Systeemeisen VDL 2023

SevenHills schreef op 11.01.2023 om 19:23 uur

Hallo,

Sinds kort heb ik VDL 2023 aangeschaft en ga hiermee aan de slag als er een nieuwe laptop is aangeschaft. Op de huidige laptop, IntelCore I7 6700HQ 2.59 Ghz en 8 MB RAM aangeschaft in Juni 2016, bewerk ik op dit moment nog mijn gedigitaliseerde oude S-VHS opnamen met VDL 2016. Daarnaast heb ik nog opnamemateriaal van een Sony digitale camera van 12 jaar oud. Vooral met de laatstgenoemde opnamen schiet ik te kort qua configuratie.

Ik vraag mij af of ik met de op het oog hebbende configuratie voldoende rekenkracht in huis haal waarmee ik HD, UHD en 4K kan bewerken.

Omdat mijn huidige laptop in al die jaren goed is bevallen wil ik niet van merk veranderen maar wel een stevige upgrade maken.

Mijn gedachten gaan uit naar deze configuratie : AMD Ryzen 7 6800H | GeForce RTX 3060 | 16 GB RAM| 1 TB SSD opslag)

Is er bij videomontage een voorkeur voor AMD Ryzen 7 of Intel Core I7?

Recent heb ik hier gelezen dat videobestanden die ik heb gedigitaliseerd met een oudere versie van VDL in een nieuwere versie voor problemen kan zorgen, enig idee of VDL 2023 daar ook moeite mee heeft.

Benieuwd naar jullie reacties.

 

Vriendelijke groet,

Peter

 

Reacties

Bol schreef op 11.01.2023 om 23:12 uur

@SevenHills

Hallo Peter,

....Ik vraag mij af of ik met de op het oog hebbende configuratie voldoende rekenkracht in huis haal waarmee ik HD, UHD en 4K kan bewerken......

Zie eens De technische gegevens in één oogopslag - MAGIX Video deluxe

.....Mijn gedachten gaan uit naar deze configuratie : AMD Ryzen 7 6800H | GeForce RTX 3060 | 16 GB RAM| 1 TB SSD opslag).....

  • Mijn advies is 32GB RAM werkgeheugen.
  • Wat betreft AMD of en Intel processor daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Persoonlijk ga ik voor een Intel processor, maar dat is subjectief.
  • Beide CPU's presteren extreem goed op het gebied van benchmarks, maar het is Intel i7 die AMD Ryzen 7 verslaat met een marge van maximaal 15-20% betere prestaties??.

.....Recent heb ik hier gelezen dat videobestanden die ik heb gedigitaliseerd met een oudere versie van VDL in een nieuwere versie voor problemen kan zorgen, enig idee of VDL 2023 daar ook moeite mee heeft......

Als u uw videobestanden hebt gedigitaliseerd in een oudere VDL versie, dan lijkt het mij dat VDL2023 daar geen enkele moeite hebt. U zou het zelf kunnen uitproberen door VDL2023 (2 licenties) te installeren, naast uw VDL2016

Succes,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

sipke schreef op 12.01.2023 om 09:40 uur

Ik had tot voor kort een pc met I5 en kon probleemloos een 4K film maken maar na uploaden naar youtube kreeg ik zelden de 4K indicatie van youtube. De gebruikte programma's waren VDL 2018 1n 2022. Nu heb ik een I7 machine en komt van youtube probleemloos het 4K stempel. In de aanloop van het gebruik van de I7 machine (of win 11) was het nog wel een probleem om VDL 2023 werkend te krijgen en heb nog geen ervaring hoe dat op youtube gaat. Mijn huidige pc heet 16 GB geheugen.

SevenHills schreef op 12.01.2023 om 10:59 uur

Bedankt voor jullie reacties !! Met installeren van VDL 2023 wil ik eigenlijk wachten tot er een nieuwe laptop staat alhoewel het het proberen waard is om deze ook op de oude laptop naast 2016 versie te laten draaien. Hopen dat dat geen onderlinge conflicten zal gaan opleveren ;) Qua processor voor de nieuwe aanschaf moet ik me nog maar eens even bedenken. Als ik de diverse berichten er zo op nalees is het per jaar vaak een nek aan nek race tussen AMD en Intel en zijn de verschillen niet erg groot. Wat betreft het RAM geheugen, daar is het een overweging waard om bij aanschaf direct voor 32 GB te gaan. Enfin, ik zal me er nog eens in gaan verdiepen.Voor info of bij evt. problemen zal ik me hier zeker weer melden. 😉

Bol schreef op 12.01.2023 om 11:46 uur

@SevenHills

Hallo Peter,

Met het aanschaffen van een nieuwe PC heb ik ook nog steeds zeer veel moeite, ondanks de vele Pc's die ik reeds heb gehad. Mijn advies vraag zoveel mogelijk advies bij een erkende PC bouwer. Het klopt de verschillen tussen AMD en Intel niet meer zo groot zijn. Maar ja wat is wijsheid.

.......Met installeren van VDL 2023 wil ik eigenlijk wachten tot er een nieuwe laptop staat alhoewel het het proberen waard is om deze ook op de oude laptop naast 2016 versie te laten draaien. Hopen dat dat geen onderlinge conflicten zal gaan opleveren....... 

VDL 2016 en VDL2023 geven onderling geen conflicten. Beide zijn standalone te installeren, maar je kan ze tegelijk opstarten en er in bewerken. Ook zijn de MVP projectbestanden onderling niet uitwisselbaar.

Als moderator, heb ik de volgende Magix programma zonder problemen op mijn werk PC staan. Zie afbeelding

Succes met het samenstellen c.q. het aanschaffen van u nieuwe Laptop.

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

SevenHills schreef op 12.01.2023 om 12:44 uur

@SevenHills

Welk programma je gebruikt voor welke toepassing zou voor mij nog een hele opgave zijn.😉

Want ook voor het maken van een fotoproject kun je toch in VDL uit de voeten lijkt me?

Groet, Peter

Bol schreef op 12.01.2023 om 13:08 uur

@SevenHills

Hallo Peter,

.....Want ook voor het maken van een fotoproject kun je toch in VDL uit de voeten lijkt me?....

Wat u schrijft is geheel correct. Als moderator krijg ik nog steeds vragen over verschillende Magix programma's. Om toch een goed c.q. correct antwoorden te kunnen geven, heb ik meer dan eens deze verouderde Magix programma nodig.

Groet, Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 12.01.2023, 14:30, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-