welke doelformaat moet gebruiken bij nieuwe film maken

dukki schreef op 30.11.2021 om 16:17 uur

Hallo allemaal,

Ik wil een nieuwe film maken met video de luxe maar welk doelformaat moet ik gebruiken.Ik heb onder ander foto,s en video in 4:3 formaat.

In begin scherm kan full hd 24p 16:9 of pal 4:3 720x576 25fps etc kiezen.

Heeft dit invloed op de film en kan ik deze ook branden op 19:9 formaat zodat ik een vol scherm krijgt zionder dat het beeld uit elkaar wordt getrokken.

Alvast bedankt voor het helpen

 

Reacties

sipke schreef op 30.11.2021 om 17:34 uur

Maak het op 16.9. Als je daar 4.3 invoegt zie je het normale 4.3 fragment. Sla voor de veiligheid je gemaakte film op voor je het op een drager brand. Dan kun je het resultaat zien voor je een drager vernield.

dukki schreef op 01.12.2021 om 13:38 uur

Ik heb het in 16:9 en in 4:3 gemaakt.op de tv nog steeds zwarte balken ook als ik het beeld op de tv op 16;9 zet

 

Bol schreef op 01.12.2021 om 15:10 uur

Hallo @dukki,

Het klopt inderdaad, dat als u een project met 4:3 filmfragmenten bij een filminstelling van 16:9 of 4:3 aanmaakt, u links en rechts zwarte balken zal zien bij het afspelen op uw TV. U zou natuurlijk met Effecten - Weergave/ Animatie - Grootte/Positie/Rotatie een filmfragment van 4:3 groter kunnen maken. Als u dat doet, dan wordt er boven en beneden een stuk van u 4:3 filmfragment afgesneden. zie afbeeldingen.

Succes, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Kees-Haremaker schreef op 04.12.2021 om 12:53 uur

Hallo dukki, ik zelf zet altijd bij een 4x3 film in spoor 1 een achtergrond op 16x9 zodat er geen zwarte balken links en rechts aanwezig zijn er zijn een aantal verschillende achtergronden waar je uit kan kiezen.
Mvg Kees
 

dukki schreef op 20.12.2021 om 18:39 uur

Hallo Kees,dit lijkt mij wel een oplossing. kan je dit uitleggen hoe ik dit kan doen want zo handig ben ik er nog niet mee.