Rechten van Loops Music Maker

Cootje schreef op 17.11.2023 om 12:25 uur

Hallo, Ik maak al jaren met veel plezier nummers met Music Maker. Het meeste met loops, maar ook met de midi editor. Ik heb begrepen dat je een nummer zonder problemen op bv you tube kunt zetten, zolang het maar niet voor commercieel gebruik is. Is dit ook het geval als ik een nummer maak welke alleen maar opgebouwd is mbv de vst instrumenten? Het is mij niet helemaal duidelijk, ik hoor graag een reactie, alvast dank en groeten, Co

Reacties

Bol schreef op 17.11.2023 om 13:43 uur

@Cootje

Hallo Co,

Voor zover ik het weet zijn alle gebruikte VST instrument zondermeer te gebruiken, mits u deze niet commercieel gebruikt. Zie: EULA - producerplanet.com

Mocht u het te ingewikkeld vinden, neem dan contact op met Magix Support. Stuur een mailtje naar: Infoservice@magix.net en stelt uw vraag aan hen.

Met vriendelijke groet,

Rob
forum moderator

Laatst gewijzigd door Bol op 17.11.2023, 13:47, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Cootje schreef op 17.11.2023 om 13:47 uur

Hallo Rob dank je wel......dus als ik het goed begrijp kan ik eigenlijk niets verkopen wat gemaakt is met Music Maker?

SP. schreef op 17.11.2023 om 13:50 uur

@Cootje Als u alleen VST-instrumenten en geen audioloops gebruikt, kunt u uw muziek commercieel distribueren.  Maar u mag niet de voorbeeld-MIDI-melodieën gebruiken die bij de Magix Vita Instruments zijn inbegrepen.

 

 

 

In case you use only VST instruments and no audio loops, you can distribute your music commercially. But you mustn't use the example MIDI melodies included in the Magix Vita Instruments.

Cootje schreef op 17.11.2023 om 14:06 uur

Dank je wel SP! ennnnnn ehhhhh zou ik wel het idee van een loop mogen pikken en deze met de midi editor namaken?

SP. schreef op 17.11.2023 om 14:13 uur

@Cootje Ja, ik doe hetzelfde.  Ik gebruik de audioloops alleen als inspiratie en herschrijf de melodieën met VST-instrumenten.

 

 

Yes, I do the same. I only use the audio loops as inspiration and rewrite the melodies with VST instruments.

hannekerolloos schreef op 12.12.2023 om 15:19 uur

Ik heb wel een ander probleem met het gebruik en publiceren van loops aan de hand gehad, ook al was het absoluut niet voor commercieel gebruik: instanties die claimen dat ik geluidsfragmenten heb gestolen van hun artiest en het door de vingers zien wanneer ze advertenties op mijn Youtube video's mogen plaatsen. En anders zou ik geblokkeerd worden op Youtube wegens het schenden van de rechten van hun artiest. En hoewel ik kon aantonen dat mijn clipje er al jaren eerder op stond dan deze artiest moet ik nu OF dulden dat er iemand wel degelijk en uitermate commercieel geld gaat verdienen aan de advertentiebanner die er nu doorheen loopt, OF mijn video verwijderen. Als amateur-muzikant word ik daar soms erg verdrietig van.

SP. schreef op 12.12.2023 om 15:35 uur

@hannekerolloos Wat deze andere artiesten of labels doen is niet legaal.  Betwist de beweringen.  Het kan een tijdje duren, omdat de andere partij meestal weken de tijd heeft om te reageren en mogelijk tot de laatste dag wacht.  Voor zover ik weet moeten ze je in de laatste stap voor de rechter dagen, wat ze niet kunnen doen omdat je niet-exclusieve audioloops gebruikt waar ze geen copyright voor hebben, maar alleen Magix.  Daarna werden de claims automatisch grijs opgeheven.

 

 

What these other artists or labels do isn't legal. Dispute the claims. It might take a while since the other side usually has weeks to respond and they may wait until the last day. As far as I know, in the last step, they need to take you to court, which they can't do because you use non-exclusive audio loops which they don't have the copyright for, but only Magix. After that, the claims automatically grey lifted.

Bol schreef op 12.12.2023 om 16:37 uur

@hannekerolloos

Hallo Hanneke,

U schrijft: "Ik heb wel een ander probleem met het gebruik en publiceren van loops aan de hand gehad, ook al was het absoluut niet voor commercieel gebruik".

Als ik het goed lees, dan zijn uw problemen reeds opgelost. Met uw antwoord wilt u alleen maar andere amateurmuzikanten waarschuwen dat er duisteren figuren rondlopen, die andere amateurmuzikanten op deze manier proberen op te lichten. Als dat zo is, dan zou ik het advies geven om aangifte te doen bij de politie van oplichting.

Met vriendelijke groet,

Rob
forum moderator

Laatst gewijzigd door Bol op 12.12.2023, 16:39, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

hannekerolloos schreef op 14.12.2023 om 15:07 uur

Hahaha, dat klopt, d.w.z. ik heb me erbij neergelegd dat ik ook dit soort dingen over me afroep bij het gebruik van Magix-content in YouTube. Kennelijk zijn er allerlei externe bedrijven die met robots op zoek gaan naar identieke geluidsfragmenten en maken er zo een verdienmodel van. Onder het mom van het beschermen van 'hun' artiest. Dat betekent dus ook dat het probleem niet opgelost is helaas, maar ik heb het er persoonlijk niet voor over om naar een advocaat te gaan. ik heb het wel geprobeerd bij de klantenservice van YouTube neer te leggen, maar a) dat is redelijk ingewikkeld gemaakt met ellenlange klachtenformulieren b) ze doen er uiteindelijk totaal niets mee. Ik heb er een weg omheen gezocht en gebruik Magix niet meer om nieuwe muziek te creeren en daarna openbaar te maken. Hooguit nog om zang op te nemen. Ik gun die gasten ook geen nieuwe ammo. Maar dit is niet mijn favoriete oplossing natuurlijk. Had het graag anders gezien, maar de wereld is helaas vol met wat je noemt 'duistere figuren'.

Bol schreef op 14.12.2023 om 19:48 uur

@hannekerolloos

Hallo Hanneke,

Deze manier om mensen onderdruk te zetten en bang maken, is voor mij een bekende manier. Zolang je nergens op reageert, kan er volgens mij ook niets gebeuren. Hebt u dit ook al eens voorgelegd aan Magix Duitsland? Zo niet stuur een mailtje naar infoservice@magix.net en leg daar uit wat u is overkomen, want het gaat tenslotte over het Magix programma.

Met vriendelijke groet,

Rob
forum moderator

Laatst gewijzigd door Bol op 14.12.2023, 19:49, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-