MXV formaat voor HD editing

Janijs schreef op 12.04.2010 om 12:28 uur
Ik heb verschillende videoformaten geprobeerd voor een goede bewerking van video's in Magix Video Deluxe 16. Nu heb ik ontdekt dat als ik mijn videobestanden naar MXV formaat omzet (eigen formaat van Magix) dat zowel conversie als bewerking vlotter gaan dan in AVCHD of MPEG formaat.
Op internet kan ik weinig info vinden over dit formaat. Daarom mijn vraag wat de voor- en nadelen van dit formaat zijn. Treedt er veel kwaliteitsverlies op? Levert dit formaat problemen op bij uiteindelijke conversie naar bijv. blu-ray?

Iemand tips of ervaring hiermee?

Reacties

Majoab schreef op 12.04.2010 om 18:33 uur
Hallo Janijs,
Ik ben met hetzelfde probleem bezig en heb toevallig vandaag een zeer uitgebreide test gedaan met het converteren van AVCHD bestanden naar AVI en MXV. Daarna heb ik diverse experimenten uitgevoerd met Mercalli beeldstabilisator, kleurcorrectie en contrast. Alles direct achter elkaar door gemonteerd met tektvermelding in beeld zodat je kunt zien om welk formaat het gaat. Daarna heb ik de film naar een externe harde schijf gebrand in het AVCHD iso formaat. (Dit doe je door in het menu "Branden" te kiezen voor AVCHD en dan "Image" recorder kiezen). Uiteraard kun je ook een AVCHD dvd branden. Daarna heb ik het iso bestand met een mediaplayer van WD afgespeeld op mijn Philips 9000 serie 107 cm. Uiteraard via de HDMI kabel. Mijn bevinding is dat er op zo'n groot scherm tussen het originele AVCHD formaat en AVI geen zichtbaar verschil is waar te nemen. Tussen AVCHD en MXV is een zeer gering verschil in contrast en in kleur waarneembaar bij wolkenluchten en bij lichte pasteltinten (Dit geringe verschil is doormiddel van het toepassen een het effect "autobelichting" volledig op te heffen) . Maar wat scherpte en details betreft is er geen waarneembaar verschil. Dat kleurverschil is me eigenlijk alleen maar opgevallen op de pc monitor na het renderen naar AVCHD op de tv niet meer waargenomen ook het contrast verschil niet. Conclusie: AVI is zeer goed maar vraagt tijdens het scrollen eveneens zeer veel van je pc (Schokt) en de bestands grootte is enorm (25x AVCHD bestand). MXV (2x AVCHD bestand) is een prima conversie methode voor het bewerken van hoogwaardig video materiaal. Neem daarbij in aanmerking dat het bewerken en scrollen op een snelle pc ook nog eens gaat zoals we dat gewend zijn van standaard DV materiaal, zelfs als je er kleurcorrectie of een contrast bewerking op toepast, en je bent om. Ik ga vanavond met een aantal mensen nog een test doen met een full HD beamer. De uitslag daarvan zal ik je ook melden.
Succes met je hobby,
Majoab
Janijs schreef op 12.04.2010 om 19:26 uur
Beste Majoab,
Wat een uitgebreid en gedetailleerd antwoord! En inderdaad het antwoord waar ik al een tijd naar op zoek was. Ik heb zelf vanmiddag een aantal proefconversies gedaan naar verschillende formaten waaronder MXV, WMV en MPEG. Ik zag in Magix weinig verschil tussen deze drie formaten kwa kleuring en detail, maar MXV werkt inderdaad veel sneller, zowel tijdens de conversie als bij bewerking. Daarom ben ik nu bezig een grotere bulk aan AVCHD filmpjes te converteren naar MXV.
Ik heb ze nog niet verwerkt en weer teruggeconverteerd naar een gangbaar formaat. Daarom stel ik jouw antwoord zeer op prijs! Ik ben benieuwd naar het resultaat op de beamer.

Ik begreep overigens wel uit een dialoogbox van Magix dat MXV een maximale resolutie heeft van 1440 x 900 (wat nog steeds zeer gedetailleerd is). Weet iemand of dit waar is?
Wellicht is het MXV formaat wel de oplossing voor problemen met trage HD bewerking in Video Deluxe. Toch verrassend dat Magix dit formaat zelf dan niet aanprijst in de handleiding of op deze website...
Majoab schreef op 13.04.2010 om 11:55 uur
Dag Janijs,
Ik heb goed nieuws, op een groot scherm van 2,5 mtr diameter zie ik geen verschil tussen M2TS en MXV en met mij een aantal zeer kritische video-enthousiastelingen ook niet! De beamer is een Epson EH-TW3500 een zeer goeie "middenklasser" 1920x1080 beamer. Voor mij is het duidelijk,ik ga verder met MXV.
Jouw opmerking over het formaat van MXV heeft mij er toe gebracht om nog een paar testjes te doen:
1, Rechts klikken op een MXV bestand in de tijdlijn (Arranger genoemd bij Magix) en kijken naar objecteigenschappen, hier staat "Resolutie 1920x1080"! Lijkt me duidelijk.
2, Een uitvergroting gemaakt van een enkel beeldje van een MXV en van hetzelde M2TS beeldje. (Ongeveer een kwart van het origineel naar volbeeld uitvergroot met veel detail, in dit geval een denneboom op de voorgrond) .
Conclusie: De MXV uitvergroting toont vreemd genoeg iets beter dan de M2TS uitvergroting? (Geen detail-verschillen) Misschien is hier het convertern debet aan, je ziet dit soms ook als je films overzet naar Divx. De ruis gaat verloren bij de conversie of wordt een stuk minder. Dit lijkt een paradox, maar deze pakt in dit geval heel gunstig uit!
Tenslotte nog dit: Ik deel jouw verbazing over het feit dat Magix hier niet meer aandacht aan geeft. Als het eindresultaat in AVCHD gebrand geen zichtbaar verschil opleverd dan snap ik niet goed waar de rest van de AVCHD Magix-wereld zich druk om maakt. Of het moet zijn dat de converter in Vdl16 een stuk beter is dan in 15 en dat we dat nu pas ontdekken!?
Als laatste: Ik zal proberen het hele verhaal voor wat betreft het proeffilmpje en de detail uitvergrotingen op YuoTube te zetten zodat meer mensen er iets aan hebben. Als het zover is laat ik dat weten,
Vriendelijke groeten,
Majoab
Majoab schreef op 13.04.2010 om 16:02 uur
Hallo Janijs, door op deze link te klikken moet je bij het filmpje op YouTube komen   het is jammer genoeg maar 720 hd maar je krijgt wel een indruk van de kwaliteit van MXV. Het geluid kun je beter uitschakelen want in één gedeelte is er iets misgegaan met het overzetten.
Ik moet nog vermelden dat de kwaliteit van MXV bij geavanceerde instellingen standaard op 75 staat en die kun je opschuiven naar 100. Dat is natuurlijk wel belangrijk!
Vriendelijke groeten,
Majoab
Janijs schreef op 14.04.2010 om 05:59 uur
 Beste Majoab, Wederom bedankt voor je antwoord en verwijzing naar Youtube filmpje! Erg verhelderend allemaal en inderdaad geeft het Youtube filmpje een goed beeld van de verschillende formaten. Ook goed om te horen dat het resultaat op een beamer ook goed blijft. Inmiddels heb ik al mijn filmmateriaal omgezet in MVX om deze verder te gaan verwerken. Mijn beschikbare vrije tijd is echter beperkt dus het kan wel even duren voordat ik hier het resultaat van kan delen. Goed om te horen dat MXV ook gewoon full-hd ondersteunt. Ik heb de bestanden nu geconverteerd met MXV kwaliteit op 85 (volgens mij is dit vergelijkbaar met de kwaliteit van JPEG, omdat ik ergens gelezen heb dat het MXV formaat lijkt op het MJPEG formaat). Later zag ik echter dat bij hoogste kwaliteit van 100 de conversietijd slechts minimaal toeneemt. Ik zal nog een aantal proefconversies doen om te kijken of opschuiven van de kwaliteit naar 100 zichtbare verbetering geeft en het de moeite loont om de conversies hiervoor opnieuw uit te voeren. Ik laat het nog horen.

ps. gister verwees je link naar het Youtube filmpje, nu krijg ik alleen een Thumbnail van het filmpje te zien.
Majoab schreef op 14.04.2010 om 21:37 uur
Hallo Janijs,

Als je het converteert naar 100 dan gaat het scrollen bij mij nog steeds soepel maar het afspelen gaat iets minder soepel. Bij de standaard instelling 75 gaat alles wel soepel. Ik kan op de monitor (23inch) zo op het oog geen verschil ontdekken, maar zal dit nog verder onderzoeken. Inderdaad maakt het qua rendertijd niet veel uit!
Ik laat je weten wat de resultaten zijn,

Majoab
Majoab schreef op 17.04.2010 om 00:06 uur
Hallo Janijs,

Hou je vast! De test die ik in eerste instantie heb uitgevoerd is met de standaard instelling gedaan, dus op instelling 75. Zo is ook het testfilmje gemaakt met deze instelling. Hier kan ik dus geen noemenswaardige kwaliteitsafwijkingen vinden,hooguit dat het soms in MXV wat beter oogt. Zelfs op het grote scherm met de beamer geen verschil waarneembaar. Ik heb al aangegeven dat er in de hoogste kwaliteits-stand 100 enigszins schokkend afgespeeld wordt bij veel camerabeweging, nou dat is niet zo verwonderlijk want dan is het test-M2TS file-tje opgeblazen van 17,7 MByte naar 164,6 MByte. Vreemd genoeg maakt het qua rendertijd niet zo gek veel uit maar in kwaliteit ook niets zo op het oog (En tenslotte gaat het daar toch om!). Hoewel ik op het blote oog geen verschil zie, ook niet bij het uitvergroten van een kwart van het beeld in de diverse conversie kwaliteiten, ben ik geneigd om met de instelling iets hoger te gaan zitten dan 75, zo rond de 85 tot 90. Hieronder volgt een lijst van de diverse instellingen met de bestandsgrootten:
M2TS    =17,7 MByte Origineel
MXV75  =29,4 MByte
MXV85  =39,4 MByte
MXV90  =51,2 MByte
MXV95  =74,7 MByte
MXV98  =108  MByte
MXV100=164,6 MByte !!!
Zoals je ziet zijn de bestandsgrootteverschillen enorm maar dat zie je echt niet terug in de video dus laat je de instelling op 75 staan dan is er ook niks mis mee vandaar dat Magix deze instelling waarschijnlijk heeft voorgeprogrammeerd (Bovendien werkt het lekker vlot). Dat we dan zelf een hogere stand kiezen zal wel te maken hebben met perfectionisme.......of zo iets!

Vriendelijke groeten,

Majoab
Janijs schreef op 17.04.2010 om 21:32 uur
Hallo Majoab,
Wat een werk heb je er weer van gemaakt, echt geweldig! Ik ben er afgelopen dagen helemaal niet meer aan te gekomen om er verder mee aan de slag te gaan. Mocht de IJslandse vulkaan het toelaten dan vertrekken we over 1,5 week voor vakantie richting Amerika, dus dan komt er zeker weer een hoop te bewerken materiaal bij, dus dan kan ik je tips erg goed gebruiken. Maar dat terzijde.
Nu even on-topic. Het lijkt erop dat kwaliteit 85 die ik heb gebruikt voor conversie van het materiaal dus prima in orde is. De bestandsgrootte neemt inderdaad erg snel toe als je de kwaliteit omhoogzet, dus als er geen zichtbaar verschil is lijkt dat nergens voor nodig!
Zou je de link nog een keer kunnen posten naar het filmpje op Youtube? Deze werkt nu niet meer.
Groeten, Janijs
Majoab schreef op 20.04.2010 om 12:09 uur

Ik hoop dat het nu weer werkt

Majoab
Majoab schreef op 30.04.2010 om 19:44 uur
Hallo Janijs,

Ik ben inmiddels aan het monteren met MXV en ik moet zeggen dat het als een speer gaat, maar nu heb ik inmiddels een ander probleem. Na 10 minuten loopt het programma vast als je veel files tegelijk in de tijdlijn (arranger) sleept. Ook als ik de tijdljin op 100% wil zetten slaat het hele programma vast. Alleen met taakbeheer kan ik het programma dan afsluiten om het daarna weer op te starten.
Als ik net voor de twintig minuten sta in de tijdlijn en ik sleep er nog een file bij die de tijdlijn over de twintig minuten brengt dan blijft het programma ook hangen. Ik heb inmiddels ook een tweede project gestart,met AVCHD, maar dan heb ik geen problemen behalve dan het moeizame werken zoals bekend. Ik heb door Magix een "Syscheck" uit laten voeren en moet dat eerst afwachten wat daar uit komt. Dus het verhaal is helaas nog niet af en dat is verrekte jammer want nogmaals als dit wel gaat werken is het super! Wordt vervolgd!

Met vriendelijke groet, Majoab
Janijs schreef op 16.05.2010 om 20:39 uur
Beste Majoab,
Sorry voor mijn late reactie, dit vanwege vakantie. Over een week ben ik weer terug in Nederland en wil ik aan de slag gaan met het monteren van de gemaakte filmpjes. Ik was van plan om eerst alles om te zetten naar MXV, maar ben door jouw laatste reactie toch weer gaan twijfelen.
Daarom vroeg ik me af of je inmiddels al weet waar het vastlopen door wordt veroorzaakt: is dit een bug in Magix Video of ligt het bijvoorbeeld aan je configuratie? Heb je hier intussen een goede oplossing voor gevonden?
Wellicht zijn er nog meer mensen die dit lezen en die ervaring hebben met het bewerken in het MXV formaat in Video Deluxe?
Ik hoor het graag!

Groeten Janijs
Janijs schreef op 18.06.2010 om 21:36 uur
Nog even om deze vraag af te sluiten...
Ik ben nu zelf aan de slag gegaan met monteren. Eerst alle video's omgezet naar MXV, dat werkt op mijn PC vloeiend, in tegenstelling tot alle andere formaten.
Ik heb nu een filmpje van 17 minuten gemonteerd en heb in tegenstelling tot Majoab nog geen vastlopend programma gehad (maar moet wel even 'afkloppen').

Conclusie, voor mij is MXV hèt formaat om in Magix mijn video in HD kwaliteit vloeiend te monteren. Ik sluit deze vraag dan ook af als beantwoord, maar aanvullingen en ervaringen blijven van harte welkom! 
Majoab schreef op 17.11.2010 om 14:29 uur

Hallo Janijs,

Een late reactie op het MXV versus AVCHD verhaal.

Inmiddels ben ik veel wijzer geworden door uitgebreide tests en informatie onderzoek. Ik heb een zeer uitgebreide handleiding geschreven voor Vdl 16 om met conversie naar MPEG2 HD tot een uitstekend resultaat te komen (vooral om eventuele problemen op te lossen die tijdens het bewerken en/of renderen ontstaan)maar inmiddels is Vdl 17 uit en kan een groot deel van de handleiding al weer weggelaten worden omdat 17 veel soepeler werkt zonder de geheugentoewijzings problemen die ik had met langere produkties.

De reden voor het overstappen op MPEG2 HD komt omdat er bij het MXV bestand volgens een Duitse Magix moderator bij het MXV bestand een deel van de kleureninformatie wegvalt waardoor het bijstellen van kleur en contrast soms niet het gewenste resultaat oplevert als je het uiteindelijk weer exporteert naar AVCHD. Daardoor ben ik weer aan het experimenteren gegaan met MPEG2 HD. Ik heb dit ook al in Vdl 16 uitgebreid geprobeerd en dat werkt prima. In versie 17 werkt het nog beter (soepeler). Het eindresultaat in AVCHD is absoluut niet te onderscheiden van het origineel uit de camera. Ik brand AVCHD op DVD en op een Blu-Ray schijf afhankelijk van de lengte van de film. Hieronder volgt een deel van de handleiding die ik gemaakt heb voor de leden van onze videoclub om AVCHD om te zetten naar MPEG2 HD. De handleiding is nog veel uitgebreider om eventuele problemen op te lossen in Vdl 16 maar met versie 17 heb ik dat soort problemen niet meer gehad dus daarom alleen de conversie methode.  Probeer het maar eens uit. Succes met je hobby! Met vriendelijke groeten, Majoab

Hoofdstuk 1: AVCHD bestanden converteren naar MPEG met behoudt van de beeldkwaliteit.

AVCHD bestanden kunnen (voorlopig) het beste omgezet worden naar MPEG-2 bestanden. Magix heeft standaard een zeer goede converter. Zorg ervoor dat je minimaal 1 AVCHD veiligheidskopie  hebt (2 is beter) van jouw originelen op een andere schijf (schijven)!!

Beslist doen, soms kunnen bestanden beschadigd raken en dan heb je een probleem!

1.Kopieer alle AVCHD bestanden die je wilt gebruiken naar een map in jouw projectmap en selecteer de bestanden die je wilt omzetten (mijn advies is om alle bestanden die je wilt gebruiken meteen te selecteren en de Pc 's nachts te laten renderen als je veel bestanden hebt).

2.Daarna "rechts klikken" op de geselecteerde bestanden in de mediapool, en dan "Batch conversie" kiezen, het selecteren neemt een aantal seconden in beslag omdat

standaard de Windows Media extensie wordt meegegeven, en dan bij "Formaat instelling van de geselecteerde conversie-opdrachten"  MPEG-2 kiezen (dit kan enige tijd in beslag nemen omdat Magix dan de bestanden van een Mpeg extensie voorziet).

3.Dan ga je naar "Geavanceerde instellingen..." Nu kun/krijg je de vraag (krijgen): "Map instellen..." of "Bestandsnaam en map instellen...". Stel hier alleen de map, binnen jouw project in, waar je de geconverteerde bestanden wilt opslaan dan blijven de oorspronkelijke file-namen hetzelfde. 4. Dan krijg je in het volgende menu bovenaan de regel "Door gebruiker gedefinieerd" hier kiezen voor "HD archief 1440x1080i Pal of HD archief 1920x1080i Pal" welke keuze je maakt hangt af van je bronmateriaal, heb je AVCHD 1440x1080 dan kies je de eerste optie heb je 1920x1080 dan de tweede optie. (Kijk hiervoor in de handleiding van je camera). 5. Als je de keuze hebt gemaakt klik je op "Geavanceerd"  hier zet je de schuif voor de "Kwaliteit video-encoder" op 15. Schakel links onder "Smart Render" uit door het vinkje weg te halen. Verder hoef je in dit scherm niets te veranderen!

6.Nu ga je (in de bovenste rand) naar de "tab" "Geavanceerde instellingen" hier zie je linksonder een vakje "Ruisgevoeligheid" deze staat op 7 maar moet je terug zetten op 0 (komt de kwaliteit ten goede) klik hierna op OK,  je komt nu weer terug in het beginmenu. 7.Nu moet je nog een keuze maken waar je de geconverteerde bestanden opslaat!  Sla de bestanden op in een aparte map !! Dit is het allerbeste want dan heb je alles bij elkaar. Daarna klik je op "Opslaan". Je bent nu weer terug in het beginmenu, en je ziet dat in het middelste grote witte vak MPEG-2 Video: 1920(of1440)x 1080; 25.00Frames/s; Quality 15 Audio: Stereo; 48000Hz staat. In de "Bestand" regel staat aangegeven waar je de MPEG bestanden neerzet. 8.Klik nu op OK, in het nu volgende scherm heb je linksonder de keuze om je Pc na de export uit te schakelen, in geval van 's nachts laten renderen zou ik dat zeker doen! Dus aanvinken. 9.Hierna klik je op "verwerking starten" . De MPEG bestanden verschijnen na het renderen keurig in de mediapool met de originele bestandsnaam en de MPEG extensie. Deze zijn nu in de hoogste kwaliteit en zijn net zo mooi dan de originele AVCHD bestanden!! Maar het bewerken gaat

Voorlopig wil zeggen: totdat de (Magix) software en de pc hardware AVCHD moeiteloos kunnen verwerken.

Geef de map bijv. de naam "MPEG bestanden"