photo en graphic designer perspectief of uitrekken

Papa-Luizie schreef op 22.04.2016 om 13:44 uur

Ik wil een foto of object uitrekken vanuit een hoek. Bij perspectief gaat het hele plaatje en automatisch. Ik wil echter vanuit een hoekpunt de foto of een documentfoto corrigeren, bijv. omdat de onderste regel wel horizontaal staan maar de bovenste niet. Ik kan daarvoor geen mogelijkheid vinden in het programma, voorheen met photoshop was dat simpel te realiseren.

Groeten Louis.

Photo and graphic designer 11 onder windows 10. 

Reacties

RiViS schreef op 22.04.2016 om 19:28 uur

Hallo Papa L,

Dat kan met het Mal-gereedschap. Het werkt zo:

- selecteer de foto met het selectiegereedschap (schuine pijl linksboven)

- selecteer het Mal-gereedschap met Shift + F6; in de gereedschapbalk boven verschijnen nu diverse trapeziumvormen, kies er een,  in jouw geval kun je gewoon op de rechthoek klikken. Nu kun je met de muis elke hoek naar believen verplaatsen

Zie ook Hulp/ Objecten vervormen/ Het Mal-gereedschap/ Perspectief

groet,

Rijk

Papa-Luizie schreef op 22.04.2016 om 21:10 uur

Bedankt Rijk, alle begin is moeilijk. Aanvullend, na het uitrekken van de foto of het document wil ik het plaatje snijden zodat het weer een rechthoek wordt en de onnodige rommel aan de randen er af gaat.
Het lukt mij nu alleen door het plaatje op te slaan en af te sluiten, het daarna opnieuw in te laden en dan pas te snijden.
Mogelijk kan het direct na het uitrekken al ??

Groet Louis.
 

RiViS schreef op 22.04.2016 om 22:26 uur

Hallo Louis,

Het bijsnijden lukt mij ook niet zonder exporteren en weer importeren. Het komt met dit programma wel meer voor dat ik soms dingen via een omweg moet doen. Dat zou ook aan mijn relatieve onervarenheid kunnen liggen, het accent ligt toch meer op video montage.

Misschien springt er nog iemand anders in deze vraag met de oplossing, even afwachten.

Succes verder,

groet,

Rijk

mi-bo schreef op 23.04.2016 om 10:54 uur

Hallo Louis,

 na goed antwoord van Rijk,

 ik zat meer te denken aan maak met lijnen tekenen een kader ( vierkant, rond stervorm ) die kan je op elke manier uittrekken of induwen, dan plaats je de fot er in, en dit is wel te schalen

gr

Michael