Wie kan mij adviseren inzake geluid op te nemen vanaf mijn LP's?

wimrevet schreef op 07.01.2011 om 11:59 uur

Mijn draaitafel, Sony, geeft echt onvoldoende signaal. DE software geeft dit ook aan. Het kopen van een andere draaitafel ligt voor de hand. Maar wie kan mij advideren over het type, merk dat wel zal werken. OOk het opgeven van cde specificaties, waarmede ik de markt op kan gaazal mij zeer welkom zijn .

Ik wacht gaarne even af.

Wim Revet

Reacties

mi-bo schreef op 07.01.2011 om 16:22 uur

Beste,

als U direct vanaf de draaitafel, naar de PC met converter gaat inladen is dit corr4ect( weinig signaal).

heeft u een versterker er bij sluit de draaitafel daarop aan en via de koptelefoon ingang de converter van Magix aansluiten en het probleem is opgelost.

succes.

legra019 schreef op 17.01.2011 om 04:58 uur

Beste Wim,

                Blijf van de koptelefoonuitgang van een versterker af, want dat gaat mis als je daar vandaan aansluiting op de computer maakt !!

Schaf een heel eenvoudige stereomixer aan met als ingangen : a)Mikrofoon L&R, b1)Phono 1 L&R, b2)Phono 2 L&R, c)Tape/Tuner L&R, en vaak is er nog een ingang

aanwezig voor spelers met een sterk uitgangssignaal (oudere CD-spelers) genaamd d) AUX L&R. L&R betekent : plug voor Links en Rechts.

En als uitgang : Output L&R. Deze uitgang sluit je aan op je computer-lijningang.

Je draaitafel sluit je aan op Phono 1 of Phono 2. Als je begint op te nemen dan stel de de bijbehorende regelaar van de stereomixer in combinatie met de je Magix-opnameregelaar (die tijdens het programma "Opnemen" verschijnt) zodanig af dat de opname optimaal blijft.

Wil je van een band- of cassetterecorder of zelfs van een CD-speler gaan "cleanen" dan gebruik je natuurlijk de ingang c)Tape/Tuner (soms d)AUX).

Krijg je de aanvechting om zelf je welluidend stemgeluid tesamen met bijv. de op te nemen plaat op te combineren, dan steek je op a)Mikrofoon L&R twee mikrofoons waarvan je de regelaar natuurlijk meteen weer op nul zet als je zwijgt.

De stereomixer moet ook nog een koptelefoonaansluiting hebben (HEADPHONE of MONITOR) met de daarbij behorende regelaar. Hiermee kun je via de koptelefoon in stilte meeluisteren naar wat je opneemt, en de geluidsterkte die je met zijn regelaar instelt heeft geen invloed op je opname. De ingebouwde luispreker(s) van je monitor leg je het zwijgen op door de geluidsplug uit te trekken. Dat laatste moet je zeker doen als je met mikrofoons gaat werken om "rondzingen"te voorkomen.

Het mengpaneeltje is eenvoudig en goedkoop (Marktplaats ?) maar let er wel op dat deze voor wat betreft de ingangen Phono van een RIAA-correctie is voorzien(meestal is die aanwezig). Zoek in Wikipedia eerst even op wat RIAA precies inhoudt vóór je aan de slag gaat.

Ongeacht het soort en merk draaitafel : Succes verzekerd !

legra019 schreef op 18.01.2011 om 02:00 uur

Beste Wim,

                de stereomixer is na het opnemen in het Magix-programma nog lang niet uitgediend.

Zijn de opnames gereed, dan komt namelijk het volgende: verwijder alle aansluitingen op de stereomixer en sluit vervolgens de lijnuitgang van je computer op de ingang c)Tape/Tuner van de mixer.

Via de koptelefoon kun je nu exact meeluiteren naar de muziek die je gaat restaureren. Je zult verrast zijn over hoeveel méér je hoort dan voorheen via de luidsprekers + storend omgevingsgeluid van de computer.

Voorts: als blijkt dat er in een muziekstuk een passage met een ergerlijk gejengel maar niet te "masteren" valt, of dat een te zachte passage niet naar tevredenheid kan worden opgehaald, kun je besluiten dat muziekstuk later opnieuw op te nemen en de genoemde passages met de regelaar voorzichtig naar omlaag, resp. omhoog te regelen (fade out resp. fade in). Dat betekent heel wat ged..... als beginneling !

Schaf daarom een eenvoudige mixer aan met maar een enkele schuifregelaar voor tegelijkertijd Links en Rechts voor elk soort in- en uitgang; met dubbele regelaars zou je wel eens ééntje kunnen vergeten mee te nemen tijdens het faden. Echt noodzakelijk is het vorenstaande niet als je blijft opletten.

Hier nog een tip. Ben je op zoek naar uitgerekend dát ene ontbrekende muziekstuk, dan kun dit meestal op Youtube of soms elders vinden.

Sluit de lijnuitgang van je computer op de ingang c)Tape/Tuner aan en sluit de ingang van je band- of cassetterecorder op de uitgang van de stereomixer en ga lekker opnemen. Staat de muziek eenmaal op de band dan kun je deze volgens de beschreven regelen der kunst in Magix opnemen. Dat is downloaden op z'n boerenfluitjes maar wel zeer effectief omdat er geen haan naar kán kraaien !

 

Veel plezier.