk te zien. Ik heb geprobeerd met ACHTERGRONDEN invoegen dit " euvel " op te lossen maar dat wil maar niet lukken.

Wat ik ook doe over het bestaande beeld heen leggen of de " achtergrond " op spoor 1 zetten en de rest eronder ik zie geen enkel verschil. Het monitorbeeld staat op 16:9 dus eigenlijk zou ik iets moeten zien. Toch? Ik werk met Premium 2016.

Wat doe ik fout? 😟

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 26.09.2017 om 16:52 uur

Hallo Geertjan,

Doe het volgende:

1. Zet je film op spoor 2
  2. ga naar effecten / design-elementen / achtergronden en kies een achtergrond
  3. sleep deze naar het bovenliggende spoor 1
  4. Klik op negeren
  5. Trek het jpg bestand geheel over de lengte van de film

Succes,

Rob

plagge schreef op 26.09.2017 om 17:36 uur

Ja deze methode heb ik ook uitgevoerd maar zonder resultaat. Misschien een programmafout?

Groet,

Geertjan

Voormalige gebruiker schreef op 26.09.2017 om 17:51 uur

Hallo Geertjan,

Ik vermoed dat je film 4:3 gedigitaliseerd is op 16:9 met twee zwarte balken (links en rechts). Dit kan je controleren met chromakey zwart. Als nu de groene kleur zichtbaar word, betekent dit, dat er links en rechts al een zwarte balk mee is gedigitaliseerd.

Laat het mij weten of ik het aan het juiste kant heeft.

Groet,

Rob

plagge schreef op 26.09.2017 om 22:24 uur

Hallo Rob,

Leuk jou weer eens aan "de lijn " te hebben. Ik heb jouw voorstel geprobeerd en het enige resultaat dat ik boek is dat de achtergrondbalk op de tijdlijn wel een verandering laat zien maar in het previewvenster is er geen verandering waarneembaar.

Ik heb vanuit een VHS band de film gedigitaliseerd, naar ik niet beter weet in 4:3, maar het zou best ook anders kunnen zijn. Ik denk dat of het programma bij mij niet goed werkt of dat jouw idee hierover zeker klopt alleen bij mij helaas niet zichtbaar wordt.

Groet,

Geertjan

Voormalige gebruiker schreef op 26.09.2017 om 22:56 uur

Hallo Geertjan,

Als je het wilt, mag je mij een stukje film via Wetransfer https://wetransfer.com/ mailen naar dehelplijn@kpnmail.nl . Dan kan ik e.a. voor je testen.

Groet,

Rob

plagge schreef op 27.09.2017 om 09:30 uur

Goedemorgen Rob,

In de voorbereiding tot het toezenden van een stukje film, zag ik een pop-up verschijnen met de mededeling:

De actieve film heeft een resolutie van 1920 x 1080 16:9 . Het bestand van de film heeft een resolutie van 720 x 576 4:3 . Als u de film enz. enz.

Dat is als ik het goed begrijp wat jij bedoelde. Toch? Dus probleem opgelost lijkt mij. Ik moet de film, als ik dat wil, opnieuw van VHS afhalen maar dan duidelijk instellen dat het in 4:3 dient te gebeuren.

Ook nu weer hartelijk dank voor het meedenken. Groet, Geertjan

mi-bo schreef op 27.09.2017 om 10:01 uur

Hallo Geertjan,

op welke manier digitaliseer U de beelden van de VHS recorder.

Is dit met een Pinnacle product dan heeft U problemen als u het gaat bewerken met MAGIX vdl

Gr

Michael

plagge schreef op 27.09.2017 om 10:03 uur

Hallo Michael,

De film is gedigitaliseerd met MAGIX, dus daar zou niets tussen moeten zitten.

Groet,

Geertjan

RiViS schreef op 27.09.2017 om 10:14 uur

Goedemorgen Rob,

In de voorbereiding tot het toezenden van een stukje film, zag ik een pop-up verschijnen met de mededeling:

De actieve film heeft een resolutie van 1920 x 1080 16:9 . Het bestand van de film heeft een resolutie van 720 x 576 4:3 . Als u de film enz. enz.

Dat is als ik het goed begrijp wat jij bedoelde. Toch? Dus probleem opgelost lijkt mij. Ik moet de film, als ik dat wil, opnieuw van VHS afhalen maar dan duidelijk instellen dat het in 4:3 dient te gebeuren.

Ook nu weer hartelijk dank voor het meedenken. Groet, Geertjan

Hallo Geertjan,

Uit het bovenstaande maak ik op dat de film al is gedigitaliseerd in 4:3: Het bestand van de film heeft een resolutie van 720 x 576 4:3 , je hoeft hem dus niet opnieuw te digitaliseren, het enige wat je moet doen is bij die mededeling te kiezen voor "aanpassen". De actieve film in VdL wordt dan ook 720x576 4:3

groet,

Rijk

plagge schreef op 27.09.2017 om 10:15 uur

Dank je wel Rijk voor de tip. Kan ik ermee aan de slag.

Groet, Geertjan

Voormalige gebruiker schreef op 27.09.2017 om 13:39 uur

Hallo Geertjan,

Hoe de VHS band is gedigitaliseerd en met welk programma is hier niet aan de orde. De VHS band is gedigitaliseerd in 720x576 (16:9) met daarin een film 4:3

zie afbeelding

Mijn aanbod blijf staan, dat je de film naar kan mailen via Wetransfer. Dan kan ik e.a. testen. Volgens mij maakt het in jouw geval niet uit of dit nu 1920x1080 (16:9) met daar in een film van 4:3.

Groet,

Rob

plagge schreef op 28.09.2017 om 10:04 uur

Goedemorgen Rob,

De aanhouder wint zullen we maar zeggen. Het is mij uiteindelijk gelukt om dankzij jullie hulp het probleem op te lossen. Allen dank daarvoor.

Groet, Geertjan

Voormalige gebruiker schreef op 28.09.2017 om 10:19 uur

Hallo Geertjan,

Kan je in het kort beschrijven, hoe je het probleem heeft opgelost. Dit zou voor andere forumleden ook wel interessant kunnen zijn.

Groet,

Rob

plagge schreef op 28.09.2017 om 11:33 uur

Nou Rob, ik heb de film toch maar opnieuw geëxporteerd naar MPG verhouding 4:3 en dan is het daarna een fluitje van een cent. Met andere woorden: jouw opmerking dat de film is gedigitaliseerd in 16:9 moet juist zijn.

Overigens heb ik de nieuwe versie van VDL 2018 en daar heb ik nog niet ontdekt waar ACHTERGRONDEN staan. 😟

Groet, Geertjan

mi-bo schreef op 28.09.2017 om 14:08 uur

Hallo Geertjan,

deze oplossing had ik al geschreven 27-09-2017 om 10.13 uur, maar heb dit verwijderd i.v.m een aanvullend antwoord om 10.14 uur.

Achtergrond effecten kunt U vinden , zie deze link

https://www.magix.info/nl/tutorials/hoe-kan-ik-mijn-iphone-beelden-toonbaar-maken--1195175/.

veel succes met Uw montage met het mooie MAGIX vdl programma.

gr

Michael

plagge schreef op 28.09.2017 om 14:25 uur

Michael ik bedoelde de achtergrond toepassen zoals in de topic beschreven. Ik denk dat je de verkeerde link hebt doorgestuurd. Deze gaat over een I-Phone. Ik heb inmiddels " achtergronden " (die niet meer zo genoemd worden) gevonden in VDL 2018. Ze staan in Beeldobjecten --> pictures. . Toch bedankt voor de moeite.

Groet, Geertjan

mi-bo schreef op 28.09.2017 om 14:39 uur

Hallo Geertjan.

nee niet een verkeerde link, als U in MAGIX vdl 2018 naar Design - elementen gaat

Dan staan hier de achtergrond elementen

gr

Michael

plagge schreef op 28.09.2017 om 14:43 uur

Inderdaad dank je wel.

Groet, Geertjan

Voormalige gebruiker schreef op 28.09.2017 om 14:57 uur

Nou Rob, ik heb de film toch maar opnieuw geëxporteerd naar MPG verhouding 4:3 en dan is het daarna een fluitje van een cent. Met andere woorden: jouw opmerking dat de film is gedigitaliseerd in 16:9 moet juist zijn.

Overigens heb ik de nieuwe versie van VDL 2018 en daar heb ik nog niet ontdekt waar ACHTERGRONDEN staan. 😟

Groet, Geertjan

Hallo Geertjan,

Natuurlijk kan je de VHS band opnieuw digitaliseren, maar soms is dit niet meer mogelijk en wat dan? Jij had deze moeite volgens mij ook kunnen besparen. Hier mijn oplossing.

Groet,

Rob

Voormalige gebruiker schreef op 28.09.2017 om 15:08 uur

Michael ik bedoelde de achtergrond toepassen zoals in de topic beschreven. Ik denk dat je de verkeerde link hebt doorgestuurd. Deze gaat over een I-Phone. Ik heb inmiddels " achtergronden " (die niet meer zo genoemd worden) gevonden in VDL 2018. Ze staan in Beeldobjecten --> pictures. . Toch bedankt voor de moeite.

Groet, Geertjan

Hallo Geertjan,

Inderdaad kan je de stilstaande beelden vinden in Beeldobjecten-pictures. Maar de bewegende achtergronden staan hier niet in en ik deze ook nergens in vinden. Volgens mij is dit een BUG.

Groet,

Rob

mi-bo schreef op 28.09.2017 om 17:50 uur

Hallo Geertjan, geen BUG.

hier een filmpje met bewegende achtergrond

gr

Michael

Voormalige gebruiker schreef op 28.09.2017 om 18:18 uur

Hallo Geertjan,

Je kan ten allen tijde een bewegende achtergrond maken. Echter waar ik het over heb zijn de bewegende achtergronden, die je kon invoegen vanuit Effecten / achtergrond (VDL 2017) maar deze kan ik nergens meer vinden in VDL 2018,

VDL 2017

VDL 2018

Ik ga nog een keertje goed zoeken, waar ik deze bewegende beelden, die nog wel aanwezig zijn in VDL 2017 in VDL 2018 kan ik deze vinden. Het lijkt mij voor alsnog een BUG. Tenzij er iemand is, die mij kan vertellen waar ik deze bewegende beelden kan vinden.

Groet,

Rob

plagge schreef op 28.09.2017 om 18:43 uur

Knap werk Rob, maar de film was niet zo lang dus het "omzetten" van 16:9 naar 4:3 was niet zo'n probleem.

Wat betreft de achtergronden deze staan bij Beeldobjecten Pictures alleen bewegen ze niet. 😢 Dus toch een BUG ??

Groet, Geertjan

mi-bo schreef op 29.09.2017 om 22:34 uur

Hallo Geertjan,

het volgende gevonden

bij MAGIX Photostory Deluxe is het zo,

hier is een optie foto en video

In MAGIX vdl 2018 prem is dit niet meer aanwezig wel Beeldopjecten- Pictures. zoals al eerder is aangegeven

maar er is wel een combinatie mogelijk .

hier heb ik vervagen aangeklikt.

daarna Pictures wereldbol.

en dit is het resultaat.

gr

Michael