Video en foto's in HDTV 1080i

Oudedijkers schreef op 08.11.2012 om 16:13 uur

Ik maak met mijn fototoestel foto's en filmpjes. Nu komen de filmpjes perfect in mijn gemaakte video maar van de foto's zijn stukjes bovenkant verdwenen. Dit komt denk ik dat de foto's zijn gemaakt in 4:3. Als ik mijn fototoestel op 16:9 zet, krijg ik rare foto's.

Moet ik de video die ik ga maken dan in een andere maat maken? Ik maak de video nu in HDTV 1080i fps PAL 16:9. Ik werk met Video deluxe 16 Premium

Groet, Ria

Reacties

Cinecor schreef op 08.11.2012 om 16:39 uur

Bij het aanmaken van een nieuw project in VdL kies je voor het filmproject dezelfde settings als de footage (het video bronmateriaal). Foto's die je in dat project wilt toepassen kan je daarop aanpassen door bijv in te zoomen, te croppen, enz. Dat hoeft natuurlijk niet altijd in het volle beeldformaat van het project te zijn. Het is een kwestie van creativiteit hoe je met de foto's wilt omgaan. VdL kent een aantal effecten die je in dit verband maar eens moet uitproberen. Foto's in een film dienen wel altijd een functionele toepassing te hebben. Film is totaal iets anders dan fotografie!