Kan iemand mij adviseren ivm ondertiteling over een tijdspanne van 14 minuten... Dat is dus heel lang tekst, tekst en nog eens CONTINU tekst (interview)...Hoe ga ik best te werk?
Dank voor de demo-film. Zwarte achtergrond geen noodzaak. Belangrijk is een methode dat snel werkt..... Met ondertitels heb ik al eens gewerkt maar niet langer dan 1 minuut of zo....
Hallo Thierry, de zwarte balk is zinloos maar wat erger is de titels komen dan ook aan de onderrand van het beeld. Ik zelf heb veel met TV reportage's te maken en daar is het de gewoonte binnen lijnen te blijven van zeker zichtbaar op een TV. (zie bijgaand plaatje) Deze lijnen zoals je ziet in een voorbeeld voor 4x3 en bij 16x9 beeld in Magix kan je instellen Dit kan je instellen door op tabblad Effecten te klikken en dan zie je het volgende plaatje ga naar tabblad TV-beeld en hier het vinkje aan zetten dan heb je de lijnen in beeld deze worden bij het exporteren niet meegenomen ze zijn als hulpmiddel bedoeld. Een TV beeld met de titels stevig aan de onderkant is niet estetisch en kan bij sommige TV's ook half zichtbaar zijn. Succes met deze tip Mvg Kees Haremaker medewerker van een lokale regionale omroep www.rtvnof.nl
Ik denk dat het eenvoudigst is om geen doorlopende tekst op de beelden te plaatsen, daar de kijker dan geneigd is om de tekst te volgen en zo de aandacht van de beelden weg is.
Het is best om de tekst in blokken van max 2 lijnen ( zie tv ondertiteling) onderaan het beeld te plaatsen. Daarvoor kan je via "titel sjablonen" en "lettertypes basic" een lettertype kiezen. Dit komt als tekst op uw beeld te staan. Je moet dan enkel nog de juiste tekst inschrijven en op de juiste plaats verschuiven. Het is best dat je een rand vb. zwart rond de tekst plaatst zodat hij tegen elke achtergrond leesbaar blijft.
Wanneer je met de gevonden combinatie tevreden bent kan je deze kopiëren en deze verder voor de volgende tekstblokken gebruiken. Dan moet je maar enkel de tekst aanpassen en blijft uw instellingen overal hetzelfde.
Hallo Thierry, als aanvulling op reactie van Willy, kan je beter bij de instellingen van lettertypen de schaduw van de letters maken zie plaatje Mvg Kees