splitsen geluidssporen

plagge schreef op 17.04.2023 om 14:50 uur

Ik heb een Sony HDR-AX2000 Handycam-camcorder met twee microfooningangen. Eén ingang is de cameramicrofoon en de tweede ingang is voor de externe micro. Op het SD kaartje wordt als ik beide microfoons aan heb staan het geluid uiteraard op twee sporen geplaatst. Nu wil ik het geluid achteraf in Magix VDL 2023 splitsen zodat ik twee losse geluidssporen heb. Kan dat en zo ja hoe doe ik dat? Groet, Geertjan

Reacties

lucholvoet schreef op 17.04.2023 om 20:17 uur

Hallo Plagge,

Ik heb dat ook geprobeerd met VDL premium maar dit luk NIET !!!

Als je video PRO versie koopt lukt dit wel. Dit is wel de professionele en duurdere versie.

Groeten, Luc

 

 

plagge schreef op 18.04.2023 om 09:38 uur

Dank je wel Luc dat is duidelijk. Misschien dat Magix deze mogelijkheid ook gaat toevoegen aan VDL . Want ik heb vooralsnog meer dan voldoende aan VDL dus om een extra uitgave te doen voor één extraatje? Lijkt mij niet. Groet, Geertjan

Kees-Haremaker schreef op 18.04.2023 om 14:56 uur

Hallo GeertJan, als ik jou vraag lees en je schrijft dat op het kaartje twee geluidssporen staan zou ik zeggen dat je het tweede geluid van de extra microfoon op b.v. spoor drie zou kunnen slepen en daarna kan je het wel synchroniseren met het eerste geluidsspoor
Probeer maar eens ik zie het antwoord wel
Mvg Kees

Bol schreef op 18.04.2023 om 14:59 uur

@lucholvoet, @plagge

Hallo Luc, Geertjan,

Het is via een omweg toch mogelijk om het linker- en rechtergeluidskanaal op de tijdlijn van Video Deluxe 2023 te zetten. Doe het volgende:

  • zet het filmfragment op de tijdlijn.
  • klik met de rechtermuisknop op het audiospoor
  • klik op Audio Cleaning... (Alt+A)
  • klik op tabblad Stereo FX
  • StereoFX preset en kies alleen linker kanaal
  • klik op OK
  • Ga naar bestand / Film exporteren / audio als Wave
  • Nu wordt alleen het linkerkanaal geëxporteerd.
  • Doe de bovenstaande stappen ook voor het rechterkanaal.
  • Zie filmpje

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

plagge schreef op 18.04.2023 om 16:00 uur

Beste Rob, Zoals wel vaker ben ik met stomheid geslagen dat je het weer voor elkaar gekregen hebt om een oplossing te bedenken voor het genoemde probleem. Grote klasse! Tegenwoordig zeggen ze trouwens ook wel uitdaging en dat is volgens mij precies iets dat je heel graag aanpakt. Voor deze film is het in ieder geval de oplossing. Dank je wel voor het meedenken. Groet, Geertjan

Bol schreef op 18.04.2023 om 16:20 uur

@plagge

Hallo Geertjan,

Het doet mij deugd om te lezen, dat de aangedragen oplossing voor u de oplossing blijkt te zijn. Het is voor mij steeds weer een uitdaging om een gepaste oplossing te vinden voor iemands probleem. Bedankt👍 voor uw terugkoppeling.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

lucholvoet schreef op 18.04.2023 om 17:10 uur

Proficiat voor de oplossing, maar wat een gedoe om een klankspoor te spltsen !

Groeten, Luc

Bol schreef op 19.04.2023 om 13:03 uur

@lucholvoet

Hallo Luc,

Bedankt👍 voor uw terugkoppeling.

Wat betreft uw opmerking: "Wat een gedoe om een klankspoor op te splitsen". Persoonlijk vind ik het nogal meevallen. Wanneer u de bovenstaande procedure het een paar keer hebt toegepast, dan zult u zien dat dit nogal meevalt.

Maar goed, de vraagstelling van Geertjan was / is: "Hoe kan ik een audiospoor in één linker- en rechter kanaal splitsen?" Daarvoor heb ik een workaround op het forum gezet voor Video Deluxe 2023. Deze is workaround is ook toepasbaar in alle voorgaande Video Deluxe versies!!

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

plagge schreef op 19.04.2023 om 13:13 uur

Hallo Luc, Ik vind de oplossing van Rob best te doen. Net zoals hij zegt een paar keer oefenen en het aanschaffen van een duurdere Pro versie is totaal overbodig. 😂  Groet, Geertjan