Negen Vita Solo instrumenten werken niet meer in MusicStudio2023

jan99 schreef op 31.03.2023 om 16:59 uur

Dag forumleden,

na lang aarzelen heb ik vandaag Samplitude MusicStudio2023 gedownload & geïnstalleerd. De oude (2021) functioneerde prima, maar enkele extra mogelijkheden spraken me toch wel aan.
Afijn, download & installatie gingen goed, maar wat blijkt: een 9-tal VSTi-instrumenten uit de reeks Vita Solo Instruments die in vorige versies (gratis) waren meegeleverd (en ook onder Windows10 prima werkten), functioneren ineens niet meer, ze zouden niet geactiveerd zijn. Het probleem is op andere fora al sinds 2015 (!) bekend, maar een echte oplossing werd daar niet gevonden. Tegen betaling opnieuw aanschaffen zou me in totaal bijna €270 kosten (29,99 per instrument), dat gaat-em dus niet worden. Kortom: vet balen....
Het zijn de volgende instrumenten:

1.    Vita 1957 Wooden Clarinet
2.    Vita Balalaika
3.    Vita Handchimes Bells and Glass
4.    Vita Steel Tongue
5.    Vita Soloist Collection
6.    Vita Ukulele
7.    Vita Vintage Cornets
8.    Vita Vintage Lead Trumpets
9.    Vita Vintage Mid and Low Brass

Is dit probleem ook hier bekend...en wat adviseren jullie (voordat ik support benader)?
Groet,
Jan

Reacties

SP. schreef op 31.03.2023 om 20:33 uur

@jan99 

Dit zijn Vita-instrumenten van externe bedrijven en niet van Magix.  Ze zijn dus alleen gelicentieerd voor gebruik in Samplitude Music Studio 2021. Je zou het volgende kunnen proberen.  Installeer en voer Music Maker Free Edition uit en log in met uw gebruikersaccount.  Voer vervolgens uw Samplitude Music Studio 2021-serienummer in Music Maker in.  Dit ontgrendelt meestal de Vita Instruments in uw gebruikersaccount en de in-app-store.  Dan werkt het ook weer in Samplitude Music Studio want Samplitude Music Studio zou voor de meeste instrumenten (maar niet alle) de Music Maker in-app-store moeten checken.  Houd er echter rekening mee dat dit mogelijk niet werkt voor de Vita-instrumenten die u hebt vermeld.

Hoe heb ik het werkend gekregen?  Enkele jaren geleden, in 2021, schreef ik een e-mail naar Magix-support dat deze Vita Instruments niet werkten in Samplitude Pro X6.  Vervolgens gaf de ondersteuning me gratis vouchercodes om ze te ontgrendelen in de Music Maker in-app-store.  Dit werkte voor mij.  Later vroegen enkele gebruikers met hetzelfde probleem op dit forum en ik stelde voor om ondersteuning te vragen voor gratis vouchers.  In het begin deelde support de vouchers uit, maar enkele maanden later stopten ze en vertelden gebruikers dat ze de vouchers niet hadden gekregen en support vertelde hen dat ze hier niets aan konden doen.

Je zou dus kunnen proberen om ondersteuning voor vouchers te vragen als je de Vita Instruments niet kunt ontgrendelen met je Music Studio 2021-serienummer in Music Maker.  Maar het is niet gegarandeerd dat u vouchers krijgt.  Dan is er geen andere optie en moet je de Vita-instrumenten opnieuw kopen of ben je beperkt tot het gebruik ervan alleen in Samplitude Music Studio 2021.

These are Vita Instruments by third party companies and not by Magix. So they are only licensed for use in Samplitude Music Studio 2021. You might try the following. Install and run Music Maker Free Edition and log in with your user account. Then enter your Samplitude Music Studio 2021 serial number inside of Music Maker. This will usually unlock the Vita Instruments in your user account and the in-app-store. Then it will also work again in Samplitude Music Studio because Samplitude Music Studio should cross check the Music Maker in-app-store for most instruments (but not all). But be aware this might not work for the Vita Instruments you listed.

How did I get it working? Some years ago, in 2021, I wrote an e-mail to Magix support that these Vita Instruments did not work in Samplitude Pro X6. Then support gave me free voucher codes to unlock them in the Music Maker in-app-store. This worked for me. Later some users with the same problem asked in this forum and I suggested they should ask support for free vouchers. At first, support gave out the vouchers, but some months later they stopped and users told that they didn't get the vouchers and support told them they can't do anything about this.

So you might try to ask support for vouchers if you cannot unlock the Vita Instruments with your Music Studio 2021 serial number in Music Maker. But it's not guaranteed you will get vouchers. Then there will be no other option and you need to buy the Vita Instruments again or you are limited to use them only in Samplitude Music Studio 2021.

jan99 schreef op 01.04.2023 om 15:01 uur

Tnx for your response, @SP. [dank je wel, ik formuleer maar direct in het Engels, Duits gaat helaas niet lukken, als Engels niet nodig is, hoor ik het wel].

First of all: the link in my last post was not correct (it was about MusicMaker, not Samplitude). The right link to this issue is https://www.magix.info/fr/forum/vita-instruments-from-x5-to-x6--1274263/ It dates from 2021 (and was answered by you - SP - as well).
Unfortunately there are no answers resolving my problem, and especially in relation to the Magix policy, this is quite unsatisfying. So I surely will contact Magix-support about it (and of course will report the results at the forum).

For now the most simple solution has been reinstalling Samplitude2021. The nine involved instruments work fine again, and until now there's no conflict between 2021 and 2023.
I did not try your recommended workaround with MusicMaker, since my Premium version of MusicMaker marks exactly these instruments as 'locked'.

That brings me to the history of the issue, which might be useful for analysis, I hope:

1.       first sign of problems with 'the nine' already arose in August 2019: the nine instruments worked fine in my newly acquired Samplitude2020, but not so in MusicMaker. Magix Support then told me that 'not all Samplitude instruments work automatically in MusicMaker' (without further explanation).

2.       updating to Samplitude2021 in September 2020 caused no problem at all: all nine instruments kept functioning fine.

3.       in the MusicMaker Store they still figure today at €29,99 each. If they are Samplitude-ready is unclear.

4.       There's no sign of 'third party' origins, or version-limited use. Neither was this ever communicated to me by Magix  

The consequence is that updating to Samplitude2023 (at €40) could have resulted in an unexpected loss of nine instruments, worth in total €269,10, were it not that I managed to reinstall Samplitude2021.

jan99 schreef op 02.04.2023 om 14:16 uur

Zo, nu weer gewoon in het Nederlands😉. Ik heb intussen een support-request ingeschoten.
Vreemd genoeg: geen bevestigingsmail en evenmin een ticketnummer, ondanks het berichtenscherm (zie het plaatje).
Afijn ik ben ook zelf blijven spitten, en zag het antwoord van SP. in een forumbijdrage van 2021 (door hemzelf) toegelicht. Wel een heel rare Magix policy-change: zonder waarschuwing krijg je een deel van de instrumenten bij een update niet meer mee. dave-b5173 , die dit eind 2021 op het /us forum aankaartte was hierover net zo verbolgen als ik: je investeert (in mijn geval € 40, maar als je pech hebt €129) voor een update, en raakt, zonder waarschuwing, bijna €270 aan (goede) VST-instrumenten kwijt.
Ik heb intussen dezelfde workaround als dave-b5173 toegepast: ST2021 opnieuw geïnstalleerd (naast 2023), en daar doen de instrumenten het weer, zij het niet in een ST2023-project. Eigenlijk is het 'not done', denk ik, en....welke verrassingen staan ons bij volgende updates nog te wachten??

Bol schreef op 02.04.2023 om 16:24 uur

@jan99

Hallo Jan,

Persoonlijk kan ik u geen antwoorden geven op uw topic omdat ik geen MusicStudio2023 op mijn PC hebt staan / bezit. Maar hebt u al gekeken of in de spam map de bevestigingsmail en ticketnummer in staat? U kunt ook een mailtje sturen naar: infoservice@magix.net

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 02.04.2023, 16:32, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

jan99 schreef op 02.04.2023 om 18:02 uur

Dag Rob,
dank voor je reactie. Er zitten geen mails van Magix in de spambox (standaard-check van me, hoewel mijn Thunderbird zelflerend spamfilter zich bijzonder goed van zijn taak kwijt). Als ik binnenkort niks hoor, ga ik gebruik maken van het infoservice-mailadres (dank!). Intussen worstel ik lekker door met een tweetal andere Samplitude- problemen, die jammer genoeg weer wel zijn meegekomen uit ST2021 (ben er al het hele weekend mee zoet 😉). Maar dat komt later wel een keer.
Groeten,
Jan

jan99 schreef op 04.04.2023 om 20:54 uur

Update over de niet meer te gebruiken 9 Vita-instrumenten in Samplitude Music Studio 2023:

• maandag in alle vroegte kreeg ik een reactie van Magix-support en een ticketnummer, dus dat is goed gegaan.
  • in de reactie wordt, wat al eerder in dit en andere fora werd gezegd, formeel bevestigd: "in the most recent generations of Samplitude Music Studio, the decision was made that the software instruments from the Vita Solo Instruments series are licensed only to be used exclusively with the particular product/version they were bundled with. This means, if you have instruments installed from such an older SMS version, you would no longer automatically be able to use them even in a different/newer version of the same product line. While they may show up, you won't be able to actually use them, as they are not authenticated for that version and will produce an error message."
  • in de daaropvolgende mailwisseling werd duidelijk dat signalen dat gebruikers hier niet gelukkig mee zijn, worden begrepen, opgepakt, en doorgegeven, maar dat dit tot nu toe niet heeft geleid tot andere beslissingen bij Magix.
  • om het leed te verzachten heb ik een aantal coupons gekregen, die echter alleen geldig zijn voor Magix' eigen instrumenten (en voor Soundpools). De meeste daarvan bezit ik al, maar ik stel het gebaar en de intentie op prijs.
  • ik heb de hoop uitgesproken dat klanten in de toekomst vooraf beter voor dit soort 'verliesrisico' worden gewaarschuwd.

Wat mij betreft is dit hoofdstuk hiermee gesloten.

Groeten allemaal,

Jan

.