Zwart beeld tijdens afspelen en na renderen

mammalou schreef op 13.05.2021 om 15:21 uur

Beste mensen,

Ik gebruik Magix Pro x versie 18.0.1.95 met onderstaande PC configuratie:

- Windows 10 Pro 64 bits / x64 processor Versie nr. 20H2;
- CPU: AMD Ryzen 7 1800X 3,6~4,0G 8C-16T;
- MEM: 16GB DDR4 2666 (2x8);
- GRAPH: nVIDIA GTX1050 2GB DP/DVI/3x HDMI;
- DISK1: SSD 500GB WD Blue 3D;
- DISK2: HDD 1TB 7200/64MB;
- DISK3: HDD 1TB 7200/64MB.

Ik werk met 4k/UHD videobeelden. De meeste video imports zijn in .MP4 en sommige (drone) opnames in .MOV, dus altijd gecomprimeerd om het systeem niet te veel te belasten.
Hoewel bovenstaande configuratie volgens Magix voldoende moet zijn voor 4k/UHD montages, krijg ik steeds meer problemen.
Ik zal het uitgebreid beschrijven en hoop op een oplossing want dit speelt al heel lang en tot nu toe weet niemand wat de oorzaak kan zijn...

Zolang de video niet te lang wordt (max. ca. 90 sec.) en ik weinig sporen- en vrijwel geen effecten gebruik, gaat het monteren en renderen meestal goed. Maar naarmate ik meer sporen en effecten toevoeg, en/of de totale filmlengte toeneemt, verschijnen er steeds meer zwarte beelden tijdens het afspelen en ook in het export resultaat na het renderen.
Meestal steeds op een ander gedeelte in de timeline maar het begint vrijwel altijd bij de wat 'zwaardere' video gedeelten, bijv.: lange crossovers, gebruik van LUT's, etc. Het betreft geen belastende zwaargewichten zoals een aantal zware effecten tegelijk oid. Dit zou dus geen problemen moeten opleveren.
Gedeelten zonder effecten doen het aanvankelijk nog redelijk maar naarmate de totale filmlengte toeneemt (> ca. 90 sec) komt deze storing ook steeds meer voor bij de 'lichtere' videogedeelten, zonder effecten oid.
Opvallen is dat het een soort 'cumulatief' effect heeft. Daarmee bedoel ik: als ik na de storing een kwartiertje wacht (de PC laat 'rusten') kan ik daarna weer korte tijd zonder storingen werken maar na een paar minuten komt het weer terug en dus een onwerkbare situatie.

Ik heb 'Taakbeheer' open staan tijdens het monteren om te kijken welke componenten meer belast worden zodra de storing optreed.
Ik heb hier niet zoveel kaas van gegeten maar had eigenlijk verwacht dat het GPU, CPU of MEM zou zijn maar die lijken toch redelijk te functioneren (zie ook bijlagen):

- MEM gebruikt ca. 50% en blijft onveranderd tijdens de storing;
- CPU gebruikt tussen ca. 5% en 20% en neemt slechts minimaal toe tijdens de storing;
- GPU gebruikt vrijwel continu ca. 1,8 - 1,9 GB van de toegewezen 2 GB GPU-geheugen (is dat normaal?). Het gebruik van het gedeelde GPU geheugen is continu vrijwel nihil (?). Tijdens de storing zie ik de 'Video Decode' wel aanzienlijk toenemen maar m.i. blijft dat nog binnen de perken (Toch? Niet zoveel verstand van). Soms daalt die Video Decode piek weer maar het zwarte beeld blijft daarna nog bestaan.

Wat er wel heel duidelijk is, is de HDD.
Magix Pro X is geïnstalleerd op de SSD (zie 'SSD0') en de videobestanden en andere werkbestanden gebruiken de HDD (zie 'HDD1').
- HDD: Op het exacte moment dat het zwarte beeld ontstaat, stijgt het gebruik op de HDD snel en fors: meestal meer dan 90%.
De schrijfoverdrachtssnelheid neemt dan ook toe tot ver boven de 100 MB/s (onmeetbaar hoog).
- SSD: Geen duidelijke stijging, wel een kleine stijging van de schijfoverdrachtssnelheid op het moment van de storing.

Ik ben een leek op het gebied van geheugenbeheer, etc. en zie nu echt door de bomen het bos niet meer. Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.
In eerste instantie werd er gezegd dat ik de videokaart verouderd was en ik beter een nieuwe kon kopen.
Hoewel dat in deze tijd een duur grapje is, ben ik desnoods bereid om dat te doen maar ik ga geen honderden euro's uitgeven voor iets wat onzeker is. Straks heb ik een nieuwe videokaart en is het probleem nog niet verholpen.
Zou het aan de HDD kunnen liggen? Ik heb al geprobeerd om de bestanden op de andere HDD (Disk 2) te zetten maar dit had hetzelfde resultaat als op Disk 1.

 

Please help...

Reacties

Sam-Sarmadi schreef op 16.05.2021 om 14:56 uur

Hi

Ik heb ook zelfde probleem. ik heb een van mijn video uit youtube gedownload. maar krijg ik het beeld niet op de scherm. alles zwart.

Bol schreef op 16.05.2021 om 15:22 uur

@Sam-Sarmadi

Hallo Sam-Sarmadi,

Welkom op het forum voor een door Magix gebruiker.

Volgens mij is er bij u iets geheel anders aan de hand. Probeer dit eens. [klik hier]

Succes, Rob

Ps. Zou u zo vriendelijk willen zijn, om bij een volgende keer als u weer een vraag stelt, een eigen eigenbijdrage aan te maken. Zo houden wij dit forum schoon en overzichtelijk. Dit doet u zo: [klik hier]. Alvast bedankt👍 voor u medewerking.

Laatst gewijzigd door Bol op 16.05.2021, 15:28, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-