Beste allen,
Ik gebruik PRO X14 om mijn montages te realiseren. Ik maak regelmatig opnames van concert optredens. Afgelopen zondag nam ik een optreden op van een covergroep van Bruce Springsteen. Daarvoor gebruikte ik 2 vaste camera's en 2 mobiele camera's. Daarnaast nam ik het geluid nog eens afzonderlijk op met een Tascam audio recorder. Op spoor 1 heb ik dan het beeld van de vaste camera gezet. Dan heb ik het geluid van deze camera gesynchroniseerd met de Tascam die kwalitatief het beste was. Daarna het audiospoor van de vaste camera verwijderd en vervangen door de Tascam. Dit is mijn referentie. Ik heb dan op een herkenbaar audiopunt (drumslag) een marker gezet als referentie. Daarna heb ik ook de 3 andere camera's op de andere sporen gezet met telkens een marker op dezelfde drumslag. Zo kon ik de 4 camera beelden synchroon zetten. Ik heb daarna de audiosporen van de onderste 3 camera's verwijderd. Ik houd dus 4 video camera sporen over en één audiospoor.
Nu doorloop ik de hele opname waarbij ik telkens het beste beeld selecteer. Indien ik bijvoorbeeld het beeld van camera 2 wil zien, moet ik camera 3 en 4 knippen om dit beeld te activeren. Dat lukt vrij aardig. Om het "doorkijkgat" zo exact mogelijk te maken, moet je soms het begin van een geknipt spoor nemen en dit nog lichtjes verschuiven tot het voldoet aan de juiste knip. Helaas gebeurt het sporadisch dat bij dit verschuiven van het beginpunt de complete film op dit spoor verschuift waardoor de synchro ven het geluid uiteraard verschoven is en niet meer klopt. Ik probeer dat spoor dan manueel terug synchroon te krijgen.
Vandaar mijn vraag of er een functie bestaat in het programma waarmee je een spoor kan vastzetten, ik bedoel dat het NIET kan verschoven worden naar links of rechts waardoor het niet meer synchroon loopt, maar je toch de mogelijkheid behoudt om in dit spoor te knippen om bovenliggende sporen zichtbaar te maken. Het is noodzakelijk dat de 4 video sporen synchroon blijven lopen met het ene audio spoor.
Mocht die mogelijkheid bestaan, dan graag enig advies hoe ik de 4 video sporen kan locken.
Met dank voor elke info, Frank.