Movie Edit Pro Premium traaaaag na update

amcw schreef op 20.01.2022 om 21:36 uur

Na de meest recente update naar versie 21.0.1.116 duurt het exporteren van een clip 3 a 4x langer dan voorheen, met dezelfde instellingen! Moet ik de update ongedaan maken, en zoja, hoe doe ik dat?

Ik was met de vorige versie (dus voor de update) heel tevreden.

NB: Windows 10 Home, Ryzen 7 5700G, 32 GB DDR4, Gtx Geforce 1050Ti 4GB, MSI mobo X470 Gaming Plus Max, met alle drivers up to date.

Reacties

Bol schreef op 20.01.2022 om 22:59 uur

Hallo @amcw,

U kunt helaas binnen Magix Video Deluxe de laatste update niet ongedaan maken. Persoonlijk heb ik uw probleem niet reproduceren. Bij mij zijn de exportsnelheden gelijk gebleven als voorheen. Ik moet er bij vermelden, dat ik een Intel i9 processor heb.

Hebt u de laatste NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti drivers gedownload en geïnstalleerd? De laatste versie is:

Met vriendelijke groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

amcw schreef op 21.01.2022 om 01:30 uur

Beste Rob,

Ik heb zojuist de allerlaatste updates uitgevoerd op zowel Win10Home, Geforce, als Radeon, en het maakt geen enkel verschil! Voorheen maakte het ook geen verschil, of ik nu de Nvidia- of de Radeon (in Ryzen 7 5700G geintegreerde GPU) GPU koos als actieve GPU in VdL/Movie Edit Pro Premium. Na de Magix-update heb ik ook gewisseld tussen Nvidia en Radeon, en in beide opties was de export niet vooruit te branden.

Voor de Magix-update duurde een export van een 90 minuten clip zo'n 13 a 14 minuten; nu is dat bijna 40 minuten! Zojuist, na alle updates, duurde een clip van 55 minuten zo'n 35 minuten, terwijl dat eerder ongeveer 10 minuten geduurd zou hebben. Mijn oude Core i5 deed dat nog sneller! (die had respectievelijk ongeveer 30 of 20 minuten nodig).

Tijdens de export geeft het venster aan, dat HW-encoding actief is, maar ik vraag me af, of dat wel feitelijk zo is. Het lijkt er toch wel veel op, dat de HW-encoding niet wordt aangesproken - misschien een registry-error?

Ik heb nog een 3 weken oude back-up van de gehele schijf liggen; is er te achterhalen, welke bestanden gewijzigd zijn door de update? Dan zet ik die desnoods terug.

Overigens: mijn Ryzen 7 5700G scoort ruim 13.000 in Cinebench; niet slecht, toch? ;)

Bol schreef op 21.01.2022 om 23:59 uur

Hallo @amcw,

Waarom bij u het exporteren niet vooruit de branden is, daar heb ik het antwoord ook niet op. Ik heb een mp4 bestand van 90 min (1920x1080 50p) in ca. 18min geëxporteerd.

Onderstaand afbeelding is de specificatie van mijn PC.

Wat u zou kunnen proberen / doen, is om het videodeluxe.ini bestand te verwijderen. Als u deze verwijderd, dan worden alle programma-instellingen op de standaardwaarden teruggezet; incl. eventuele PC configuratiefouten. Bij het opstarten wordt dit videodeluxe.ini bestand weer automatisch aangemaakt.

Het programma "Cinebench" ken ik niet. Af en toe kijk ik met Userbenchmark (free) hoe mijn PC nog presteert.

Met vriendelijke groet, Rob

Diverse keren gewijzigd i.v.m. correcties

Laatst gewijzigd door Bol op 22.01.2022, 08:59, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

amcw schreef op 22.01.2022 om 23:14 uur

Beste Rob,

Bedankt voor je snelle reactie, maar helaas, jouw oplossing had geen resultaat. Het programma blijft traag.

In 1 minuut shrijft het slechts 1.5 minuut film weg. Dat schiet dus niet op.

Hierbij de inhoud van mijn Magix-map onder 'users/..../roam/Magix':

Kan ik niet gewoon de laatste versie van VdL verwijderen?

Hieronder de inhoud van deze map:

En mijn huidige configuratie:

Als jij geen oplossing weet, zou je het dan 'naar boven' kunnen doorsturen, m.a.w. de techneuten van Magix? Ik wil toch wel graag een snelle oplossing voor dit probleem. Ik heb nu een stuwmeer van ongeveer 100 films opgebouwd, en dan scheelt het nogal, of die 15 of 50 minuten per stuk nodig hebben, afgezien van het editen.

met vriendelijke groet,

Lex

Bol schreef op 23.01.2022 om 00:16 uur

@amcw

Hallo Lex,

Ik zie, dat er op uw PC nog oude programmagegevens van eerdere Video Deluxe versies staan. Hebt u al eens overwogen om alle voorgaande oude Video Deluxe bestanden te verwijderen en alleen VDL 2022 premium opnieuw te installeren? Als dat ga doen, doe dit dan op de manier zoals Magix Support beschrijft. Zie: Video deluxe opnieuw installeren

Verwijder ook deze:

  • C:\ProgramData\MAGIX\Videodeluxe28_premium\
  • C:\User\*uw_gebruikersnaam*\AppData\Roaming\MAGIX\Videodeluxe28_premium\

.....Als jij geen oplossing weet, zou je het dan 'naar boven' kunnen doorsturen, m.a.w. de techneuten van Magix?.....

Ik zou het graag voor u willen doen, maar dat u kunt het beste zelf doen door contact opnemen met Magix Support door middels een ticket aan te maken. Zie: Hoe neem ik contact op met de technische support?

Met vriendelijke groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

amcw schreef op 23.01.2022 om 01:37 uur

Bedankt, Rob, dat was DE oplossing. Ik ga er meestal voor de zekerheid vanuit dat de software oudere bestanden en mappen in stand houdt tbv de upgrades, maar in dit geval was er blijkbaar ook wel wat bagger achtergebleven. Ik wacht nog wel even met het uitvoeren van de laatste update, voor alle zekerheid. VdL had nu slechts 6.15 minuten nodig voor een clip van ruim 53 minuten, en is dus nu nog sneller dan voorheen!

Overigens: wel verwarrend bij de installatie dat het oorspronkelijke venster aangeeft, blijkens de voortgangsbar, dat het halverwege is, terwijl er een nieuw venster verschijnt met de jubelkreet dat het klaar is en we 'aan de slag' kunnen!

met vriendelijke groet,

Lex

Bol schreef op 23.01.2022 om 11:20 uur

@amcw

Hallo Lex,

Het doet mij deugd om te lezen en te vernemen, nadat u Video Deluxe 2022 opnieuw hebt geïnstalleerd, volgens het protocol van Magix Support, uw exportprobleem is verholpen en zelf nog sneller is geworden dan voorheen.

Persoonlijk, ben ik een voorstander, wanneer Magix bij het upgraden c.q. updaten van hun programma's alle oude niet gewenste / zakendoende onderdelen geheel zouden verwijderen van de PC / Laptop van de gebruiker.

Wat betreft de voortgangsbar, dit is mijn (nog) niet opgevallen, dat het halverwege met jubelkreet kom dan het klaar is en we aan de slag kunnen. De volgende keer zou ik daar eens opletten. Succes met het samenstellen van uw films

Met vriendelijk groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

amcw schreef op 23.01.2022 om 22:02 uur

Beste Rob,

Of de duvel ermee speelt; ik heb eerder vandaag de update uitgevoerd van VdL, en het probleem is terug!

Het zit 'm dus duidelijk in deze update, lijkt mij.

Ik ga nu dus weer uninstall uitvoeren, en dan opnieuw installeren - en dan voorlopig die update volledig negeren.

Ik zal ook proberen een ticket aan te maken voor de techneuten van Magix.

met vriendelijke groet,

Lex

Bol schreef op 23.01.2022 om 22:16 uur

@amcw

Hallo Lex,

Zoals u het beschrijft, zou het best kunnen, dat de laatste update bij u roet in eten gooit. Waarschijnlijk ligt het aan VDL 2022 versie 21.0.1.116 die de Ryzen 7 5700G processor niet goed ondersteunt. Ik heb een Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz en ondervind geen enkel probleem. Laat mij weten, wat Magix Support u als antwoord geeft.

Succes, Rob

Gewijzigd i.v.m. toevoeging versienummer

Laatst gewijzigd door Bol op 24.01.2022, 08:26, in totaal 3 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

amcw schreef op 27.01.2022 om 16:30 uur

"Thank you for your message. I am sorry to hear that. I need to document this for our developers but please also make sure you have installed the latest Game-Ready-Driver for your graphics card as this could solve the problem. Otherwise, we will release another patch next week and maybe this already solves the problem. So at this point I would also just skip the patch if you have problem siwht it but of course we need to check what the problem is. 

Game-Ready-Driver: 
https://www.nvidia.com/de-de/drivers/results/185108/"

Mijn reactie daarop:

"Nvidia gave the option to choose either the Games Ready (v 511.23), or the Nvidia Studio driver (v 511.09). For this OS (Win10Home) I opted for the Studio driver, and I installed the Games Ready driver on my other OS (Win11Pro), which I use for my games. It seemed to be the best option to do it like that. NB: My PC is Dual-Boot.

The Nvidia website assured me, that the drivers were not very different form each other. And I must stress the fact, that VdL was working properly before the recent VdL update.

Should I now remove the Studio driver, and install the Game Ready driver in its place?

Personally, I would prefer to skip over v 116 and just wait for next week's patch.

Best regards,"

Lex

Bol schreef op 29.01.2022 om 11:52 uur

@amcw

Hallo Lex,

....Should I now remove the Studio driver, and install the Game Ready driver in its place?...

Gisteren, heb ik samen met een ander forumlid ook een probleem opgelost door de NVDIA Studio drivers te vervangen voor de NVIDIA Game Ready drivers. Waarom probeert u niet uit. U hebt toch niets te verliezen, alleen maar te winnen.

.....Persoonlijk zou ik liever v 116 overslaan en gewoon wachten op de patch van volgende week......

Wanneer u reeds geüpdatet hebt naar versie 21.0.1.116, dan kunt deze niet meer downgraden.

Met vriendelijke groet, Rob

Gewijzigf i.v.m correcties

Laatst gewijzigd door Bol op 29.01.2022, 12:31, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

amcw schreef op 29.01.2022 om 15:54 uur

Beste Rob,

Zojuist een nader bericht ontvangen van de Magix techneut:

"Thank you for your message. It is true that Nvidia recommends the Studio driver for video editing, but this does not apply to MAGIX programs. These are tested exclusively with the Game Ready drivers and I have already been able to solve many problems of customers with these drivers. 
However, since we are already releasing the next patch next week, it can't hurt to skip the current patch. If you still have problems, try the game-ready driver."

Dus het lijkt, dat de 'studio' driver vnl geschikt is gemaakt voor de meer professionele (en veel duurdere) software. Ik heb inmiddels de download versie van VdL opnieuw geinstalleerd, en negeer de update, zoals door de techneut aanbevolen, en wacht op de nieuwe patch, alvorens ik een besluit neem inzake 'game' of 'studio' drivers. Voor nu draait VdL weer lekker.

met vriendelijke groet,

Lex 
 

Bol schreef op 29.01.2022 om 16:06 uur

@amcw

Hallo Lex,

Bedankt👍 voor uw terugkoppeling. Ik ben het helemaal een met de techneut van Magix Support. De Studio drivers worden gebruikt door (semi) professionele omgeving. U kunt dan op professionele uw scherm kalibreren. Een doorsnee Magix Video Deluxe gebruiker zal daar nooit aan beginnen, omdat je deze, als je het goed wilt bijhouden, elke maand opnieuw moet kalibreren. Ik wens u heel veel succes met uw keuze. Ik ben zeer benieuwd of u grote verschillen ziet. Laat het mij weten.

Fijn weekend. Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

amcw schreef op 29.01.2022 om 16:15 uur

Beste Rob,

Ik hou je op de hoogte. Wacht nu nog even op de nieuwe patch.

van 'tzelfde,

Lex

amcw schreef op 17.04.2022 om 21:55 uur

Beste Rob,

Ik heb inmiddels de upgrades geinstalleerd en de Game-driver van Nvidia en de snelheid van de export is weer normaal. Succes, dus, zou je zeggen.

MAAR: direct daarna zag ik een nieuw probleem: bij het snijden van de films loopt het geluid (en soms ook het beeld) niet meer in de pas met wat ik in VdL/MEP zie! Na een 'cut' moet ik steeds terug naar het zojuist geknipte materiaal, om te controleren of er geen ongewenst materiaal is blijven hangen, en dat stukje (van zo'n 1 tot 5 secondes) opnieuw knippen.

Bij de export is het beeld en geluid weer synchroon maar tijdens het editen ben ik eigenlijk steeds gedwongen om meer op het geluid te knippen dan op het beeld en dat is knap vermoeiend. (NB: Ik gebruik al enige jaren Contour Shuttlexpress voor het editen, en heb die enige maanden geleden vervangen door een nieuwe, die ook steeds goed werkte, dus daarin kan het probleem niet zitten).

Ik heb inmiddels de op het MoBo ingebakken Realtek Audio uitgeschakeld en een Soundblaster Audigy Fx kaart geinstalleerd (niet speciaal vanwege dit probleem - Realtek Audio was ook op mijn vorige MoBo waardeloos en de Nahimic-drivers voor de huidige chip stuurden het signaal voor de subwoofer naar de speaker RF en dergelijke), maar het probleem met de synchroniteit bleef.

Ik denk er nu over Windows 10 geheel opnieuw te installeren omdat ik vermoed dat sommige drivers elkaar in de weg zitten. Dat is wel een ingrijpende operatie natuurlijk, dus ik hoop dat er nog andere opties zijn.

Misschien nog maar eens een keer VdL/MEP opnieuw installeren?

Zoals altijd, zijn suggesties welkom.

Alvast bedankt,

Lex

 

Bol schreef op 17.04.2022 om 23:55 uur

@amcw

Hallo Lex,

Wat u zou kunnen proberen is om een vinkje te zetten bij: Programma-instelling - tabblad Video/audio / Frametable bij import automatisch aanmaken

U kunt ook met de rechtermuisknop op de clip klikken en kies dan Frametable (nieuw) aanmaken

Met vriendelijke groet,

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

amcw schreef op 20.04.2022 om 02:22 uur

Beste Rob,

Ik heb je advies opgevolgd, maar het maakt helaas maar weinig verschil; ik moet nog steeds na elke knip controleren, of wat ik op het grote scherm zie overeenkomt met het schermpje onder in beeld (storyboard mode). Ik had al eerder gemerkt, dat het voornamelijk voorkomt als ik de Shuttle het beeld laat versnellen of vertragen, en dat het wel weer enigszins in de pas loopt, als ik een minuut of zo wacht. Maar dit probleem heb ik nooit eerder in deze mate gehad.

NB: de programma-instelling staat nu ingeschakeld zoals jij aangaf, en de rechtsklik-optie gebruik ik na elke knip.

Ik knip de reclames uit het materiaal, maar het fragment na de reclame toont soms ofwel het juiste beeld met nog 1 tot 5 seconden geluid van de reclame over het video-signaal, ofwel enkele frames van het juiste beeld en springt dan terug naar beeld en geluid van de reclame (weer 1 tot 5 secondes) die ik er zojuist heb uitgeknipt. Op het storyboard lijkt alles echter zoals ik het wilde hebben. Knap irritant...

Overigens: ik draai nu met versie 21.0.2.138 - is dat de meest recente versie? Het is alweer enkele weken geleden sinds de laatste update..

Alvast bedankt,

Lex

mi-bo schreef op 20.04.2022 om 08:28 uur

@amcw

Beste Lex.

De gehele discussie eens goed op mijn gemak nagelezen.

Toch een kleine kanttekening over wat U heden morgen om 02.22 uur heeft geschreven waarom monteerd U in Storyboardmodus en niet in tijdlijnmodus, in de tijdlijnmodus kunt U frames nauwkeurig editten,dat zal niet gaan in Storyboardmodus

En wat betreft reclames die U verwijder, als U in de tijdlijnmodus dit eens op één frames zet kunt U precies zien wanneer beeld en geluid eindigt

U heeft de laatste update versie.

https://www.magix.info/nl/forum/patches-voor-video-deluxe-video-pro-x-en-photostory-deluxe-06-04-2022--1297569/

Vriendelijke groet

Michael (FM)

Wijziging aangebracht i.v.m met toevoegen laatste Patch

amcw schreef op 21.04.2022 om 05:25 uur

Beste Michael,

Dank voor je reactie.

Ik werk al jaren met de storyboardmodus, en dat geeft me overzicht. In de tijdlijnmodus mis ik dat. Naar mijn mening is dat alleen bruikbaar in clips van 5 minuten. Ik heb nu (op jouw advies) 2 clips van ong 50 minuten bewerkt in de tijdlijnmodus, maar ook daar trad het probleem op.

(Ik zal nog wel wat verder experimenteren met die tijdlijnmodus, in combinatie met de storyboardmodus, om te bezien of daar wat gebruikersgemak uit te halen valt.)

Overigens: Bij mijn laatste Upgrade van VdL Premium (zomer 2021) heette mijn programma ineens Movie Edit Pro; dat wordt NIET genoemd in de patch waar jij naar verwijst. Knap verwarrend.

Mvrgr,

Lex

mi-bo schreef op 21.04.2022 om 09:02 uur

@amcw

Beste Lex,

Dank voor Uw feedback,

U schrijft op mijn advies 2 stukjes van 50 minuten op de tijdlijn gezet om te bewerken in de Tijdlijnmodus, waarom niet verdelen in kleine stukjes , en dan weer terug zetten op het originele spoor

Een tijdje terug heb ik een Tutorial gemaakt hoe te monteren met MVDL https://www.magix.info/nl/tutorials/overzicht-hoe-te-monteren-in-vdl-2020-2021--1259050/

Het mooie van MVDL is dat monteren op 2 verschillende manieren mogelijk is Storyboardmodus en Tijdlijnmodus, maar wilt U frames nauwkeurig monteren dan zal dit in de tijdlijnmodus moeten worden gedaan

Wat de verandering bij U betreft van MVDL Prem naar Movie Edit Pro heb ik geen verklaring voor, maar het is het zelfde programma

Dan toegevoegde( Patch) link , klopt het dat dit niet de zelfde is als bij U, dit is namelijk van MVDL 2022 en U heeft later pas gezien MVDL 2021.

veel succes" (Ik zal nog wel wat verder experimenteren met die tijdlijnmodus, in combinatie met de storyboardmodus, om te bezien of daar wat gebruikersgemak uit te halen valt.)" het zal even wennen zijn, maar zal op den duur veel gemakkelijker werken,

Veel montage plezier

Vriendelijke groet

Michael

amcw schreef op 22.04.2022 om 04:09 uur

Beste Michael,

Mijn punt is gewoon, dat ik tot voor kort steeds met de ShuttlExpress en de Storyboardmodus goede resultaten had op een wijze die voor mij het handigst -en snelst- is.

De laatste weken zie ik regelmatig in mijn mail aanbiedingen van Magix, waarin VdL wordt aangeboden voor 80 Euro, en VdL + de grote broer van ShuttlExpress (meer toeters en bellen) samen voor 100 Euro! Dan mag je toch verwachten dat de drivers voor deze Shuttles goed geintegreerd zijn in VdL? Voorheen heb ik nooit problemen gehad met de Shuttle, en nu, na een update van VdL, heb ik wel opeens problemen! En dus ook in de tijdlijnmodus.

Dit is mijn werkwijze: Ik laad de gehele film in storyboardmodus (een enkel beeldje, dus, in eerste instantie), en ga er met de Shuttle versneld doorheen (zeg: 32x de normale snelheid), tot ik een reclameblok bereik; dan kan ik met de Shuttle op 0.25 snelheid, of zelfs frame voor frame, het juiste knippunt bereiken. Daarbij ga ik wel enkele keren voor- en achteruit, maar dat lukte altijd. Ik knip en wis het reclameblok, en ga verder naar het volgende blok. Zoals het ernaar uitziet, heeft VdL moeite met de snelheidswisselingen; daar ontstaat het probleem (wat ik dus eerder NIET had). Doe ik dat alles in 'realtime' dan is er geen probleem met de synchroniciteit. Maar daar heb ik geen tijd voor; bij het capturen (Hauppauge Colossus 2) heb ik de film al in 'realtime' kunnen bekijken. En, voor de volledigheid: ik heb tijdens het capturen en editen geen zware programma's op de achtergrond draaien. Ik heb voor de zekerheid zojuist ook nog eens een scan op de harddisk met de projectbestanden uitgevoerd, en die meldde geen problemen.

Tot slot: mijn versie heet volledig: Movie Edit Pro Premium en het draait vanuit de folder /2022.

Mvrgr,

Lex