4K

brochetto schreef op 15.11.2014 om 10:01 uur

Beste,

ik ben van plan mij een 4K camera aan te schaffen.

ik kan het opgenomen materiaal in MVDL 15 en de Pro x6 bewerken dat is ok, maar hoe zit het als ik mijn afgewerkte 4K film afspeel op mijn computer (HD scherm) of op een HD TV.

Is die kwaliteit dan ook beter dan van een afgewerkte film in HD, of kan men de 4K kwaliteit enkel bekomen als ik afspeel op een 4K scherm ?

Groeten,Leon

Reacties

RiViS schreef op 15.11.2014 om 10:14 uur

Hallo Leon,

Je zult de kwaliteit van 4K pas daadwerkelijk kunnen waarnemen op een 4K scherm. De huidige HD schermen kunnen niet meer pixels weergeven dan die volgens de HD norm en die bepalen nu eenmaal de detaillering en dus de scherpte. Om bij een 4K scherm optimaal van de scherpte te kunnen genieten zul je  ook 2 maal zo dicht op het scherm moeten zitten (t.o.v. HD), anders kan je oog de details niet waarnemen.

Verder moet je je er van bewust zijn dat 4K bij de montage veel meer van je computer zal vergen, het zijn immers (4x?) veel meer pixels die verwerkt moeten worden. Ik vrees dat we daarmee de zelfde soort klachten krijgen die aanvankelijk bij HD veelvuldig voorkwamen: haperende beelden bij het weergeven in de preview.  Om met enig succes te kunnen werken is daarom een high end PC met de snelst mogelijke processor aan te bevelen.

groet,

Rijk

brochetto schreef op 15.11.2014 om 10:23 uur

Rijk,

Dank u voor de uitleg.

Groeten, Leon