Reacties

Bol schreef op 25.02.2025 om 18:26 uur

@dirk-evens

Hallo Dirk,

Bedankt voor doormailen van één filmfragment. Ik heb het originele audio als een aparte linker- en rechterkanaal kunnen maken als mp3 bestanden. Is dit de bedoeling?

• Origineel opname bestand:
  • Linkerkanaal:
  • Rechterkanaal:

Met vriendelijke groeten,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

dirk-evens schreef op 25.02.2025 om 19:03 uur

Bedankt, de rest zie ik wel op het forum.

Bol schreef op 26.02.2025 om 11:52 uur

@dirk-evens

Hallo Dirk,

U hebt geluid opgenomen met een camera die twee microfooningangen hebt. Hiervandaan kan ik niet bepalen hoe u het geluid hebt opgenomen. Maar uw vraag is, hoe kan ik de twee audiosporen (links / rechts) apart in de montage van Video Deluxe 2024 zetten en bewerken.

Om te beginnen hebt u met één microfoon het pianogeluid opgenomen en met de andere microfoon de ingesproken tekst. U wilt beide kanalen (links en rechts) afzonderlijk op de tijdlijn zetten.

Dit doet u zo:

1. start Video Deluxe op
  2. zet het gewenste filmfragment op de tijdlijn
  3. zorg ervoor, dat het audiospoor zichtbaar is. Zo niet activeer het beeldspoor en klik op de sneltoetsen Ctrl+H.
  4. klik met de rechtermuisknop op het audiospoor en kies audio cleaning (sneltoetsen Alt+A)
  5. klik op tabblad Stereo FX en zet de Preset op: Alleen linker kanaal
  6. u kunt het geluid voor beluisteren en / of gelijk op Ok te klikken
  7. ga nu naar: bestand / film exporteren / audio als Wave.
  8. Om het geluid goede synchroon te laten lopen met het beeldmateriaal, adviseer ik u om het te exporteren als een Wave-bestand
  9. herhaal nu dezelfde procedure vanaf punt 4 t/m 9, maar nu voor het rechterkanaal
  10. klik op de M(ute) vooraan de linkerkant om het originele audio uit te zetten, maar u kunt ook het originele audio dempen of zelfs geheel te verwijderen. (zie afbeelding)
  11. sleep nu de audiobestandjes links en rechts naar de tijdlijn en zet deze onder het filmfragment

Zie filmpje.

Mocht u nog vragen hebben, dan verneem ik dat wel u.

Succes,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 26.02.2025, 12:36, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

dirk-evens schreef op 26.02.2025 om 12:38 uur

Dank je wel!

Bol schreef op 26.02.2025 om 12:49 uur

@dirk-evens

Hallo Dirk,

Het is een heel verhaal geworden, maar laat mij weten of het gelukt is.

Met vriendelijke groeten,

Rob (forumlid moderator)

PC -1-

PC -2-

dirk-evens schreef op 26.02.2025 om 12:54 uur

Bedankt, het is gelukt wel wat omslachtig maar ik ben geholpen. Nu nog uitzoeken hoe ik frame per frame beelden kan trimmen op de tijdlijn met geluid.

Bol schreef op 26.02.2025 om 18:56 uur

@dirk-evens

Hallo Dirk,

Zo omslachtig is het ook weer niet. Ik heb u een workaround willen geven die werkt. Maar normaal gesproken worden er tijdens het filmen met één interne of externe microfoon stereo opgenomen. U zou eens moeten onderzoeken of u met twee externe microfoons de ene microfoon op linkerkanaal kan opnemen en de met de andere microfoon het rechterkanaal. Dan zou uw probleem kunnen oplossen.

Als ik frame per frame beelden ga trimmen, dan zet ik deze op 1 frame. (Sneltoetsen Alt+1)

U zou ook de objecttrimmer kunnen gebruiken.

U kunt ook gebruik maken van:

Met vriendelijk groet,

Rob (forum moderator)

PC -1-

PC -2-