Niet vloeiend afspelen in preview window tijdens edit 4K video

Ben-Bokhout schreef op 27.05.2021 om 11:44 uur

Goede morgen,

Ik werk al een aantal jaren met Magix Video DELUXE Premium (update Magix MPEG-4 FULL Codec Upgrade 14082020). Tijdens afspelen van geëditte 4K stukjes spelen die schokkerig af. Na maken van stukje film speelt dat goed af op een TV maar schokt ook als ik dat stukje in een nieuw project binnen haal in Magix. De film afspelen op de PC met VLC media of Windows Media Player gaat vloeiend op enkele haperingen na.

Het probleem is hinderlijk tijdens de edit omdat je tijdens de edit steeds moet kijken of de storing in het resultaat van de edit zit of in het niet goed functioneren van het programma. Ook als ik het preview window (venster) klein maak, verloopt het afspelen niet vloeiend. Pre-renderen helpt, maar slechts gedeeltelijk.

Besturingssysteem: Win 10 64bit, AMD10 6800k, Radeon HD Graphics, 8.0 GB Ram Geforce GTX650. (ik heb een printscreen van het hele systeem, maar weet niet hoe ik dat bij moet voegen).

Bij voorbaat dank voor hulp en suggesties!

Ben Bokhout

 

Reacties

mi-bo schreef op 27.05.2021 om 12:26 uur

@Ben-Bokhout

Beste Ben.

Laat ik een discussie opstarten.

Is Uw video(grafische )kaart up to date .

Ik vraag mij af of Uw videokaart wel geschikt is voor 4k bestanden te importeren en te bewerken.

Misschien dat daar Uw probleem zit.

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael

Ben-Bokhout schreef op 28.05.2021 om 14:22 uur

Beste Michael,

Dank voor het meedenken.

Zover ik kan beoordelen is de PC in staat 4k te importeren en te bewerken. Ca 25 minuten film via Magix 'samengesteld' ziet er op een 4K TV gelikt uit. Ik vraag me intussen af of de PC monitor (AOC 2560x1440 pixels) misschien moeite heeft om de 4K info vanaf Magix te volgen. Wat is jouw gedachte daarbij?

mi-bo schreef op 28.05.2021 om 14:44 uur

@Ben-Bokhout

Beste Ben.

Dank voor uw feedback.

Zelf gen ik niet in bezit van een 4K monitor, kan U dan ook geen goed advies geven.

Wel heb ik vernomen dat Uw monitor speciaal voor gamen is.

Er zullen ongetwijfeld MAGIX lezers/gebruikers op dit Forum zijn, die graag hun kennis met U willen delen.

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael -Forum Moderator

Bol schreef op 28.05.2021 om 16:49 uur

@Ben-Bokhout

Hallo Ben,

Allereerst een opmerking dat uw PC monitor AOC 2560x1440 pixels, dat deze speciaal gemaakt zou zijn voor Gamen, daar ik zonder een type aanduiding niets overzeggen. Maar ook al zou het een Game-monitor zijn, dan nog kunt u deze ook gebruiken voor kantoor en dagelijks gebruik. Zelf heb ik een BENQ BL2420PT QHD 2K 2560x1440px en ondervind hiermee geen enkele probleem

Groet, Rob (forum moderator / forumlid)

PS. om een goed antwoord te kunnen geven met welke Video deluxe versie werkt u?

Laatst gewijzigd door Bol op 28.05.2021, 16:51, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Ben-Bokhout schreef op 28.05.2021 om 18:57 uur

Dag Bol, Ik heb een verlenging van de updateservice - 1 jaar Video deluxe Premium t/m 03-08-2021.

Ik hoop dat dat je vraag beantwoord.

Bol schreef op 28.05.2021 om 20:02 uur

@Ben-Bokhout

Hallo Ben,

Bedankt voor uw terugkoppeling. Voor zover ik het kan beoordelen, bent u in het bezit van VDL 2021 premium versie 20.0.1.80 (laatste versie)

Uw PC configuratie AMD10 6800k, Radeon HD 8670D Graphics uit 2013 wordt volgens mij nog steeds ondersteund [klik hier]. Ook uw NVIDIA Geforce GTX650 wordt ook nog ondersteund [klik hier]

Ik lees nergens wat voor opslag u gebruikt. (HDD of SSD). Het interne geheugen 8GB is voor 4k montage wel laag. De kans bestaat, dat er dan onnodig geswapt moet worden. [klik hier].

Wat u zou kunnen doen is:

  • om het bliksemschichtje te activeren en de resolutie / framerate reduceren aan te vinken (geen invloed op het eindresultaat)

Of

  • u kunt gebruik gaan maken van Proxy bestanden.

Heb u nog vragen, dan verneem ik dat wel u.

Succes,

Rob (forum moderator / forumlid

Diverse keren gewijzigd i.v.m. correctie en aanvullingen

Laatst gewijzigd door Bol op 28.05.2021, 20:04, in totaal 3 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 28.05.2021 om 20:28 uur

@Ben-Bokhout

Beste Ben.

Even een vraag.

Hoe heeft U de monitor aangesloten is dit via Hdmi of anders..en als u ipv 2560x1440 eens 1920x1080 de instelling zet,wat is dan het resultaat.

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael - Forum Moderator

Bol schreef op 28.05.2021 om 23:50 uur

@Ben-Bokhout

Hallo Ben,

Zojuist, heb ik mijn monitorscherm BENQ BL2420PT QHD 2K 2560x1440px ingesteld op 1920x1080px die aangesloten is via een Display Port. Helaas, is dit voor mij geen succes. Ik ben zeer benieuwd naar uw ervaringen.

Groet,
Rob
Forum Moderator / forumlid

Laatst gewijzigd door Bol op 28.05.2021, 23:51, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Kees-Haremaker schreef op 01.06.2021 om 12:48 uur

Hallo Ben even een vraag kijkt u voordat u exporteert naar het previewscherm, of bekijkt u het gexporteerde resultaat.
Het is namelijk zo dat in de help van VDL staat dat het previewscherm wel kan haperen maar de export is altijd de hoogste kwaliteit zoals de instellingen zijn.
Het haperen van het previewscherm komt doordat de computer dan minder bronnen gebruikt die wel gebruikt worden voor de export naar .mp4.
Mvg Kees

Ben-Bokhout schreef op 01.06.2021 om 14:32 uur

Hallo iedereen,

In de voorbije dagen "van alles" gecontroleerd en geprobeerd.

Voor alle duidelijkheid: de uiteindelijk met Magix geproduceerde film is prima (zowel op PC als op 4K TV. Echter, tijdens het editten en stukje controleren hapert het filmbeeld, om het even of ik dat full page of het kleinst mogelijke venstertje gebruik. Via de 'schicht' onderaan het preview venster alles aanvinken (Resolutie kleiner, Proxybestanden gebruiken (na alles in proxy te hebben geladen) en Framerate verlagen, dat alles helpt niet. Als ik exporteer is alles vloeiend. In het handboek wordt naar die schicht verwezen in relatie tot 4K. Dat geeft mij de indruk dat de PC te traag is (zoals 'Bol' al suggereerde). Mijn vraag: aan welke specificaties moet een PC voldoen om 4K vloeiend te laten werken in Magix? Videokaart, intern geheugen enz.? N.B. de programma's staan op een SSD schijf, de filmfragmenten grotendeels op een 'oude schijf' binnen de PC.

Suggesties hoor ik graag.

Groet Ben