Hoe verwijder ik zwarte kaderranden rond mijn videobeelden?

hans-b21 schreef op 11.01.2015 om 18:43 uur

Ik heb een programma opgenomen met mijn dvd-recorder (format 16:9). Bij weergave op de tv heb ik alleen boven en onder een zwarte rand.

Aangezien ik de reclameblokken eruit wil halen heb ik dit programma op dvd gebrand en deze via mijn dvd-station op de pc ingelezen met Magix-Video-de-Luxe-2015.

Tot zover gaat het goed maar als ik dan de videobeelden heb geïmporteerd, blijkt dat er ROND het gehele beeld een dik zwart kader zit (vergelijk het met een passe-partout rond een foto)

Ik heb Magix ook ingesteld op format 16:9.

Ik heb van alles nagelezen en uitgeprobeerd echter zonder succes.

Hoe krijg ik dit voor de gehele video-opname weer normaal (alleen boven en onder een zwarte rand)

Wie heeft de oplossing?

Bedankt, Hans

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 12.01.2015 om 15:24 uur

Hallo Hans,

Om te beginnen kan je het beste de gehele DVD kopieren naar je harde schijf. (Werkt sneller). Start VDL 2015 op en ga, in de mediapool, naar de map waar de VOB bestanden staan. Sleep deze naar de tijdlijn van Magix. Wanneer je nu rondom een zwarte kader zie, activeer de film op de tijdlijn en  ga dan naar: effecten / bewegingseffecten / Positie/grootte. Positioneer de film zo dat je geen zwarte randen meer ziet. zie afbeeldingen.

voor positionering

na. positionering

Succes,

Rob

hans-b21 schreef op 13.01.2015 om 10:10 uur

Hallo Rob,

 

Dank voor je uitgebreide  uitleg. Inderdaad, dit is de mogelijkheid de kaders te verwijderen. Ik loop alleen nog tegen één ding aan en dat is dat mijn beeldweergave meer korrelig is. Heb jij hier óók ervaringen mee? Hoor het graag van je.

Vriendelijke groet,

Hans

Voormalige gebruiker schreef op 13.01.2015 om 13:38 uur

Hallo Hans,

Ik weet niet in welke resolutie je de film van de TV heeft opgenomen met je DVD-recorder. Het is wel zo dat wanneer je de film gaat vergroten / uitrekken dit ten koste gaat van de resolutie, met als gevolg dat het korrelig of zelfs blokjes wordt. Ik denk zelf dat daar niet veel aan te doen is.

Groet,

Rob

hans-b21 schreef op 14.01.2015 om 09:26 uur

Hoi Rob,

 

Ik heb de video opgenomen op 4:3 Pan Scan. Ik leg me bij het wat meer korrelige neer. In elk geval heb je mij een stuk op weg geholpen. Dank hiervoor!

groetjes,

Hans