Hoe kan ik bij positie/grootte de oranje selectie buiten het beeld tonen?

HDU-Veen schreef op 04.01.2014 om 12:34 uur

In de previewmonitor wil je soms een object buiten het beeld laten beginnen. Vooral met het "in het beeld slepen van objecten" is dit lastig afstellen, omdat de oranje rechthoek buiten de monitor niet meer in beeld blijft. Je kunt een object er wel uit slepen, maar niet er terug in.

Ik heb ik een tutorial op youtube gezien, dat dit wel kan. Wie weet hoe en of dit in VDL 16 zit?

Alvast bedankt,

Henk

Reacties

RiViS schreef op 04.01.2014 om 17:17 uur

Hallo Henk,

Op je screenshot kun je zien dat er links en rechts naast de monitor ruimte is gemaakt. Dat kan door met de muis de linker rand van de mediapool naar rechts te trekken. Nu weet ik niet of dat in VdL16 ook al kon, in VdL17 wel (heb ik gecheckt) en in VdL2008 niet, jouw versie zit daar tussen in (maar heb ik niet meer op pc staan). Probeer het zelf maar even.

groet,

Rijk

HDU-Veen schreef op 04.01.2014 om 18:30 uur

Hallo Rijk,

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb dat inderdaad geprobeerd maar daar kan ik dus niet komen ;-( Ik denk dat het dus vanaf versie 17 kan. In de tutorials zie je niet altijd de versie. Het is een hele fijne functie, het viel me direct op.

Ik zet VDL xxxx op mijn verlanglijstje (:-)

Groeten,

Henk

RiViS schreef op 04.01.2014 om 19:36 uur

Hallo Henk,

Ondertussen heb ik VdL16 toch maar weer geÏnstalleerd (ik kan het soms niet laten...) en inderdaad, het raster verdwijnt in de omranding. Nu kun je wel een list bedenken: Stel, je wilt een plaatje vanaf (bijna) nul inzoomen vanuit de zijkant. Dan kun je het raster verkleinen tot, laten we zeggen, 10 % (bij HD is dat 192 px hor), schuif dat buiten de monitor zodat  het midden net buiten beeld is. Nu verander je het getal 192 naar pakweg 10 (dat is bijna nul) en plaats dan je keyframe. Ga nu naar de positie waar het raster weer 100 % moet worden, verander het getal voor de breedte terug naar 100% (bij HD is dat 1920) en schuif het nu weer zichtbare raster terug naar het midden. Plaats nu je tweede keyframe. Klaar is Kees.

groet,

Rijk

PS: je kunt natuurlijk ook VdL2014 aanschaffen, als je PC dat kan trekken, let op de aanbevolen configuratie (niet de minimum, dat is net genoeg om het programma te starten)

HDU-Veen schreef op 04.01.2014 om 19:54 uur

Hallo Rijk,

Ja dat is een goede tip, dat ga ik doen.

Het aanschaffen, daar wacht ik nog mee. Uiteraard zijn er wel dingen die beter/sneller/mooier etc.. zijn in een nieuwere versie. Mijn laptop is een i3, ik denk niet dat ie dat trekt. Er zit nog zo veel in 16 wat ik nog niet gebruikt heb, daar kan ik nog volop mee experimenteren en leuke dingen creëeren.

Bedankt en tot horens!

Henk