Op 49" beeldscherm toont VdL Prem niet echt lekker

Kees-K schreef op 27.09.2020 om 18:13 uur

Sinds kort heb ik een 49"scherm. Ik dacht dan ook dat het extra wide scherm heerlijk zou werken met Magix VdL.

Maar tot mijn schrik is het niet het geval. De applicatie gaat over naar een schermresolutie dat het echt niet mee te werken is.

Weet niet echt hoe ik het moet uitleggen maar alle letter gaan bijvoorbeeld naar font "heel groot", tis echt on werkbaar.

Iemand vergelijkbare problemen (gehad)?

Groet Kees

Reacties

Bol schreef op 27.09.2020 om 18:52 uur

Hallo Kees,

Welkom op het forum voor en door Magix gebruikers.

49" (124cm) is zeker een groot beeldscherm. De aanbevolen kijkafstand is ca. 2,5 meter. Wat u zou kunnen proberen, is om via Instellingen / beeldscherm de schaal en lay-out aan te passen.

Succes,
Rob
Moderator / Forumlid

Laatst gewijzigd door Bol op 27.09.2020, 18:53, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Kees-K schreef op 28.09.2020 om 12:22 uur

Rob,

Dank voor je reactie. 2,5 meter voor een PC monitor? Nhaa zijn 2 27"monitoren alleen dan in 1 ultra wide scherm.

Voor veel dingen ideaal, en zou super zijn als je VdL ook daarop kan draaien.

De oplossing die je aangeeft is naar mijn mening symtoom bestrijding en brengt niet een oplossing. Immers dan zou ik elke keer da ik VdL gebruik e.e.a. moeten aanpassen, en als ik klaar ben weer terug zetten. Verder mis ik dan juist het doel en efficientie van een groot scherm gebruiken voor meerdere "windows".

Zo hoort het echt niet te zijn.

als ik full screen ga krijg ik dit:

Alle andere applicaties passen dit automatisch aan, maar lijkt erop dat VdL met een (video) driver worstelt.

Terwijl je zoiets zou verwachten, alleen dan breeder:

Groet Kees

Bol schreef op 28.09.2020 om 14:53 uur

Hallo Kees,

Zelf vond ik het al zeer vreemd, dat u op één 49" monitor Ultra Wide (beeldverhouding 21:9) had gekocht. Maar goed, u heeft nu twee 27" Ultra Wide (beeldverhouding 21:9) aangeschaft. Persoonlijk heb ik geen ervaringen met twee monitoren, omdat ik niet over de benodigde bureauruimte beschikt. Heb u het al eens geprobeerd om met "F9" het beeldformaat aan te passen uw beeldverhouding 21:9. Ik weet niet of dit het gewenste resultaat heeft, maar het is het proberen waard.

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 28.09.2020, 14:59, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 28.09.2020 om 15:33 uur

Hallo Kees,

Ik heb nog wat geëxperimenteerd. U kunt zelf een Preset maken van uw schermindeling.

Probeer dan eens het volgende:

• zet de vensters (preview, mediapool etc.. op de door u gewenste formaat.
  • als alles naar wens is, ga dan naar Venster / Vensterordening / Opslaan
  • geef een Naam bv. Preset 2 en klik op OK
  • wat de functie is bij "Hoofdnavigatie- en Subnavigatie opslaan kan ik op dit moment niet zeggen.
  • Wanneer u VDL opnieuw opstart wordt de Preset 2 onthouden.
  • Mocht om wat voorrede dan ook deze lay-out niet meer op scherm verschijnen, ga naar Venster / Vensterordening en klik op Preset 2 of F11
  • Dit is bij mij het resultaat

Succes,

Rob

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 28.09.2020 om 15:46 uur

Hallo Kees,

Hier nog een voorbeeld, om u te laten zien, dat u een eigen schermindeling kan vastleggen binnen VDL 2021

Groet,

Rob

PC -1-

PC -2-

Kees-K schreef op 28.09.2020 om 21:55 uur

Ik ga jullie voorstellen morgen proberen, maar het is 1 scherm van 49" gelijk aan 2 keer 27"schermen, https://www.samsung.com/nl/support/model/LC49J890DKUXEN/

Kees-K schreef op 28.10.2020 om 17:04 uur

Ben weer even aan het prutsen geweest maar heb nog steeds niet het gewenste resultaat....

Om duidelijker te laten zien wat ik bedoel maar een videootje gemaakt.

<<videotje weggehaald>>

Hoop dat het helpt en jullie kunnen helpen. Kan me zomaar voorstellen dat meer mensen met 49"monitoren gaan werken.

Brgds Kees

Bol schreef op 28.10.2020 om 23:49 uur

Hallo Kees,

Uw filmpje bekeken. Wat mij direct opviel is, dat Magix VDL 2021 de lay-out automatisch op de resolutie 3840x1080 of 3840x1200px op uw scherm stretch. Als dat zo is, dan moet het toch mogelijk zijn om VDL 2021 op een resolutie van1920x1080px op uw 49" scherm te zetten. Het onderstaande heb ik uit de de handleiding.

Misschien kunt u hier eens wat de Hoge DPI-instellingen stoeien. Wie weet ligt hier uw oplossing?

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 28.10.2020, 23:53, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

Kees-K schreef op 29.10.2020 om 11:24 uur

Hey Rob,

Dank voor je geduld! alle opties geprobeerd met de compatibility setting. Helaas nog meer geduld nodig 😅 niet het gewenste resultaat.

Weet ook niet of het aan VDL, Windows of Samsung ligt. Inmiddels ook bezig met de Windows helpdesk.

Zo'n 49"scherm leek me perfect voor VDL, moeten toch meer mensen mee werken, kan toch niet de enige zijn toch? ..... als je nog ideeën hebt, graag.

In ieder geval to zover bedankt

Brgds Kees

Bol schreef op 29.10.2020 om 11:49 uur

Hallo Kees,

Jammer, dat dit ook niet de oplossing voor u is / was, maar hebt u Magix Support al eens hierover benaderd en / of geraadpleegd? Want dit forum is voor en door Magix gebruikers en staat geheel los van Magix Support. Maak eens ticket aan via deze link: https://www.magix.info/nl/support/artikel/hoe-neem-ik-contact-op-met-de-technische-support--1513/

Succes,

Rob.

PC -1-

PC -2-

Kees-K schreef op 29.10.2020 om 12:50 uur

Done, thanks.....

Kees-K schreef op 11.11.2020 om 11:41 uur

Rob, je was heeel dicht in de buurt me je eerdere advies.

Magix support kwan met de volgende oplossing

DPI-instellingen voor Video Deluxe te wijzigen.
Klik hiervoor met de rechtermuisknop op het programmapictogram en klik op "Eigenschappen".
Klik dan op "Compatibiliteit".
Klik op button (high) DPI-instellingen te wijzigen.
Selecteer optie "Systeem".

Thanks it!

Dat wordt lekker hobbyen op dit scherm

Bol schreef op 11.11.2020 om 14:14 uur

Hallo Kees,

Bedankt👍voor uw terugkoppeling, dat Magix Support u verder hebt kunnen helpen. Ik had zelf wel het vermoeden, dat uw probleem met de Hoge DPI-instellingen verband zou kunnen houden, maar ik kon het niet uittesten. Het scherm ziet er nu goed en overzichtelijk uit. Geniet ervan.😉

Succes met samenstellen van uw projecten,

Rob

PC -1-

PC -2-

Kees-Haremaker schreef op 24.11.2020 om 15:01 uur

Hallo Kees ik lees dit iet wat later maar mijn vraag is hoe heb je dat beeldscherm op je PC aangesloten b.v. i.p.v. het gewone scherm je zou het ook aan kunnen sluiten op een tweede uitgang van je videokaart en dan kan je het previeuwscherm slepen naar die nieuwe zodat de arranger op je gewone scherm blijft.
Ik zelf heb drie schermen het linker scherm daar het previeuwscherm en rechts de mappenstructuur en de hulpstukken en in het midden de arranger.
Mvg Kees H

Kees-K schreef op 24.11.2020 om 15:59 uur

Hey KeesH,

Ik heb het 49"scherm via een HDMI kabel aangesloten op de Microsoft Dock die wee is aangesloten aan mijn Surface Pro. De Magix geboden oplossing werkt voor me, maar dank voor je reactie.

Brgds KeesK