Hoe houdt ik breedte van zwarte balken (16x9) constant bij inzoom beweging van 3x2 foto's

JanP schreef op 02.02.2015 om 16:44 uur

Bij Foto's op DVD2013 slideshow met 16x9 instelling gebruik ik altijd 3:2 aspect ratio foto's die zwarte balken rechts en links van foto geven. Bij inzoom effecten worden de foto's naar zijkanten breder dan 3x2, en daarmee worden de zwarte zijbalken smaller en geven onrustig beeld. Hoe kan ik breedte van 3x2 foto en zwarte balken  constant houden bij inzoom en beweging effecten?

Reacties

mi-bo schreef op 03.02.2015 om 13:13 uur

beste,

misschien een niet foto technische vraag, waarom gebruikt U 3X2  i.p.v. 16:9

gr

michael

JanP schreef op 03.02.2015 om 13:33 uur

Michael, goede vraag;

Ik maak foto's met goede spiegelreflex camera, dus op 3:2 (6000x4000Pix) en probeer daarbij de uitsnede van de foto optimaal te maken want fotografie is hoofddoel. En dus is compositie belangrijk en deze wordt dan dus bij uitvoer in Magix op 16:9 formaat altijd minder mooi omdat essentiele compositieregels of -keuzes (bv horizon op 1/3, lijnen vanuit de hoek/diagonaal) niet meer kunnen, of voeten/hoofden afgesneden worden etc. 

mi-bo schreef op 03.02.2015 om 13:47 uur

Beste Jan,

dan mijn vraag heeft U de classic versie van Foto op cd & Dvd 2013 of de plus versie, hier is een prijs verschil en ook software verschil.

gr

Michael

JanP schreef op 03.02.2015 om 13:59 uur

Dag Michael, op de doos staat: Foto's op DVD 2013 DELUXE en is een jubileum package met FotoManager MX Deluxe, Eerlijk gezegd weet ik niet meer of ik dan de plusversie heb,

Bedankt dat je met mijn vraag bezig bent, mvg Jan

mi-bo schreef op 03.02.2015 om 14:04 uur

beste jan,

dit is wel de duurdere uitgaven, maar waarom gebruikt U foto Manager MX de Luxe niet, hier zitten veel meer mogelijkheden in en kunt U later na bewerking alsnog een slidshow maken.

gr

Michael

JanP schreef op 03.02.2015 om 15:08 uur

dag Michael, ik gebruik al Adobe Lightroom en Photoshop voor mijn standaard workflow (incl RAW conversie) en fotobewerking. Ik kom na een fotoshootdag thuis met ca 800-1000 foto's die ik allemaal in Lightroom ontwikkel en optimaliseer. Magix gebruik ik liever alleen af-en-toe voor het maken van een thematische slideshow van een selectie van  misschien 50-100 foto's met perfecte synchronisatie op goed passende muziek.

Dus nu is mijn voorlopige conclusie dat ik beter maar de foto's kan selecteren met "extra, minder-belangrijke, ruimte" boven en onder in beeld en dan de slideshow vooraf op 16:9 uitvullen en uitvoer instel en zo dus de boven en onderkant "weggooi".

Liever zou ik hebben dat ik met 'n software instelling de foto aspect verhouding constant houdt op 3:2 of eventueel een masker van 3:2 over de bewegende foto kan plaatsten, maar ik krijg het idee dat dat er niet inzit, mee eens?

mvg Jan 

JanP schreef op 04.02.2015 om 18:59 uur

Dag Michael,

ik heb inmiddels zelf een oplossing bedacht:

in Photoshop creëer ik een volledig zwarte foto met 16x9 formaat (1920x1080 pixels) die in Magix het hele beeld scherm vult.  Deze foto plaats ik gedurende de hele presentatie (of daar waar nodig bij b.v. zoomende foto’s) op sporen 3 en 4. Op spoor  3 pas ik de foto aan door alleen de linkeruitsnede van 150 van de 1920  pixels breed te tonen (wordt dus een constante zwarte verticale balk links in beeld). Op spoor 4 doe ik hetzelfde met een rechter uitsnede  van de zwarte foto van 150 pixels breed en zo krijg ik ook daar een zwarte verticale balk. Hierdoor heb ik in feite een masker gecreëerd dat alleen het centrale deel van 1620 (= 3 : 2 x 1080 pixels) pixels breed toont. Het enige nadeel is dat je nog maar 2 sporen overhoudt voor beeld en muziek. Mee eens?

JanP schreef op 09.02.2015 om 08:26 uur

Dag Micheal (en mogelijke anderen?)

Ik heb nog geen reactie op mijn eigen idee voor een oplossing gekregen, is er misschien een eenvoudiger oplossing mogelijk of bekend om een slideshow te verbeteren? mvg JanP

mi-bo schreef op 09.02.2015 om 12:26 uur

Best Jan,
toch graag een reactie, misschien als U een gratis download ( 30 dagen versie) van  XARA DESIGNER PRO X10  dan zal Uw vraag wel beantwoord worden, gezien U met  Adobe Lightroom en Adobe Fotoshop werkt.
gr
Michael