Verzoek om tips voor geluidconfiguratie

Harmen schreef op 03.11.2022 om 11:17 uur

Na initiële problemen met de laatste versie van Music Maker, welke zijn opgelost door een complete herinstallatie van Windows 11, heb ik nog wat kleine problemen met het programma. Ik gebruik de midi instrumenten veel, en het gebeurt nog al eens dat ik bij het gebruik ervan op een gegeven moment klik- en spettergeluiden hoor door de noten heen. Als ik Music Maker dan opnieuw opstart gaat het weer even goed, maar het komt toch altijd weer terug. Ik heb al wat gespeeld met de buffergrootte van de ASIO driver maar dat lost het probleem niet echt op. Moet ik mijn geluidskaart upgraden? Want nu gebruik ik het simpele ingebouwde geval wat met mijn pc kwam. Als keyboard heb ik nu de Arturia Keylab 49 Essential op een USB-poort. Tips voor een optimale configuratie van mijn pc zijn bijzonder welkom 🤗

Reacties

mi-bo schreef op 03.11.2022 om 11:31 uur

@Harmen

Gaat Uw probleem nu over MMM 2022 zoals laatste bericht met oplossing van MAGIX Support of bent U inmiddels overgestapt naar MMM 2023.

Gr

Michael

Harmen schreef op 03.11.2022 om 11:45 uur

Gaat Uw probleem nu over MMM 2022 zoals laatste bericht met oplossing van MAGIX Support of bent U inmiddels overgestapt naar MMM 2023.

MM2023 - door de herinstallatie van Windows 11 kan ik deze nu eindelijk gebruiken.

mi-bo schreef op 03.11.2022 om 11:49 uur

@Harmen

Dank voor Uw snelle reactie.

Al gekeken aansluiting Uw vraag

"Als keyboard heb ik nu de Arturia Keylab 49 Essential op een USB-poort."

In een andere Usb poort aan te sluiten,

is de bekabeling wel in goede staat

Gr

Michael

Harmen schreef op 03.11.2022 om 11:54 uur

Andere USB-poort maakt geen verschil; de bekabeling lijkt goed te zijn - ik heb een vergelijkbare kabel voor mijn printer en die eens geprobeerd maar het probleem keert toch telkens terug.

Bol schreef op 03.11.2022 om 12:21 uur

Hallo Harmen

Hebt een schone W11 22H2 gedaan? Als dat zo is, dan zit daar waarschijnlijk uw probleem.

Zie: https://www.magix.info/nl/forum/achtergrondmuziek-wordt-slecht-geimporteerd--1307031/#ca1815379

Wat u nog eerst zou nog kunnen proberen is om de audiodrivers te opnieuw te installeren.

met vriendelijke groet,

Rob (forumlid / moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Harmen schreef op 03.11.2022 om 12:35 uur

Welke drivers doel je precies op? Ik heb voor alle componenten de laatste drivers geïnstalleerd. Natuurlijk zou de laatste update van Windows 11 het probleem kunnen zijn, maar teruggaan naar een eerdere versie is voor mij geen optie.

Bol schreef op 03.11.2022 om 12:35 uur

@Harmen

Hallo Harmen,

Als u de Realtek Audio drivers gebruikt, dan is mijn advies om deze een grondig te verwijderen.

Bij het opstarten worden deze door W11 weer opnieuw geïnstalleerd. Maar u kunt ook bij de leverancier van uw moederbord kunnen kijken wat de laatste drijvers zijn.

Voorbeeld

met vriendelijke groet,

Rob (forumlid / moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 03.11.2022 om 12:46 uur

@Harmen

Harmen, dank voor Uw Feedback.

Zie dat Bol ook aan het reageren is.

Sc6

Gr

Michael

Bise schreef op 03.11.2022 om 18:28 uur

Beste Harmen,

U schrijft dat u het geluid heeft van wat met in de PC zit. Wrs de de ingebousde chip. Zelf heb ik altijd een interne geluidskaart ingebouwd, omdat ik veel met geluid doe niet alleen voor video maar ook voor andere doeleinden.Mijn PC is alweer ruim10 jaar oud maar werkt nog steeds met een Terratec-kaart. Een van mijn geluidsvrienden heeft prima ervaring met een SB Audigy RX geluidskaart. Wellicht heeft u ruimte in de PC? Bij de goede detail-handel te koop voor +/- € 58.-

Succes met eventueel andere oplossingen.

Mvg. Cees

Harmen schreef op 04.11.2022 om 10:52 uur

Een van mijn geluidsvrienden heeft prima ervaring met een SB Audigy RX geluidskaart. Wellicht heeft u ruimte in de PC? Bij de goede detail-handel te koop voor +/- € 58.-

Dank voor de tip! Ik heb deze vanmorgen besteld en zal laten weten of het verschil maakt. Kwaad zal het sowieso niet kunnen denk ik 😁

Harmen schreef op 04.11.2022 om 10:53 uur

Maar u kunt ook bij de leverancier van uw moederbord kunnen kijken wat de laatste drijvers zijn.

Dank, dit laatste heb ik gedaan en ik hoop dat het wat gaat helpen.

Bol schreef op 04.11.2022 om 12:50 uur

@Harmen

Hallo Harmen,

Ik zie, dat u de Realtek audiochip opnieuw hebt geïnstalleerd. Is uw klik- en spettergeluidprobleem hiermee opgelost?

De Realtek (R) audiochip zit standaard op de meeste moederborden. Voor normaal gebruik voldoet deze chip uitstekend, maar als u een betere geluidskwaliteit wilt hebben, dan is het advies van @Bise (Cees) een echte aanrader. Ik ben zeer benieuwd naar uw ervaringen en/of u echt grote verschillen waarneemt. Laat het ons weten via het forum.

Succes,

Rob (forumlid / moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Harmen schreef op 04.11.2022 om 13:03 uur

Ik zie, dat u de Realtek audiochip opnieuw hebt geïnstalleerd. Is uw klik- en spettergeluidprobleem hiermee opgelost?

Nee, het doet zich nog steeds voor. Dus ik hoop dat de nieuwe geluidskaart wonderen gaat verrichten 😄

Bol schreef op 04.11.2022 om 13:15 uur

@Harmen

Hallo Harmen,

Bedankt👍 voor uw terugkoppeling. Ik ben net als u zeer benieuwd of de nieuwe geluidskaart uw klik- en spettergeluidprobleem hiermee ook daadwerkelijk is opgelost? Zo niet, dan adviseer ik u om contact op te nemen met Microsoft Support

Met vriendelijke groet,

Rob (forumlid / moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 05.11.2022 om 11:40 uur

@Harmen

Hallo Harmen,

Misschien kan dit uw audioprobleem oplossen?

Ga eens naar:

  • Alle Windows instellingen
  • Bijwerken en beveiliging
  • Problemen oplossen
  • Extra probleemoplossers
  • Audio afspelen

Met vriendelijke groet,

Rob (forumlid / moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Harmen schreef op 06.11.2022 om 15:47 uur

Ja, dat heb ik ook al geprobeerd, maar die probleemoplosser doet niet veel omdat -ie geen problemen vindt...

Bol schreef op 06.11.2022 om 16:21 uur

@Harmen

Hallo Harmen,

👌Maar het was het proberen waard. Maar is uw audioprobleem reeds opgelost? Hebt u de nieuwe geluidskaart al binnen en geïnstalleerd?

Met vriendelijke groet,

Rob (forumlid / moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 10.11.2022, 13:02, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Harmen schreef op 06.11.2022 om 17:07 uur

Hebt u de nieuwe geluidskaart al binnen en geïnstalleerd?

Nee, die komt morgen binnen als alles goed gaat.

Harmen schreef op 09.11.2022 om 20:19 uur

Nieuwe geluidskaart geïnstalleerd. Is daarmee het probleem opgelost? Ja en nee. De kaart komt met een eigen ASIO driver:

...maar als ik deze selecteer (dus in dit venster op OK klik) dan crasht Music Maker. Keer op keer. Andere programma's zoals Ableton Live 11 (Lite) werken prima met deze driver.

De enige ASIO driver die vooralsnog werkt zonder problemen is de ASIO4ALL driver.

Dus of ik nu écht wat ben opgeschoten met deze nieuwe geluidskaart? Ik heb geen idee.

Ik moet wel zeggen dat ik een beetje verdrietig wordt van alle issues die ik tot nu toe met Music Maker heb ervaren.

Bol schreef op 09.11.2022 om 22:38 uur

@Harmen

Hallo Harmen,

Misschien kan dit voor u de oplossing zijn?

  • Ga eens naar Programma-instellingen / Audio-MIDI
  • Zet het asio-stuurprogramma op Music Maker Asio
  • klik op Geavanceerd...
  • dit zijn mijn instellingen.
  • start MMM opnieuw op.

Met vriendelijke groet,

Rob (forumlid / moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Harmen schreef op 09.11.2022 om 22:43 uur

Dank maar met die ASIO driver heb ik dus telkens de genoemde problemen, ongeacht hoe ik de settings verander. Alleen de ASIO4ALL driver schijnt nu vooralsnog goed te werken.

Bol schreef op 09.11.2022 om 23:16 uur

@Harmen

Hallo Harmen,

  • zet uw de ASIO stuurprogramma eens op Magix Low Latency 2016
  • klik op geavanceerd...
  • klik in WDM Device list op de gewenste uitvoer. Bij mij is dit nu mijn JBL LIVE660NC stereo Bluetooth koptelefoon

Als u deze ook niet kan selecteren en activeren, dan krijg ik het vermoeden, dat MMM bij u toch niet goed is geïnstalleerd. Ik zou achter uw computer moeten zitten om uw probleem te kunnen tackelen.

Met vriendelijke groet,

Rob (forumlid / moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 09.11.2022 om 23:56 uur

@Harmen

Hallo Harmen,

Zelf heb ik geen Keyboard aangesloten aan mijn PC. Ik heb een voorstel om uit te sluiten dat MMM programma de schuldige is van al uw problemen. Ontkoppelt eens uw keyboard Arturia Keylab 49 Essential van de PC en gebruik hier voor eens het schermkeyboard. Wat is dan het resultaat?

Met vriendelijke groet,

Rob (forumlid / moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 09.11.2022, 23:57, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Harmen schreef op 10.11.2022 om 06:54 uur

Ik kan die driver wel selecteren maar ook met die driver komt het geklik en gesputter telkens weer terug. Alleen de ASIO4ALL driver geeft vooralsnog geen problemen. Liever zou ik echter zien dat ik de driver die met de geluidskaart meekwam zou kunnen selecteren zonder dat het programma crasht - als dat in andere editprogramma's kan, dan moet het in MM toch ook kunnen...