Zwarte gaten in slideshow na gebruik functie uitsnede

funnnbiker schreef op 20.07.2024 om 10:14 uur

Wij hebben met Photostory 2024 regelmatig zwarte gaten in de slideshow. De foto's worden in de slideshow niet getoond. In de tijdlijn zijn de foto's zichtbaar ook bij het afspelen, als we in de "bewerkingsmodus", sporen zichtbaar ed blijven. Gaan we echter op volledig scherm de slideshow op[ de computer bekijken zijn de zwarte gaten al zichtbaar. Het is een gevolg van de functie uitsnede. Als we de horizon recht zetten of een uitsnede maken gaat het bij sommige foto's mis. Corrigeren we de horizon iets minder of snijden we de foto niet te ver in, is de foto zichtbaar en het zwarte gat verdwenen. Magix Photostory al opnieuw geïnstalleerd zonder resultaat. Driver van de grafische kaart is altijd up to date, deze vervangen door een versie van januari levert ook geen resultaat op. Het vreemde is dat het niet voor elke foto mis gaat, de meeste foto's kunnen we de genoemde bewerkingen toepassen zonder problemen.

Reacties

Bol schreef op 20.07.2024 om 13:41 uur

@funnnbiker

Hallo Robert,

Uw probleem heb ik (nog) niet kunnen reproduceren, hierdoor kan ik alleen maar een algemene antwoorden geven.

1.)

Verwijder eens het Photostory.ini bestand. Bij verwijdering wordt Photostory op de standaardwaarden teruggezet en eventueel computerconfiguratiefouten gerepareerd. Na verwijdering wordt dit INI bestand weer automatisch weer aangemaakt.

2.)

Verwijder ook eens de Cache map. Na verwijdering wordt deze ook weer op nieuw aangemaakt.

Als u deze niet kunt vinden zie dan eens deze link: Verborgen bestanden zichtbaar maken in Windows 10 | 11

3.)

Kijk ook eens of bij u de laatste Visual C++ Redistributable voor Visual Studio 2015-2022 geïnstalleerd is. Hiervandaan kunt u de laatste versie downloaden. Zie: Latest supported Visual C++ Redistributable downloads | Microsoft Learn

Met vriendelijke groet,

Rob
forum moderator

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

funnnbiker schreef op 20.07.2024 om 15:39 uur

Dag Rob

Bedankt voor je adviezen. Ik zal het op één van mijn computers proberen. Genoemde probleem heb ik op twee nagenoeg gelijke computers, op beide draait dezelfde versie van Photostory.

Ik laat je weten als je genoemde suggesties resultaat hebben.
 

gr Rob

funnnbiker schreef op 22.07.2024 om 21:00 uur

Dag Rob

Je suggesties geprobeerd, zoals ik al verwachte geen resultaat. Ik heb op een plaats waar een zwart gat ontstaat een andere foto ingeladen. Ik kan de horizon corrigeren, uitsnede maken, er ontstaat geen zwart gat. De foto die het zwarte gat veroorzaakt terug plaatsen en horizon corrigeren, het zwarte gat is weer terug. Foto een andere naam geven helpt niet. We maken projectjes van ongeveer 10 minuten. Het varieert voor wat betreft aantal zwarte gaten, Zeg 3 tot 12 stuks. Vaak helpt het om de foto te verwijderen. Project opslaan, project opnieuw openen en foto weer terugplaatsen en bewerken. Maar een aantal foto's blijven die zwarte gaten veroorzaken nadat ze bewerkt worden met de functie uitsnede en horizon corrigeren. Vandaag kreeg ik ook een foutmelding bij zo een foto, naar Magix gestuurd, fout rapport weergeven werkte jammer genoeg niet.

Wellicht kun je iets met deze info

funnnbiker schreef op 23.07.2024 om 10:52 uur

Dag Rob

Vandaag weer tijd om verder te gaan met het testen en mogelijke oplossingen te vinden. Ik heb de foto veranderd niet ingeladen in JPG maar RAW versie, helaas geen verschil. Magix 2024 verwijderd, Magix 2023 geladen, maar helaas geen verandering.

Langzaam maar zeker raak ik door mijn ideeën heen om een en ander te testen.

funnnbiker schreef op 23.07.2024 om 12:39 uur

Dag Rob

Ik heb in beide computers de Geforce GTX 1650 grafische kaart zitten. Als ik in instellingen videomodus CPU kies, zijn de zwarte gaten verdwenen.

Bijzonder. Ik ga maar eens proberen of een andere driver soelaas bied.

funnnbiker schreef op 23.07.2024 om 13:24 uur

Voorlopig mijn laatste update. Een oudere driver kiezen is niet de oplossing.

Bol schreef op 23.07.2024 om 23:06 uur

@funnnbiker

Hallo Robert,

Bedankt👍 voor het doormailen van de gevraagde foto's. Ik heb een filmpje gemaakt dat laat zien waarom u de ene keer wel een zwart gat ziet en de andere keer weer niet.

  • u zet de foto op de tijdlijn van Photostory en corrigeer deze met Oriëntatie/horizon
  • u klikt waarschijnlijk op uitsnede en dan op bewerken
  • mijn veronderstelling is, dat u per ongeluk op muisknop ergens op in het zwarte gedeelte hebt geklikt.
  • u ziet dan
  • wanneer u nu op Preview of overschakelt naar bv. tekstbewerking, een ander effect of sjablonen, dan is blijft het previewscherm zwart.

Mocht u nog vragen hebben laat het mij gerust weten.

Met vriendelijke groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 23.07.2024, 23:12, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-