Slechte beeldkwaliteit gebranden DVD (DL)

t.a.j.-castien schreef op 18.06.2018 om 22:23 uur

Ik maak gebruik van Magix PhotoStory v17.1.4.150 op een MSI laptop met 16GB ram en een Intel i7-6700 HQ CPU 2.6 GHz. Helaas zijn de gebrande DVD (DL) als ze afgepeeld worden op TV/laptop van slechte kwaliteit. Ik heb de kwaliteits opties in het encoderinstellingen menu op beste kwaliteit gezet. Dit helpt niet echt. De foto's zijn onscherp en ook de teksten zijn onscherp.

Wat doe ik verkeerd?

Alvast bedankt voor jullie reactie,

mvg Timo

Reacties

Bol schreef op 18.06.2018 om 23:24 uur

Hallo Timo,

Zelf brand ik nooit rechtstreeks op Dvd's, maar als ISO bestanden. Hiermee voorkom je verspilling van Dvd's, als erbij het branden iets fout is gegaan. Persoonlijk gebruik ik altijd de standaard instelling van het brandprogramma.

Om een ISO bestand te branden, ga dan als volgt te werk:

  1. klik rechtsboven op branden en weer op branden
  2. klik op DVD
  3. zet op 1 de brander op Image recorder
  4. klik op Encoder-instelling en dan op Reset.
  5. zet een vinkje bij Effecten op GPU berekenen
  6. klik op OK en op Branden
  7. plaats het ISO bestand in de gewenst map en geef het ISO bestand een naam
  8. nu wordt er een naam.iso gebrand.
  9. je kunt dit ISO bestand afspelen in VLC media player.
  10. als je de kwaliteit goed vindt, kan je dit ISO bestand, met een freeware brandprogramma op een DVD branden
  1. Freeware VLC kan je downloaden van: http://www.videolan.org/vlc/
  2. Freeware Anyburn kan je downloaden van: http://www.anyburn.com/

Succes,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 18.06.2018, 23:28, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

t.a.j.-castien schreef op 25.06.2018 om 20:21 uur

Beste Rob,

Bedankt voor je snelle reactie op mijn vraag. Ik ben er meteen mee aan de slag gegaan. Het maken van eerst een iso file was mij niet vreemd. Zo werkte ik al. Dit maal heb ik het iso file gecreëerd met de optie zoals jij aangaf. (effecten op GPU berekenen). Na het creëren van het iso bestand heb ik deze gestart met Kodi.

Dit ziet er dan weer onscherp uit. Als ik in Photostory zelf kijk ziet het er wel scherp uit.

Ook de foto’s in de slideshows zijn van aanzienlijk mindere kwaliteit.

Helaas kan ik geen afbeeldingen invoegen want dan had ik graag het verschil willen laten zien.

Als ik van 1 slideshow een *.wmv file van maak ziet het er strak uit. Kan dit probleem zitten in bepaalde codec's?

Alvast bedankt voor je reactie,

Groet,

Timo

 

 

 

 

 

Bol schreef op 25.06.2018 om 20:59 uur

Hallo Timo,

Of het aan bepaalde codex ligt, daar heb ik geen antwoord op. Zelf denk ik van niet. Wat je nog zou kunnen doen is, om het gemaakte wmv bestand op de tijdlijn van photostory te zetten en dan dit bestand te branden. Wat is dan het resultaat.

Groet,

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 26.06.2018 om 10:21 uur

Hallo Timo,

Zelf exporteer ik mijn slideshows meestal als Mpeg-4 bestand. Ik heb voor jou een paar testen gedaan en ben tot de conclusie gekomen, dat wanneer je de slideshow op een DVD brand deze onscherper wordt, omdat de resolutie van de foto's verlaagd worden naar: 720 x 572 pixels in vergelijking met wmv bestand, deze wordt meestal geëxporteerd als: 1920 x1080 pixels.

WMV bestand

DVD vob-bestand

Wanneer je de slideshow op een Blu-Ray disk brand, dan is de slideshow net zo scherp als een WMV bestand

Succes,

Rob

PS: Gisteravond (25-06-2018) kreeg ik een melding, dat er een update voor Photostory te downloaden was en wel de versie 17.1.4.152.

Laatst gewijzigd door Bol op 26.06.2018, 10:30, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 26.06.2018 om 10:34 uur

Timo.

vergeet niet na het uploaden van MAGIX Photostory Deluxe naar versie 17.1.4.152 groot 492 Mb ( met upgrade garantie ) om daarna weer gratis programma via hulp te downloaden en te installeren. ( 8 GB )

Heeft U bij optie mpeg- encoder de Bitrate niet te hoog staan, ( max tussen 6500 - 7000)

MVG,

Michael ( mi-bo )

Bol schreef op 26.06.2018 om 23:37 uur

Hallo Timo,

De nieuwe update versie 17.1.4.152 zal het probleem van onscherpe foto's niet oplossen.

Voor uitleg van Bitrate zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bitrate

Ik ga er vanuit, dat je bij het installeren van Photostory versie 14.1.4.150 ook de gratis programma gedownload en geïnstalleerd hebt. Geen van deze gratis programma's zal je probleem van onscherpe foto's oplossen. Jouw probleem moet je echt zoeken in de resolutie.

Zelf maak ik mijn foto's op een resolutie 2592 x 1944 pixels. Als ik deze op de tijdlijn van Photostory heb geplaatst en dan op een DVD brand wordt de resolutie teruggebracht naar: 720 x 572 pixels (onscherp) . Brand ik deze op Blu-Ray dan wordt de resolutie teruggebracht naar: 1920 x 1080 pixels

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 26.06.2018, 23:39, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

t.a.j.-castien schreef op 28.06.2018 om 22:40 uur

Beste Rob en Michael,

Bedankt voor jullie reacties.

De updates heb ik ook gekregen en meteen uitgevoerd. Dit heeft niet geholpen.Eigenlijk wel logisch.

In het verleden heb ik best wel wat DVD's gebrand en is mij dit nooit zo erg opgevallen. Helaas heb ik niet de beschikking over een Blueray brander en eerlijk gezegd vind ik het dan een tekortkoming van Magix als de kwaliteit zover wordt teruggeschroefd terwijl de software doet vermoeden dat je HD kwaliteit DVD's brand. Dual Layer.

Ik zal eens wat gaan testen met andere beeld verhouding 4:3 i.p.v. breedbeeld. Ook met de BIT rate valt misschien eer te behalen. Deze had ik op maximaal gezet. Maar volgens mij heb ik het ook al eens met de default settings geprobeerd.

Blijf het vreemd vinden dat de kwaliteit zo ver achteruit gaat bij het creëren van een DVD.

Hebben jullie enig idee waar ik dit kan neerleggen bij Magix?

Nogmaals bedankt voor jullie hulp..

groet,

Timo

Bol schreef op 28.06.2018 om 22:56 uur

Hallo Timo,

Je schrijft: "eerlijk gezegd vind ik het dan een tekortkoming van Magix als de kwaliteit zover wordt teruggeschroefd terwijl de software doet vermoeden dat je HD kwaliteit DVD's brand."

Helaas, moet ik je schrijven, dat Magix niet de kwaliteit terugschroeft maar dat dit de standaard is voor een standaard DVD schijf. Een standaard DVD speler kan alleen maar overweg met VOB bestanden, die op een resolutie van 720 x 572 pixels zijn weggeschreven. Bij een gewone TV met beeldbuis gaf een DVD een uitstekend beeld in die tijd. Maar deze is achterhaalt door de Blu-Ray spelers en Media players. (HD niveau)

De HD kwaliteit, waarover jij het hebt, slaat op Blu-Ray en dat je bv. Mpeg-4 bestanden of ander formatten weg kan schrijven in hoge resolutie, zelfs tot 4K.

Groet,

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 29.06.2018 om 08:58 uur

Timo.

Als geregistreerd MAGIX gebruiker heeft U altijd met een nieuw product recht op gratis ondersteuning.

U maakt een ticket aan via MAGIXsupport ,

https://support2.magix.com/customer/index.php 

en deponeer daar Uw bevindingen.

Mvg

Michael.

t.a.j.-castien schreef op 01.07.2018 om 22:51 uur

Beste Rob,

Bedankt voor je aanbod en assistentie de afgelopen dagen.

Ik ga toch even een ticket aanmaken bij het Magix Support team. Het lijkt mij toch sterk dat je geen foto DVD kunt creëren die scherp is. Ondanks de standaard van 720 x 572. Ik heb nog nooit een onscherpe film op DVD gekocht. Dit moet een instelling ergens zijn.

Als ik meer weet zal ik dit zeker delen..

Groet,

Timo

Bol schreef op 01.07.2018 om 23:53 uur

Hallo Timo,

Graag, gedaan. Ik ben benieuwd wat Magix Support je als antwoord geeft.

Heb je het al eens geprobeerd om DVD te branden met "Anti-interlacefilter gebruiken (onderdrukt flikkeringen)" aangevinkt.

Hier wat meer informatie over Dvd's zie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Dvd

Groet,

Rob

3x gewijzigd i.v.m. toevoeging afbeelding en meer informatie

Laatst gewijzigd door Bol op 02.07.2018, 00:06, in totaal 3 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

t.a.j.-castien schreef op 02.07.2018 om 22:06 uur

Beste Rob,

Ik las het nodige van Magix zelf. Daar stellen ze het volgende. "Opmerking: Feitelijk is een DVD tegenwoordig niet meer het juiste medium voor het uitvoeren van een fotoshow"

Het lijkt wel alsof ze de DVD al afgeschreven hebben terwijl ze toch een programma speciaal hiervoor ontwikkeld hebben. Het advies is: De tegenwoordige TV's kunnen via USB echter direct afspelen vanaf een USB-stick of externe harddisk. Om die reden is het uitvoeren naar een goed formaat videobestand tegenwoordig meer aan te bevelen. Enige wat u dan "mist" is het DVD-menu; u heeft immers "alleen" de fotoshow als video-bestand.

Ik brand regelmatig DVD's voor familie/vrienden zodat ze een kopie met de foto's hebben. Ze denken toch niet dat ik USB-sticks ga uitdelen?

Ik ben zelf maar aan het testen gegaan met alle mogelijke instellingen. Van beeldformaat 3:4 of 16:9 met diverse instellingen qua encoder instellingen. Niets geeft het gewenste resultaat. Bij 4:3 beeldverhouding is de kwaliteit wel iets beter..

Ik ga nog verder met onderzoeken. Dit moet beter kunnen.

groet,

Timo

 

Bol schreef op 02.07.2018 om 22:22 uur

Timo,

Een dergelijk antwoord had ik al verwacht. Zelf brand ik ook nog regelmatig Dvd's voor familieleden met een redelijke kwaliteit. Als ik deze vergelijk met Blu-ray schijf, dan zie ik wel degelijk een groot verschil. Maar niet iedereen heeft een Blu-Ray speler.

Ik wil je nog benadrukken, dat mijn aanbod om voor jou testen uit te voeren blijf bestaan. Wat ik ook met je kan afspreken is, dat ik met eigen foto's een DVD brand en dan als ISO bestand naar je toe mailt. Geef mij, via een persoonlijk bericht een emailadres, dan kan ik je dit bestand mailen.

Groet,

Rob

PS. u mag ook de slideshow *.wmv file 1920 x 1080, die u reeds gemaakt heb naar mij toe mailen

Laatst gewijzigd door Bol op 02.07.2018, 22:52, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 03.07.2018 om 09:03 uur

Timo,

De volledige brieving op mijn gemak nagelezen.

U schrijft over breedbeeld branden.(vermoedelijk is dit de oorzaak van wazige beelden).

U & bol schrijven over 720:572 is dit een nieuw brand mogelijkheid.

U schrijft kijken naar optie 4:3 dit wordt dan toch een vertekend beeld als er 16:9 is opgenomen.

Door het lezen dat er verder via PB naar een oplossing wordt gezocht, is mijn meedenken van 02-07-2018 verwijderd.

Ik zie uit naar de reactie van MAGIX Support,(Hopend dat U dat ook op het MAGIX.INFO forum publiceer) daar hebben MAGIX gebruikers ook iets aan die(denken ) het zelfde probleem te hebben als U.

Mvg

Michael

 

Bol schreef op 03.07.2018 om 09:48 uur

U & bol schrijven over 720:572 is dit een nieuw brand mogelijkheid.

@mi-bo Een tikfoutje is zo gemaakt, dit moet natuurlijk 720x576 zijn. Bij het branden op een standaard DVD worden de VOB bestand automatisch gebrand op 720 x 576.

Ook wordt er niet, via een PB, naar een oplossing gezocht. Ik heb Timo wel de mogelijkheid gegeven, om mij via Wetransfer zijn project te mailen, zodat ik een goed beeld kan krijgen, wat nu het eigenlijke probleem van Timo zou kunnen zijn.

 

Laatst gewijzigd door Bol op 03.07.2018, 10:07, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 03.07.2018 om 10:54 uur

Timo,

Bedankt voor Uw reactie.

Mvg

Michael

Bol schreef op 03.07.2018 om 11:22 uur

@mi-bo welke reactie? Ik zie nog geen reactie van Timo. Zie ook mijn PB aan u.

Laatst gewijzigd door Bol op 03.07.2018, 11:41, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 05.07.2018 om 10:33 uur

Hallo Timo,

Als ik een gebrande DVD afspeel via mijn PC en VLC mediaplayer dan wordt deze niet echt scherp weergegeven. Echter als ik nu dezelfde DVD doe in mijn DVD speler, die aan een LED TV is aangesloten, dan is deze wel scherp. Heb je dat al eens uitgeprobeerd?

Ik verneem wel van je,

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 05.07.2018, 10:34, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 07.07.2018 om 11:16 uur

Timo.

28-06-2018 stelde U o.a. deze vraag (Hebben jullie enig idee waar ik dit kan neerleggen bij Magix?)

mijn reactie aan U op 29-06-2018.

(Als geregistreerd MAGIX gebruiker heeft U altijd met een nieuw product recht op gratis ondersteuning.

U maakt een ticket aan via MAGIXsupport ,

https://support2.magix.com/customer/index.php 

en deponeer daar Uw bevindingen.)

Ik ben toch benieuwd en ook MAGIX lezers op het MAGIX.Info Forum, elke oplossing heeft MAGIX support U aangedragen.

Mvg

Michael

Bol schreef op 07.07.2018 om 14:00 uur

Hallo Timo,

Volgens mij heb je dit probleem al voorgelegd aan Magix Support. Het antwoord dat je van Magix Support hebt gehad heb je al omschreven in je antwoord dat je schreef op 02.07.2018 om 22:06 uur. Maar ik ben zeer benieuwd naar het antwoord wat ik vroeg op 05.07.2018 om 10:33 uur

Ik verneem wel van je,

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 07.07.2018, 14:00, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

t.a.j.-castien schreef op 08.07.2018 om 21:53 uur

Beste Rob,

Onderstaand antwoordt heb ik gekregen van Magix Support en met succes!!

Ga in het DVD branden venster naar de knop Encoderinstellingen... Kies daar als Preset Standaard DVD PAL Breedbeeld.
Zet GEEN vinkje bij Anti-interlace filter.
Klik ter controle nog op Geavanceerd, en controleer in het vervolg-venster of daar de Interlace-modus op Progressief staat.

Brandt nu nogmaals, en kijk of de kwaliteit nu wel vergelijkbaar is met andere DVD's.

De kwaliteit is inderdaad stukken verbeterd.

Hoe makkelijk kan het zijn..

Top...

Bedankt voor jullie hulp,

groeten Timo,

mi-bo schreef op 08.07.2018 om 22:26 uur

Timo.

Een goed bericht,dat MAGIX support van de week U de juiste oplossing heeft gegeven.

Veel montage plezier met Uw hobby met het mooie MAGIX product (Photostory Deluxe.).

Mvg

Michael

 

Bol schreef op 08.07.2018 om 22:52 uur

Hallo Timo,

Het doet mij deugd om te lezen, dat Magix Support jou de juiste oplossing hebt gegeven en dat je nu tevreden bent. Nu weet ik, waarom de Dvd's bij mij wel scherp weergegeven wordt via een standaard DVD speler. De instellingen, die Magix Support aangeeft, staan mij als "Standaard ingesteld". Zie afbeelding

Succes met het samenstellen van je slideshows,

Rob

Aanvulling op 08-07-2018 om 23:15uur

Als je op reset druk, op het tabblad MPEG-encoder-instelling, dan wordt het brandprogramma op de juiste instelling teruggezet, dit had ik reeds beschreven in mijn antwoord aan jou op 18.06.2018 om 23:24 uur. zie: https://www.magix.info/nl/forum/slechte-beeldkwaliteit-gebranden-dvd-dl--1207346/#ca1396388 , op een instelling na, het vinkje bij Anti-interlacefilter…… Zelf gebruik ik deze instelling wel, omdat het bij mij wel een beter resultaat oplevert. (geen moiré effect). zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Moirépatroon

4x gewijzigd i.v.m. toevoeging afbeelding, aanvulling en taalfoutcorrecties

Laatst gewijzigd door Bol op 09.07.2018, 09:38, in totaal 5 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-