Muziekstijl Yamaha keyboard

dirk-verlinden schreef op 05.06.2022 om 15:40 uur

Wanneer ik muziek opneem van mijn Yamaha PRS E363 keyboard wordt de gekozen muziekstijl (bv strings of klavecimbel) niet mee overgedragen naar Music Maker 64-Bit (Versie 30.0.6.54) en wordt het spoor enkel als standaard pianogeluid weergegeven. Ik vind geen oplossing, ook niet in het MIDI-gedeelte. Is mijn keyboard hiervoor ongeschikt of kan iemand me de juiste instellingen vertellen aub?

Reacties

SP. schreef op 05.06.2022 om 23:44 uur

@dirk-verlinden  Hallo!  Ik denk dat er een misverstand is.  Je toetsenbord stuurt alleen MIDI-noten en programmawijzigingsberichten naar Music Maker.  Het programma weet niet dat er een bepaald geluid aan je MIDI-noten is gebonden.  U heeft in principe drie keuzes over wat u vervolgens moet doen:

 1. U kunt het geluid op uw toetsenbord afspelen en als audiobestand in uw project opnemen.  Uw opname klinkt dan precies zoals u uw toetsenbord bespeelde.  Maar u kunt de notities achteraf niet meer wijzigen.

 2. U kunt de MIDI-noten in uw Music Maker-project opnemen en terugsturen naar uw toetsenbord.  Uw toetsenbord zou dan de noten moeten ontvangen en de instrumenten moeten bespelen.  U kunt de MIDI-noten wijzigen om verschillende melodieën, harmonieën en uitdrukkingen te krijgen.  Aan het einde moet u het afspelen van uw toetsenbord opnemen als een audiobestand.

 3. Je krijgt een VST van het instrument dat je wilt spelen en voegt het toe aan de lijst met Music Maker VST's.  Vervolgens laad je de VST op je track en speel je deze met je toetsenbord.  Er zijn veel gratis VST's beschikbaar en vooral synthesizergeluiden met uitstekende kwaliteit zijn gratis te vinden.  Om goed klinkende akoestische instrumenten te krijgen, moet je ze meestal kopen en moet je ook een sampler VST kopen, zoals Native Instrument's Kontakt, om ze te spelen.

 

 

Hello! I think there is a misunderstanding. Your keyboard just sends MIDI notes and  program change messages to Music Maker. The program doesn't know, that a specific sound is bound to your MIDI notes. You basically have three choices on what to do next:

1. You can play the sound on your keyboard and record it as an audio file into your project. You recording will then sound exactly the way like you played your keyboard. But you cannot change the notes afterwards.

2. You can record the MIDI notes in your Music Maker project and send them back to your keyboard. Your keyboard should then receive the notes and play the instruments. You can change the MIDI notes to get different melodies, harmonies and expressions. At the end you need to record the playback of your keyboard as an audio file.

3. You get a VST of the instrument you want to play and add it to the list of Music Maker VSTs. Then you load the VST on your track and play it with your keyboard. There are a lot of free VSTs available and especially synthesizer sounds with excellent quality can be found for free. To get good sounding acoustic instruments, you usually need to buy them and also need to buy a sampler VST, like Native Instrument's Kontakt, to play them.

dirk-verlinden schreef op 05.07.2022 om 15:56 uur

Nog een extra vraagje... ik heb veel synth software van Dexed kunnen downloaden en heb het in de juiste directory's geplaatst. Het werkt perfect om muziek te maken maar wanneer ik het programma sluit en nadien mijn "gesaved" nummer terug inlaad is de gekozen Dexed-vst weg en staat hij terug op default-waarde. Bij Labs VST werkt dit wel correct. Is er voor Dexed eventueel een patch beschikbaar?