Music Studio 2016 invoerapparaten werken niet meer

Rien-deKoning schreef op 21.12.2023 om 14:32 uur

Beste lezers,

Ik ben nieuw op dit forum dus ik stel me even kort voor. Ik ben Rien en ik gebruik Magix Music Studio 2016 (versie 21.1.0.52 (DP3)) op mijn Win11 laptop voor het maken van luisterboeken e.d. voor de oogvereniging.

Sinds kort krijg ik echter onderstaande foutmelding als ik iets wil afspelen of opnemen:

Ik gebruik het MME stuurprogramma, dat dus tot een aantal weken geleden probleemloos heeft gefunctioneerd. Ook als ik als invoerapparaat de Stereo Mix selecteer krijg ik dezelfde melding (maar dan voor Stereo Mix ipv Microphone). Andere opnameprogramma's werken normaal (kan er mee afspelen en opnemen met de ingebouwde microfoon). Met een ander stuurprogramma heb ik meestal niet eens geluid en met geen enkel stuurprogramma kan ik opnames maken. Ik heb Music Studio al tweemaal opnieuw geïnstalleerd maar zonder succes.

Heeft misschien iemand een idee wat het probleem is?

Alvast bedankt,

Rien

Reacties

SP. schreef op 21.12.2023 om 16:10 uur

@Rien-deKoning Hallo en welkom.  Andere opnameprogramma's werken prima?  Oké, een suggestie die ik je wil geven is om te controleren of microfoonopname is toegestaan ​​in de Windows-beveiligingsinstellingen.  Soms wordt dit uitgeschakeld na een Windows-update.  In dat geval heeft geen enkel programma toegang tot de microfoon.  Maar het lijkt erop dat dit bij jou niet het geval is?

Misschien helpt een eenvoudige herstart van de computer.  Selecteer de optie Opnieuw opstarten en niet de optie Afsluiten.  Hierdoor wordt het opnameapparaat vrijgegeven.

Als dit niet helpt, controleer dan de instellingen van dit stuurprogramma.  U kunt het stuurprogramma wijzigen in de Audio-opties in de Samplitude-systeeminstellingen.  Normaal gesproken moet u een ASIO-driver selecteren, bijvoorbeeld Magix Low Latency.  Stel de monitoringmodus in op Mixer FX Monitoring Hybrid Engine.  Klik vervolgens op de knop Instellingen of op het Configuratiescherm om de ASIO-stuurprogramma-instellingen te openen.  Schakel hier uw audio-invoer en audio-uitvoer in en stel de buffergrootte in op iets redelijks, zoals 512 samples.

Helpt dit?

Hello and welcome. Other recording programs work fine? Ok, one suggestion I would give you is to check whether Microphone recording is allowed in the Windows security settings. Sometimes this might get disabled after a Windows update. In that case no program can access the microphone. But it seems that isn't the case for you?

Maybe a simple computer restart will help. Please select the Restart option and not the Shut down option. This will release the recording device.

If this doesn't help, please check this driver settings. You can change the driver in the Audio options inside the Samplitude system settings. Usually, you should select an ASIO driver, for example Magix Low Latency. Set the Monitoring Mode to Mixer FX Monitoring Hybrid Engine. Next, click on the Settings button or Control Panel button to open the ASIO driver settings. Here, enable your audio input and audio output and set the buffer size to something reasonable like 512 samples.

Does this help?

Rien-deKoning schreef op 25.12.2023 om 22:19 uur

Hallo SP

Sorry voor de late reactie (feestdagen). Ik heb e.e.a. geprobeerd en ik kreeg het programma weer werkend. Alleen heb ik als stuurprogramma "Music Maker Asio" moeten instellen, want met "Magix Low Latency" reageerde wel de VU-meter links naast het spoor, maar hoorde ik geen audio. Nu heb ik echter nog steeds het volgende probleem: voor de opname is de laptop (Lenovo Legion 5 15ACH6A) gekoppeld aan een mengpaneel (Devine Mixdesk 802) via een USB-interface. Hierop zijn dan 2 Sennheiser E-832S microfoons (2 lezers) aangesloten, plus uiteraard de monitor-luidsprekers. Deze koppeling werkt niet meer, zowel niet ingaand als uitkomend. Uiteraard heb ik de audio-instelling in het systeem gecontroleerd en hier staat alles goed, m.a.w. de USB-interface van het mengpaneel wordt als zodanig herkend en geselecteerd. De uitgaande audio komt via de speakers van de laptop en niet via de monitor-speakers van het mengpaneel. Er is dus kennelijk nog steeds iets niet in orde. Het heeft t/m 30 oktober (laatste gelukte opname) steeds normaal gewerkt. Of een update hier nou de schuld van is, ik weet het niet. Wel had ik de laatste dagen ook problemen met het touchpad, dat plotseling ook niet meer werkte. Dat had ik al eens eerder gehad, maar werd toen opgelost door een systeem-update van Lenovo. Zo'n update was er nu ook weer en het touchpad werkt ook weer. Ik blijf zoeken. In ieder geval bedankt voor de reactie, waardoor ik het programma weer werkend heb gekregen.