Toegevoegd microfoon geluid in toonhoogte aanpassen

sipke schreef op 30.06.2022 om 14:00 uur

Onlangs overgestapt naar VDL 2022 en die is prima, maar het lijkt erop dat deze versie het toegevoegde microfoongeluid (wat al laag is) nog een octaaf verder verlaagd. Met de optie "geluid met externe bewerker bewerken" en dan kiezen voor equaliser is dat prima bij te werken. Echter ik zie geen kans de toegevoegde geluidsfragmenten in één keer bij te stellen, het moet fragment voor fragment. Nog beter zou het zijn de geluidsbewerker zo in te stellen dat deze op ingestelde waarde blijft staan. Kan dat?

Ik denk dat ik de oplossing al heb. Voor het geval iemand met hetzelfde probleem zit, zet de mirofoonversterking harder (en eventueel microfoonsignaal zachter) dan klinkt het stukken beter.

Reacties

Peter-vanBinnendijk schreef op 14.07.2022 om 15:02 uur

Beste Sipke,

 

Ik lees je bericht nu pas, dus vandaar een latere reactie. Ik weet geen oplossing helaas. Maar wellicht ben ik geholpen. Kun je me kort aangeven waar/hoe ik de versterking harder zet en het microfoonsignaal zachter? Bij voorbaat dank. Peter

sipke schreef op 14.07.2022 om 15:46 uur

Dat zal mede afhankelijk zijn van je geluidskaart denk ik, maar bij mij is het in VDL geluidsopname activeren, vervolgens niveauregeling en dubbelklik op de microfoon.

Bol schreef op 14.07.2022 om 16:40 uur

@sipke

Hallo Sipke,

....Onlangs overgestapt naar VDL 2022 en die is prima, maar het lijkt erop dat deze versie het toegevoegde microfoongeluid (wat al laag is) nog een octaaf verder verlaagd.....

Ik heb zo'n vermoeden, dat u twee termen door elkaar haalt. Met een octaaf wordt de toonhoogtes van een muziekstuk bedoeld en met het volume de geluidssterkte.

  • Zet eens een vinkje bij 1. Audiostuurprogramma een vinkje bij: Normaliseren na de opname
  • Klik op Niveauregeling, opnemen, eigenschappen, niveaus. Hier kunt u geluidsniveau instellen

U moet i.p.v. Stereo-Mix nu Microfoon lezen.

Succes,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 14.07.2022, 16:42, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

sipke schreef op 14.07.2022 om 17:14 uur

Ik bedoel inderdaad een octaaf. Heb al een redelijk lage stem (niet superlaag) maar de interne microfoon maakt dat nog een octaaf lager. Waar ik wel overheen gekeken heb is het normaliseren.