perspectief

Willytje65 schreef op 12.09.2013 om 18:05 uur

1)  Als ik in Magix foto en graphic disigner 2013 het perspectief wil veranderen (bv van een toren) zit ik na       het rechttrekken van formaat 3:2 (kleinbeeld) altijd in formaat 4:3 en ik vind maar niet hoe ik dat kan verhelpen.

2) Nu heb je de gradatie van het perspectief niet meer in de hand,het gaat automatisch, maar ik vind dat soms de rechttrekking wat te ver gaat, zodanig dat bv. de toren zelfs iets breeder wordt langs boven den langs onder, averechts perspectief dus, kan je daar iets aan regelen?

Vroeger met fotodisigner 6 kon je het perspectief zelf regelen en kon je bv. een kein beetje perspectief laten, wat wel heel natuurlijk aan doet

kan mij soms iemand helpen?

Reacties

RiViS schreef op 01.10.2013 om 15:00 uur

Hallo Willy,

Volgens mij komt die formaat verandering door het wegsnijden van de schuine kanten die ontstaan bij het "recht zetten". Als je het effect een paar keer achter elkaar toepast dan zie je de foto ook steeds smaller worden (het rechttrekken slaat dan wel door naar de andere kant, maar het gaat even om het verschijnsel).

Je kunt daarna de foto bijsnijden naar het gewenste formaat.

Als je de oude versie van het programma nog hebt, dan kun je die gebruiken voor de perspectief correctie. Geen elegante oplossing, maar het is wel wat waard om de mate van correctie zelf in de hamd te hebben. Ik snap ook niet goed waarom ze dat hebben geautomatiseerd.

groet,

Rijk