Video x14: bij encoderen blu-ray geen hardwareversnelling (?)

Cornelis-Put schreef op 05.08.2023 om 11:17 uur

 

Iaptop I7-12700, rtx 3060. video x14 windows 11

Geacht forum,

Ik heb een project van 75 minuten. Een mp4 export in full-hd duurt ongeveer 25 minuten.

Ik wil nu een blu-ray branden. De encoderinstellingen/geavanceerd/hardware encoding=meerdere GPU's.

Maar als ik het encoderen start krijg ik de melding: Mixdown wordt uitgevoerd (geen hardware encoding).

En die mixdown gaat ongeveer 4 uur duren.

Ik heb ook de encoderinstelling=GPU gebruikt. Resultaat is hetzelfde.

Ik kan wel zien aan het aantal mHz dat de rtx 3060 toch wel aan het werk is.

Wat doe ik hier fout? Graag uw hulp

 

Reacties

Bol schreef op 05.08.2023 om 13:28 uur

@Cornelis-Put

Hallo Cornelis,

Bij het branden van een Blu-Ray als H.264 heb / had ik ook geen hardwareversnelling in Pro X14 en 15. Nadat ik via de programma-instellingen / tabblad Apparaatopties de hardwareversnelling bij Export op Intel(R) UHD Graphics 630 had gezet, werd er nu wel weer met Hardware-encoding gebrand. Zie afbeeldingen. Hiervandaan kan ik niet bepalen of bij u de Intel Grafische kaart geactiveerd is via het moederbord. Maar u kunt zelf even controleren in het menu Apparaatbeheer.

Bij mij is Pro X14 overschreven door Pro X15, maar is ook aanwezig in Pro X14.

Voorbeeld is uit Pro X15

Ik zie dat H.264 niet geactiveerd is, waarschijnlijk is dit een BUG. Maar H.264 is wel actief.

Succes,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 05.08.2023, 15:00, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Cornelis-Put schreef op 05.08.2023 om 17:19 uur

Hallo Rob,

hartelijk dank voor uw reactie. U heeft het probleem voor mij opgelost. Ik had zowel bij import, verwerking en export opgegeven Nvidia rtx3060. Nadat ik alleen bij export dit gewijzigd heb in Intel(R) Iris(R) Xe Graphics duurt de export nog maar 16 minuten! Begrijpen waarom het nu wel werkt doe ik niet, want ik dacht dat de rtx3060 al het zware werk voor zijn rekening neemt, maar ik ben blij dat ik nu de truc ken.

Nogmaals bedankt!

Cornelis

 

Bol schreef op 05.08.2023 om 20:32 uur

@Cornelis-Put

Hallo Cornelis,

Het doet mij deugd om te lezen, dat uw probleem is opgelost door bij hardwareversnelling de export te zetten op de Intel(R) Iris(R) Xe Graphics en dat het branden van een Blu-ray nu slecht 16 minuten duurt i.p.v. 4 uur.

Op 7 november 2022 kreeg ik dit als antwoord hierop, misschien heeft u hier iets aan.

Hallo Rob,

Ik heb nu met de ontwikkelaars kunnen praten over dit probleem.
Het is geen bug zoals ik dacht, maar eerder een technische beperking met bepaalde GPU's.
De codering voor Blu-rays wordt altijd gedaan met interlacing. Dit is gewoon hoe Blu-ray branden werkt.

Veel GPU's ondersteunen echter geen hardware matige codering voor interlaced materiaal. Daarom zal de export niet hardware matig worden gecodeerd. Uw Intel GPU ondersteunt deze functie echter wel.

Ik hoop dat ik het een en ander heb kunnen verduidelijken. Mocht je nog meer vragen hebben, neem dan gerust contact met me op.
Vriendelijke groeten, Magix Support

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)
 

Laatst gewijzigd door Bol op 05.08.2023, 20:33, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Cornelis-Put schreef op 06.08.2023 om 08:39 uur

Hallo Rob,

hartelijk dank voor uw informatie. Het antwoord van Magix support verklaart waarom ik wel snel een mp4 kon encoderen maar niet met dezelfde instelling een blu-ray. Ik ga er dus vanuit dat de rtx3060 niet met interlaced materiaal om kan.

Met vriendelijke groet,

Cornelis

 

Bol schreef op 06.08.2023 om 10:40 uur

@Cornelis-Put

Hallo Cornelis,

Branden op Blu-Ray

U mag ervanuit van uitgaan, dat uw Nvidia GeForce RTX 3060 inderdaad geen interlaced ondersteund in Magix Video Deluxe en Magix Video Pro X. Voor zover ik het nu kan bepalen ondersteund Magix Video Deluxe en Magix Video Pro X alleen maar progressief. Wanneer u bv. de preset op Blu-ray 1920x1080p24 zet en dan wordt bij het branden uw Nvidia GeForce RTX 3060 wel weer ondersteund. zie afbeeldingen.

Export Mpeg-4

Wanneer bij de programma-instelling de hardwareversnelling de export ingesteld staat op Nvidia GeForce RTX 3060 en u een filmproject exporteert als Mpeg-4 interlaced, dan wordt de hardwareversnelling óók uitgeschakeld. zie afbeeldingen.

Ik ga mij een verder verdiepen in deze materie. Mocht ik ooit het antwoord gevonden te hebben, dan zal ik u dit zeker laten weten.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Cornelis-Put schreef op 06.08.2023 om 11:19 uur

Hallo Rob,

nogmaals bedankt!

Met vriendelijke groet,

Cornelis

Erose schreef op 31.10.2023 om 11:44 uur

Dank U heren. Ik heb jullie reacties en aanbevelingen goed opgevolgd en het zelf uitgetest. Encoderen met de CPU nam vroeger ongeveer +/- 3H in beslag en nu nog maar 1/2H. Ik wou sowieso mijn oude grafische kaart Geforce GTX 1050TI vervangen maar nu weet ik niet meer welke ik moet kiezen die interlacing wel ondersteund? Mijn tweede Intel grafische kaart UHD grafics 770 blijkt het wel te doen. Ik zit al heel lang opgescheept met dit probleem vandaar dat ik jullie wil bedanken.
groetjes,

Eric

Bol schreef op 31.10.2023 om 12:56 uur

@Erose

Hallo Eric,

Het doet mij deugd om te lezen, nadat u de aanbevelingen hebt opgevolgd het encoderen van ca. 3 uur hebt kunnen terugbrengen naar 30 minuten. Zelf heb ik nog een GeForce GTX 1660Ti en die voldoet nog steeds. Zie de afbeelding voor de benodigde specificaties

Voorlopig adviseer ik u om de Intel grafische kaart te gebruiken bij het encoderen van uw Blu-ray schijven. Voor zover ik het kan overzien, is dit probleem (nog) met alle Nvidia grafische kaarten.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

PS. Misschien is deze link ook wat voor u: DVD branden zonder verspilling van DVD's

Aanvulling 31-10-2023 om 13:30 uur

Als u bij de encoder-instellingen de Presets op Blu-ray 1920x1080p24 zet dan wordt ook de hardwareversnelling gebruikt als deze als op Nvidia videokaart staat. Alleen weet ik niet wat het resultaat zal zijn, omdat het ingesteld staat als 24 f/s niet de gebruikelijk 25 f/s

Laatst gewijzigd door Bol op 31.10.2023, 13:40, in totaal 3 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-